Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 110 / Bezoekers Vandaag: 265
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Seinen op rood zetten met een virtuele melder
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 06 jun 2020 :  16:26:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Uit mijn herinnering en gestaafd met wat ik in de simulatie zie (ik kan het even niet met zekerheid checken op de baan), zijn er twee referentiepunten:
- als de trein in het voorgaande blok niet stopt op de laatste melder, is het die laatste melder;
- als de trein in het voorgaande blok wel stopt op die laatste melder, is het het punt vanaf het punt waar de trein weer gaat rijden.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

gregouw

Sweden
53 Posts

Geplaatst - 06 jun 2020 :  21:04:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Het werken met een eerste virtuele BM, om seinen eerder af te laten vallen, is een interessante optie. Het werkt het beste wanneer je in dezelfde richting blijft rijden. Wanneer je keert op een spoor werkt het niet optimaal. Maar wellicht is met iets meer (fine) tunen een beter resultaat te behalen.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 07 jun 2020 :  13:32:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Uit mijn herinnering en gestaafd met wat ik in de simulatie zie (ik kan het even niet met zekerheid checken op de baan), zijn er twee referentiepunten:
- als de trein in het voorgaande blok niet stopt op de laatste melder, is het die laatste melder;
- als de trein in het voorgaande blok wel stopt op die laatste melder, is het het punt vanaf het punt waar de trein weer gaat rijden.

groet, Huub



Hallo Huib Chris,

In beide gevallen is het referentiepunt de laatste melder van het voorgaande blok.
In mijn geval heb ik een lengte opgegeven voor de virtuele melder van 60 cm.
In het geval dat de trein doorrijdt zie je dat de teller in het rijwindow vanaf 60 begint af te tellen.
In het geval dat de trein gaat stoppen zie je eerst niets in het rijwindow, maar als je de trein dan weer verder laat rijden, begon de teller op 45 met aftellen. Koploper had er dus al 15 geteld, wat met de situatie op de baan overeenkomt.

Voor de test had ik een handregelaar aan de betreffende loc gekoppeld, zo dat het proces beter te volgen is door de loc langzamer te laten rijden.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 07 jun 2020 :  13:48:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan klopt mijn herinnering niet, des te beter.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 07 jun 2020 :  14:17:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door ChrisBurger



Nu vraag ik me af wat is het referentiepunt voor de eerste BM in een blok die virtueel is?




Het referentiepunt is altijd de laatste echte melder. Als dat de stopmelder is van het vorig blok wordt er ook rekening gehouden met "doorrijden in cm" in dat vorig blok.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 08 jun 2020 :  14:09:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Aan allen,

Dank voor de informatie, erg interessant en informatief!

Ik zal dit punt toevoegen aan mijn Koploper cursus.

vr groet,
Chris Burger

Maerklin loks, C-rails, CS1-reloaded (4.2.7), Koploper, Windows 10
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina