Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 518 / Bezoekers Vandaag: 5290
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Treinroutes koppelen aan wagons/rijtuigen ipv aan loks
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 23 sep 2019 :  08:48:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Je maakt een denkfout. Er gaat niet van alles mis, die afwijkingen zijn marginaal. Je verandert de ijktabel van de locs niet, dus als een loc 40 km/u moet rijden, zal hij dat ook doen in een dubbeltractie. De marginale verschillen zitten in de snelheden die niet zowel bij baas als knecht voorkomen, maar dat is niet anders in een "gewone" dubbeltractie.
Wat wel kan gaan verschillen, is het optrekken en afremmen. Dat kan in een ander tempo gaan, dan wanneer de loc solo rijdt. Maar ook dat is niet anders dan bij een dubbeltractie waar je koploper niet fopt.

Wat tussen 9.1 en 9.4 is veranderd, zover dat in dit draadje van belang is, is de plek waar je het treintype kunt instellen.
Maar als je met vaste routes rijdt, heb je daar weinig aan, die blijven locgebonden zolang je er niet een heel circus aan logische acties omheen optuigt.
Onder bepaalde omstandigheden is het idee van Richard echt een heel slimme oplossing. Met nadelen, maar dat heeft elke oplossing.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 23 sep 2019 :  11:06:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Leren remmen zorgt alleen voor remuitstel, om minder lang op minimum snelheid te hoeven rijden. Hoe lang geef je op bij instellingen per database.
Als je leren remmen uitschakelt, is het enige effect dat een trein direct op de remmelder begint met remmen. Het heeft verder geen effect op het remgedrag, in de zin hoe snel een trein afremt. Dat bepaal je in de massasimulatie van het treintype.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 23 sep 2019 :  13:54:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor mij mag je ophouden met de discussie, maar je komt met bezwaren die niet kloppen. Je probeert iets wat recht is krom te praten.

Ook nu met dat leren remmen. Als jij echt weet hoe dat werkt, weet je ook dat de vrees van Richard wat dat betreft ongegrond is. Dus als jij het bezwaarlijk vindt om dat uit te schakelen, laat je het toch gewoon aanstaan? Dan werkt het ook nog gewoon hoor.

De oplossing van Richard is een gewone multitractie zoals velen van ons al op onze baan hebben rijden. Met dezelfde mogelijkheden en dezelfde beperkingen.
Er is maar één wezenlijk verschil, de helft van de locomotiefopdrachten van die multitractie wordt wel verstuurd, maar vervolgens niks mee gedaan. Maar daar heeft Koploper weer geen weet van.

groet, Huub


Ga naar bovenaan de pagina

keesm

51 Posts

Geplaatst - 23 sep 2019 :  18:44:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de indruk dat in de bovenstaande discussie een eenvoudige mogelijkheid in Koploper over het hoofd wordt gezien: nl de optie om het treintype van de wagenstam in een blok te plaatsen en ook automatisch weer op te halen zodra een lok in het blok wordt bijgeplaatst.

In de vaste route bestaat de optie om bij een stop (bvb wanneer de lok moet worden afgekoppeld) het treintype van wagenstam op te slaan in het blok. (naast de lengte en evt stuurstand ).
En eveneens, wanneer een nieuwe lok voor de stam komt via een vaste route dan kan hier het treintype van de wagenstam automatisch weer worden opgehaald, samen met lengte (en evt stuurstand.)

Als de nieuwe lok handmatig wordt geplaatst voor de stam dan kan de lengte via de windowknop worden opgehaald uit het blok. Het treintype moet via een window selectievak worden geselecteerd zoals hierboven al ergens aangegeven.

Daarmee kan dus ieder willekeurige lok de eigenschappen van de stam overnemen (qua treintype en lengte)

Zowel 'remgedrag' als 'doorrijden in cm' kan per treintype / blok worden vastgelegd waardoor een "kolentrein" zich onafhankelijk van de lok ervoor zich overal hetzelfde zal gedragen.

Download Attachment: scherm.jpg
139,67 KB

Kees Moerman
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 23 sep 2019 :  19:16:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Die mogelijkheid is mij bekend, ik gebruik het zelf op mijn baan. Maar daarmee dek je alleen de variabele routes af. Als je ook vaste routes gebruikt die je relateert aan de wagenstam, dan ben je er met die mogelijkheid nog niet.

Zoals vaak zijn er in Koploper meerdere wegen die naar Rome leiden, afhankelijk van de specifieke omstandigheden zal de ene keuze beter of makkelijker zijn dan de andere.

In die zin vind ik de gedachte van Richard een interessante. Zeker niet de ideale oplossing voor elke situatie, maar we moeten er ook geen bezwaren bij gaan verzinnen die niet kloppen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina