Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 181 / Bezoekers Vandaag: 555
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 182
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 C-rail wisselvraagje
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Riny

Netherlands
72 berichten

Geplaatst - 13 apr 2006 :  17:01:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
Beste forumleden,

Ik heb mijn C-rails lekker allemaal geknipt (en geschoren) en heb nu het principe van K-rail, dus drie gescheiden punten.
1 spoorstaaf zal gebruikt worden voor bezetmelding, maar wat nu met de wissels?
Volgens mij kun je hier verder niets aan doen.
Hangen de wissels er gewoon tussen zonder dat deze aangepast moeten/hoeven worden betreffende bezetmelding?
Dit is mij nog een raadsel.

En ja, misschien vraag ik wel naar de bekende weg maar dan ben ik nu de weg even kwijt.

Dat krijg je als je hele dagen met een navigatiesysteem auto rijd.

Graag hoor ik van jullie.

Groetjes, Riny

Don't drive faster then your Gardian angel can fly

Marklin Digitaal H0, DB/SBB, Tijdperk III / V, IB + Koploper.

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 13 apr 2006 :  17:13:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Wissels en wisselstraten vallen buiten de blokken, en behoeven geen detectie.

Wil je dat je volledige baan onder detectie valt, dat moet het wel, maar deze detectie is alleen nuttig als je de spookmeld optie werkt en de werking van de wissels niet vertrouwd.

Sprinter.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 apr 2006 :  17:19:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Sprinter/Wim,

Niet helemaal waar wat jij zegt: de optie als alle rails wordt gedetecteerd kan ook makkelijk werken als je met te lange treinen voor de blokken gaat rijden. Het achterliggende deel waar de staart van de trein in is, kan dan niet worden bereden door andere trein.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 13 apr 2006 :  17:25:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Is ook een optie, alleen in dat geval vertrouw ik dan meer op de optie in aanvullende blokeigenschappen, wat te doen bij een te lange trein.
Geeft meer zekerheid dan het vertrouwen op de contacten tussen de wielen en de rails.

Sprinter.
Ga naar bovenaan de pagina

Riny

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 13 apr 2006 :  19:12:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
Mannekes,

Bedankt voor zover, ik denk dat ik wel genoeg weet.
Mochten er nog vragen zijn dan zie je ze vanzelf verschijnen.

Groetjes, Riny

Don't drive faster then your Gardian angel can fly

Marklin Digitaal H0, DB/SBB, Tijdperk III / V, IB + Koploper.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 13 apr 2006 :  20:24:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Jullie vergeten nog een optie waarom volledige detectie plaatsvindt.

Wat te denken van een wisselstraat vrijgeven zodra de laatste wagon de wisselstraat verlaten heeft en dan moet de wisselstraat ook detectie hebben.

Dit vindt ik nog wel het belangrijkste vooral als je rijdt met treinen van 25 cm. (railbus) tot 300 cm. of langer.

Wisselstraat pas vrijgeven nadat de trein 300 cm. voorbij de wisselstraat is kan dan ook heel lang duren.

Mvtgr.

Wim Romijn.


Schaal H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 apr 2006 :  20:36:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim Romijn,

Tja en bij schaal N wil toch wel eens het contact van de wagens iets te wensen overlaten en dan wordt de wisselstraat te vroeg vrijgegeven.

Momenteel hevig aan het experimenteren met lichtsluisjes en dit geeft een prima resultaat ook in schaal N.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 13 apr 2006 :  22:23:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Weet alles van N af, ca. 25 jaar een vrij grote baan gehad met 30 treinen.
De problemen met contact etc. zijn dan ook volledig bekend.

Ging mij alleen maar om eens uit de wereld te helpen dat volledige detectie alleen maar is om verloren wagons en alles wat altijd vermeld wordt eens tegen te spreken.

Want wat zijn de problemen als je een wagon verliest.
Geen enkele. De achterop komende trein wordt alleen een beetje langer en als je er voor zorgt dat alle assen gedetecteerd worden gaat deze gewoon dienst doen als kop van de trein.
Gaat hoogstens fout als de verloren wagon toevallig op een wissel staat.

Volledige detectie is, volgens mij, alleen maar zinvol als je rijdt met wisselende treinlengtes en dat praat ik niet over het verschil in lengte van een wagon maar over echt grote verschillen.

Ben zelf nooit zo'n voorstander van lichtsluisjes. Echt onzichtbaar is nog steeds een bezetmelder en tevens als makkelijkst aan te sluiten.

Mvtgr,

Wim Romijn.
Schaal H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina