Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 62 / Bezoekers Vandaag: 8345
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Het ijken van het treinstel Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

reiziger

30 berichten

Geplaatst - 18 feb 2011 :  10:48:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Allen,

Ik heb gezocht op dit forum naar informatie over het ijken van het elektrisch treinstel koploper. Er zal best wel eens over geschreven zijn, maar ik kan het niet opsporen. Weet iemand waar ik het een en ander op dit forum kan vinden?
Het gaat vooral over de vraag of bij het ijken van koploper alleen het motorblok moet worden geijkt, dus zonder sluitrijtuig, of dient het laatste rijtuig gekoppeld te zijn aan het motorblok tijens het ijken.

Met groet, Roel

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 feb 2011 :  11:09:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roel,

Maakt niet uit, de trigger werkt op het eerste contact, wat de verdere lengte van je trein of lok is, is helemaal niet belangrijk.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

reiziger

30 Posts

Geplaatst - 18 feb 2011 :  14:36:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel voor je reactie, Wim, ik ga het nogmaals proberen.
Ik had al een paar keer geprobeerd alleen het motorblok te ijken, maar dat lukte niet. Toen ik echter de sluitwagen eraan koppelde was de trein wel te ijken ???.
Maar ik had al meer gehoord dat alleen het motorblok (trigger) voldoende was.
je hoort nog van me.

Groet Roel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 18 feb 2011 :  21:31:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roel,

Nog een korte aanvulling op wat Wim aangeeft:

Ik probeer bij treinstellen altijd te ijken met alleen de bak met de motor. Bij sommige treinstellen kan de bak met de motor niet los rijden van de andere bak(ken). Vaak heeft dit te maken met gedeelde functies tussen de bakken, bv op het gebied van de stroomafname of decoderfuncties. Dan zit er niets anders op dan een zo kort mogelijk treinstel te maken (tussenrijtuigen kan je vaak weglaten).
Verder moet je, als je met lange stellen even kijken hoever de stroomafnemende wielstellen uitelkaar liggen. Als die afstand groter is dan de lengte van de bezetmelder, krijg je problemen. Op het moment dat het eerste wielstel het bezetmeldstuk bereikt, stopt de meting. Op een gegeven moment komt dan de bezetmelder weer vrij en wordt vervolgens bezet door het andere wielstel. Koploper denkt dat dan weer een meting moet starten, maar dat is nog niet zo en raakt dan in de war. Je kunt dit proberen te ondervangen door in één richting te ijken. Zelf heb ik voorkeur voor het gemiddelde in twee richtingen, omdat dat verschillen in voor- en achteruitrijden en verschillen in de lengtes van de bezetmeldstukken uitmiddelt.
Succes met de verder zoektocht.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 18 feb 2011 21:33:01
Ga naar bovenaan de pagina

reiziger

30 Posts

Geplaatst - 23 feb 2011 :  21:49:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Een paar dagen weinig tijd gehad. Gisteren weer begonnen met het ijken van koploper.
En het is gelukt met ......alleen het motorblok.
Tijdens het ijken gaf het motorblok een zeer raar geluid, net of die ergens sluiting maakte.
En dat geluid maakte hij alleen maar in één richting. In ieder geval geen leuk geluid. Een soort knetterend geluid.
Toch maar door gegaan, maar met trillende knieën.
Uiteindelijk is het toch gelukt en hij rijdt nu als een tierelier. Wat dat geluid is geweest weet ik niet.
Op één plek in de baan bij een bocht ontspoort hij soms. Steeds hetzelfde rijtuig en hetzelfde onderstel. Ligt niet aan de bocht, want andere treinen hebben er geen last van, maar ligt zuiver aan het wielstel zelf. Dus nader onderzoeken is geboden.
In ieder geval allen bedankt met het meedenken.

Met groet, Roel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 24 feb 2011 :  21:56:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roel,

Voor wat betreft het rare geluid is het lastig dat zo op afstand te duiden. Het kan zijn dat er iets aanliep in de bepaalde richting tegen een loshangend draadje oid en dat dat door het in handen hebben van de bak met de motor nu weer weg is. Ik heb dat ook wel eens meegemaakt dat ik op een dag bij een loc een tikkend geluid hoorde bij het achteruit rijden, net of één van de tandwieltjes ergens tegenaan liep. De volgende dag, toen ik de loc weer op de baan zette, liep het weer geruisloos.
Het ontsporen kan duiden op een niet geheel juiste afstand van de wielen in het betreffende draaistel (te ruim of te krap). Normaal houd ik voor twee-rail systemen 14,3 -14,4 mm aan als afstand tussen de flensen. Recent is er overigens wel weer een nieuwe discussie over de juiste afstand losgebarsten. Even de NEM-normen raadplegen voor de actuele ideeën daarover kan geen kwaad.
Remedie bij een onjuiste spoorbreedte is de wielen opnieuw af te stellen op de juiste afstand en dan het wiel met de kunststof bus, die je verschuift, weer vast te zetten met een drupje superlijm.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 24 feb 2011 21:57:47
Ga naar bovenaan de pagina

reiziger

30 Posts

Geplaatst - 25 feb 2011 :  11:18:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Het geluid was meer een zacht knetterend geluid, net of de loc ergens sluiting maakte. Maar, zoals ik al zei, alleen in één richting. Hij rijdt echter goed, dus wel goed geijkt.
Ik denk ook dat het ontsporen ligt aan de spoorbreedte van één van de wielstellen. Ik heb nog wat wielstellen liggen, dus voordat ik dat wielstel ga afstellen (vind ik een rot karweitje ), ga ik dit eerst vervangen. Kijken wat er gebeurt. Raar is dat het ook maar bij één bocht in de baan gebeurt, terwijl er tig bochten inliggen en dat andere treinen daar geen last hebben ). Jehoort nog hoe het afloopt.

Met groet, Roel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina