Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 161 / Bezoekers Vandaag: 2093
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 514
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Loconet en ECoS
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Eenerspoor

Netherlands
161 berichten

Geplaatst - 13 mrt 2009 :  10:32:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koploperaars,

Als de centrale ECoS heet, kan Koploper dan terugmeldingen verwerken via een Loconet-interface S88LN?

Misschien kom ik dan eens af van de vele valse bezetmeldingen. Die komen zo vaak voor, dat ik niet kan werken met spooktreindetectie, zelfs niet beperkt. Binnen een minuut na starten met automatisch rijden komt er wel weer ergens een spookmelding vandaan.

Vriendelijke groet,

Henk

Koploperdebutant; H0 2-rail; ECoS; MDF-rijder;

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2009 :  12:05:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Nee, jij hebt vast gesproken met ene Wim

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2009 :  12:47:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Dat zou best eens kunnen [;)

Maar ik heb ook andere draadjes over Loconet gelezen en de handleiding doorzocht. Omdat ik toen nog twijfelde, stelde ik de vraag op het forum.
Ik begrijp dat ik mij dan maar moet behelpen met HSI-88? Of ie er een ietsiepietsie kans dat Koploper ook Loconet gaat ondersteunen i.c.m. ECoS? Zou wel zijn...

Groeten,

Henk

Koploperdebutant; H0 2-rail; ECoS; MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2009 :  12:49:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Henk,

de S88 bus van de Ecos heeft geen last van overspraak, de door Wim aangegeven oplossing is dus niet van directe toepassing met de Ecos centrale, en zal de oorzaak in de aansluitingen van je treinbaan gezocht moeten worden. In een ander draadje lees ik over kortsluiting tussen draden en valse meldingen van tegen elkaar liggende contacten.

Succes,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2009 :  13:24:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Ik sluit niet uit dat het ook gaat komen, echter niet op korte termijn. Na mijn huidige aanpassing van de massoth wil ik graag ook weer eens aan mijn eigen baan kunnen bouwen (als dat al lukt, want er komen ook weer aanpassingen voor Railz Miniworld aan...).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2009 :  14:10:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Bedankt voor je antwoord.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

de S88 bus van de Ecos heeft geen last van overspraak


Ik dacht toch op BNLS te hebben gelezen dat juist de ECoS niet goed met S88 overweg kan en veel foutmeldingen geeft. Wat ik zie: Er zijn 3 16-voudige bezet- en terugmelder op mijn ECoS aangesloten m.b.v. netwerkkabels. De eerste print is aangesloten op de ECoS d.m.v. een kbel met RJ45 aan de ene printkant en S88 aan de ECoSkant.
Zelfs als de boosterspanning en de meldsecties niet zijn aangesloten, zie ik in het testprogramma van Koploper allerlei bezetmelders aan- en uitgaan.

quote:
en zal de oorzaak in de aansluitingen van je treinbaan gezocht moeten worden. In een ander draadje lees ik over kortsluiting tussen draden en valse meldingen van tegen elkaar liggende contacten.


Dat klopt gedeeltelijk. In een eerdere fase van de testbaan maakten 2 draden onbedoeld contact met elkaar en dat probleem is opgelost.
Het andere draadje gaat over tegen elkaar liggende bezetmeldsecties, wel met een isolatielas ertussen. Mijn vraag was toen of dat op zich kan en dat bleek te kunnen. Het probleem in dat blok bleek te worden veroorzaakt door een terugmelder die constant aan- en uitgaat, ongeveer zoals een flikkerlicht.

Alles overziende denk ik dat het aan mijn bezet- en terugmelders ligt, dus dat ga ik nader onderzoeken. Ik kan van iemand een paar S88-N lenen , die ga ik maar eens uitproberen. Ik vertel jullie t.z.t. wel wat dat heeft opgeleverd.

Vriendelijke groet,

Henk

Koploperdebutant; H0 2-rail; ECoS; MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2009 :  23:18:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Waarom zou de ECoS niet goed met de S88 overweg kunnen.
De S88-bus van de ECoS is galvanisch gescheiden en kan goed met S88 encoders overweg. Je zult het inderdaad in de aansluitingen van je baan moeten zoeken.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2009 :  16:52:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Misschien zit ik er helemaal naast, dan moet je deze posting maar vergeten. Ik had ook redelijk last van valse spooktreinmeldingen op mijn baan (Viessmann 5233 en TwinCenter). Door de "minimale vrije tijd tussen bezetmelding/spooktrein" (Algemeen => Instellingen per database => Remmen/Spooktrein/Massa) te verhogen werd dat probleem zo goed als opgelost. Het is een beetje experimenteren om de juiste waarde te vinden. Je begint met een redelijke hoge waarde en gaat dat stapsgewijs naar beneden tot de valse meldingen weer komen. Je stelt de tijd dan iets boven die waarde in.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2009 :  15:36:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Door de "minimale vrije tijd tussen bezetmelding/spooktrein" (Algemeen => Instellingen per database => Remmen/Spooktrein/Massa) te verhogen werd dat probleem zo goed als opgelost. Het is een beetje experimenteren om de juiste waarde te vinden. Je begint met een redelijke hoge waarde en gaat dat stapsgewijs naar beneden tot de valse meldingen weer komen. Je stelt de tijd dan iets boven die waarde in.



Hallo Dirk,

Dank je voor deze tip. Om mij even een idee te geven: hoe hoog is bij jou "een redelijk hoge waarde?" Moet ik dan denken aan 10 seconden of meer? Ik zou graag een beetje weten waar ik moet beginnen.

Vriendelijke groet,

Henk

Koploperdebutant; H0 2-rail; ECoS; MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2009 :  20:04:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Normaal staat de waarde, zoals je ziet op 3 seconden. Ik heb die waarde daarom ook maar als interval waarde genomen. Ik ben vervolgens op 20 seconden begonnen en na een avondje probleemloss rijden, zette ik de waarde 3 seconden lager. Na wat heen en weer experimenteren ben ik zelf uiteindelijk op 16 seconden uitgekomen.
Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2009 :  20:31:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Ik kan mij niet voorstellen dat je gelukkig ben met de situatie dat spookdetectie pas na 16 seconden gaat werken.
Wel eens uitgerekend hoever een trein dan al gereden heeft?

Het flikkeren van bezetmelders gaat in tienden van een seconde, als ik een instelling zou moeten doen die groter is dan 1 seconde ga ik toch echt de oorzaak zoeken waar dit niet goed gaat.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2009 :  20:50:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Je hebt waarschijnlijk volledig gelijk, maar feit is wel dat de baan nog steeds perfect rijdt en ik van de valse spookmeldingen verlost ben. En voor de goede orde, de gewone spookmeldingen werken nog steeds heel scherp. Als er dus eens een wissel blijft hangen, wordt de zaak meteen op stop gezet. Dat gebeurt nu niet meer at random, omdat het systeem na een spookmelding 16 seconden wacht en dus wat slecht contact makende wielen of andere storingen geen desastreus gevolg hebben. Ik zag de valse spookmelding alyijd binnenkomen na een te lange bezetmelduitlezing. Die zie ik nu ook niet meer.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2009 :  09:12:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Rijden er bij jou treinstellen waar alleen de voor en achterkant gedetecteerd worden.

Waar ik aan zit te denken is een trein rijdt over een bezetmelder met de voorkant, (bezet melder actief), het middenstuk komt op de bezetmelder, (bezet melder vrij), de achterkant komt op de bezetmelder, (bezet melder actief)

Als de trein op snelheid is zal de tijd van bezetmelder vrij niet lang zijn, als echter de trein gestopt is dan kan de tijd van het vrij zijn van de melder wel lang duren en verwacht Koploper die melder niet meer. Gevolg spookmelding.

Ik heb zelf dit probleem met de TEE Ram van Roco, de 2 middelste wagons worden niet gedetecteerd, in mijn schaduwstation gaat regelmatig fout en komt een trein niet op de stopmelder omdat de achterkant van de TEE hem al geactiveerd heeft bij het wegrijden.
De asjes zijn niet te bewerken met weerstandlak.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2009 :  09:25:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn


Ik heb zelf dit probleem met de TEE Ram van Roco, de 2 middelste wagons worden niet gedetecteerd, in mijn schaduwstation gaat regelmatig fout en komt een trein niet op de stopmelder omdat de achterkant van de TEE hem al geactiveerd heeft bij het wegrijden.
De asjes zijn niet te bewerken met weerstandlak.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom



Hallo Wim,

waarom geef je de betreffende straat niet pas vrij op de stopmelder in het volgende blok, dat je van dit probleem af,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2009 :  10:55:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik heb van al mijn wagons asjes doorverbonden met geleidende lak. Ik rijdt dus in principe volledig gedetecteerd. Ik merk wel, dat met name Lima wielstellen slecht geleiden en dus soms niet worden gedetecteerd. Dat begint al na het opbrengen van de grafietlak. Vaak komt dan geen verbinding tot stand. Daarom gebruik ik voor dit materieel nu vaak weerstandjes van 1k5, maar ook dan blijft de slechte geleiding van de wielen een rol spelen. In de praktijk kom ik dus uit in de situatie die jij met je Roco TEE hebt, alleen dan komt er nog een gokelement bij. Soms is er wel detectie en soms niet. Dat geeft bij een aantal bezetmelders (kennelijk degenen die wat gevoeliger zijn) dat de bewuste valse meldingen. Wellicht dat ik in de toekomst de wielen nog eens goed aanpak, maar voorlopig is er goed mee te rijden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2009 :  11:11:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Voor de wisselstraten heb ik na elke wissel op ca. 80 cm. een bezetmelder die de straat vrijgeeft, speciaal gemaakt voor die TEE.
Elke (groep) wissel(s) is tevens van een bezetmelder voorzien om deze bezet te houden als er nog een wagon op rijdt.

Bij onderhouden blokken ben ik even vergeten om bij de blokken van het schaduwstation het vrijgeven van het blok ook te doen op die melder, stond op binnenkomstmelder van het volgende blok.

Deze blokken werken ook anders dan de rest.
Ze zijn dynamisch, maar elk met zijn eigen bezetmelder.
Het eerste deel bezet op vrijkomen van een melder en het 2e deel stoppen op bezet van een melder, de rest wordt niet gedetecteerd, vandaar dat het blok vrijkomt terwijl de trein er nog in rijdt. En zodra de staart dan de bezetmelder raakt stopt de achterliggende trein.

Bedankt voor je antwoord.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 21 mrt 2009 11:17:36
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2009 :  12:17:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wim,

inderdaad met dynamische blokken werkt het niet,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina