Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 210 / Bezoekers Vandaag: 5974
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Analoog met Koploper: haalbare kaart?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  15:13:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal,

Vista heeft nogal wat rare eigenschappen. Het is ook niet duidelijk vertaald. Bill heeft voor voor de nederlandse gebruiker nogal wat snelkoppelingen gebruikt.

Wat goed moet werken is de volgende directorie : C:\Users\All Users\ .Er zitten dan geen snelkoppelingen (link) tussen.
Ook een gebruikers naam wordt vermeden.
Een heleboel programma's maken gebruik van deze methode.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 27 dec 2008 15:16:49
Ga naar bovenaan de pagina

michel-zeeland

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 06 jan 2013 :  09:51:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

op de vraag of het een haalbare kaart is, wil ik nog geen antwoord geven, daar de combinatie KL en analoog rijden een persoonlijke keus is.

Wat ik nu aan het onderzoeken ben, is de volgende combinatie. We rijden op de club en op onze modulebaan al ruim 20 jaar met het H0-bloksysteem ontwikkeld door KlaasZ. De treinen remmen en trekken langzaam op, seinen worden gezet, naar gelang de bezetting van het volgende blok. Eenvoudig en volledig autonoom, maar het werkt dusdanig dat je eigenlijk niet in de gaten hebt, dat de zaak niet aangestuurd wordt door KL.

Nu hebben we onlangs een paar bakken uit het stof gehaald waar reeds een dubbelsporige T-splitsing op gemaakt was. Dit is qua mogelijke rijwegen (en de bijbehorende conflict schakelingen) redelijk complex om analoog uit te laten voeren (lees met harde electronica).

Het onderzoek is, om het treinenbeeld (het optrekken en afremmen) nog altijd via het voor ons vertrouwde H0-bloksysteem te laten afhandelen. Echter het stellen van de wissels, puntstukken, kruisingen en het blokkeren van conflict rijwegen te laten afhandelen door KL. Het enige wat daarvoor nodig is, om van de bestaande blokprinten de bezetmeldingen "af-te-peuteren" (=ophalen) en deze digitaal in KL te laten verwerken middels een vaste/variabele treinroutes. De beslissingen qua schakelen van de diverse relais en wissels zullen gedaan moeten worden via de logische/speciale akties.

KL zal nooit de trein zelf besturen, enkel de aanwezigheid detecteren dat er iets staat, en in combinatie met de gewenste rijweg de juiste akties moeten gaan ondernemen.

Inmiddels wordt er op de club in dezelfde database, de zaalverlichting (dag-nacht) čn de digitale Marklinbaan volledig aangestuurd door KL čn worden de niet-trein gerelateerde zaken (verlichting etc.) op de analoge H0-baan gestuurd. Tot op heden met succes.

Hopelijk wordt er in de toekomst dus ook een sprongetje gemaakt met het digitaal aansturen van de rijwegen op onze analoge modulebaan.

groeten,
Michel
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina