Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 650 / Bezoekers Vandaag: 7661
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 880
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 bezetmelding draaischijf
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Henk Kooiman

45 berichten

Geplaatst - 05 mrt 2008 :  10:10:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag allen,

Op verzoek van enkele analoge rijders wordt de brugrail nu uitgevoerd met een polariteitswisseling bij een 180 draai.
Is dit voor digitaal ook interessant?

Waar ik op mijn eigen baan met de Fl* schijf tegen aan liep was het volgende: Mijn detectie punt is in het midden. Stel er komt een lange stomer de brug op. deze bereikt het midden en rijdt vervolgens een x cm door. Even een kleine storing en er blijft nog net een loopwiel op de vaste wal staan.
Wat ik nu op het oog heb: Bouw in de brug aan beide einden een lichtdetectie met de volgende "aansturing" :

De lok rijdt de brug op. Remt af op de eerste bezetmelding (lichtcel), bij het vrijkomen van die eerste bezetmelding rijdt de lok indien gewenst nog x cm door en geeft een directe stop als de tweede lichtcel wordt bereikt(extra veiligheid)
Is dit te verwezenlijken?


Het beoogde doel is:
a) om net zoals in het grootbedrijf een kleine(re) schijf te maken die net zo groot is als de langste lok. (kan er in het algemeen wel een paar cm af waardoor er eerder plaats is voor een draaischijf op de (module)baan). Maar dan is een exacte positionering noodzakelijk.
b) om de kotere lok in het midden te laten stoppen (x cm doorrijden)
c) de zekerheid te hebben, dat de lok voor het draaien van de schijf, in zijn geheel op de schijf staat.

met vriendelijke groet,
Henk

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2008 :  16:52:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Op zich best een goed idee. Maar toch even een paar punten ter overweging.
- De schijf draait, dus eigenlijk weet je nooit wat de bezetmelder is die voor binnenkomst geldt. Werk je met een IR lichtsluis, dan zou je direct kunnen laten stoppen. Stoppen na vrijgave dus. Als je dan aan beide kanten van de brug zo´n melder hebt, dan maakt het toch niet uit. dan moet je wel even zorgen dat de trein niet te lang is (maar ja, dat is sowiezo belangrijk, maar wordt al door KL afgevangen) anders gaat de inrij over in de uitrijd en stopt deze alsnog, maar als deze van de draaischijf is...
- Gaat het allemaal passen? De ruimte is wat beperkt en met name het overbrengen van de bezetmelding moet via de contactringen.

Zelf gebruik ik een M* draaischijf, maar dat is een FL* met een middenrail. Ik heb daar in het midden een IR melder en rijdt een aantal CM door. Dat werkt goed. Nu ik er zo over nadenk is het trouwens ook wel een erg leuke optie om aan twee kanten een IR melder te zetten en de loc te laten stoppen bij ´vrijkomen´. Is misschien nog zekerder dan de melder in het midden en een aantal CM´s doorrijden. Maar misschien heeft iemand nog een aanvullend idee.

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2008 :  16:53:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Wellicht kun de systematiek van de dynamische blokken ervoor gebruiken. Ook dat kan werken met lichtsluizen en kan de opties zoals jij ze wilt min of meer aan volgens mij. Het lijkt me de moeite van het proberen waard. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2008 :  18:03:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Dynamische blokken zijn bij een draaischijf echt niet van toepassing. Je kan wel als stopmelder opgeven dat een bepaalde bezetmelder vrij moet komen. Dit is denk ik veel makkelijker. Dynamische blokken moeten zijn altijd 2 blokken samen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Henk Kooiman

45 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2008 :  19:12:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de reacties,

Leendert:
quote:
De schijf draait, dus eigenlijk weet je nooit wat de bezetmelder is die voor binnenkomst geldt

Ik weet dat uitleggen niet m'n beste kant is maar hier gaat het juist om. Ik wil die detectie punten (welke het ook zijn) nu laten wisselen met een 180 draai. Althans, de aansluitingen.

Stel blok 1 is een aanrij spoor en blok 2 de brug. Op de brug plaatsen we (bijv) lichtcel "A" aan de ene zijde en lichtcel "B" aan de anderezijde.

Nu komt de lok uit blok 1 langs lichtcel "A" en geeft het signaal door via aansluiting "A"(binnenkomst) en komt vervolgens bij de stopmelder "B" en geeft dit signaal door via aansluiting "B" (stopmelder)
Draait de brug 180 graden dan zal (weer komend uit blok 1)lichtcel "B" als eerste worden gepasseerd, maar het signaal wordt toch via aansluiting "A" aan koploper worden doorgegeven.
De brug is nu te vergelijken met een gewoon blok. De aankomst en stopmelder blijven vast.

Waar ik heen wil is dat een lok netjes in het midden stopt. Dus na vrijkomen van de binnenkomst melder x cm doorrijden. Echter bij loks die (bijna) net zo lang zijn als de brug wil ik dat de laatste melder de lok laat stoppen. Dit dus als zekerheid tegen het doorschieten.
Zo kan de lok zowel van voren als van achteren niet meer fout staan.
Dit zie ik even niet zitten om in Koploper in te geven. (na doorrijden in cm is er geen verdere bezetmelding meer in te geven)
Wellicht een speciale actie mbv de tweede melder?

Of het gaat passen? De draaischijf HK (want daar is het voor) heeft sleepcontacten genoeg.

De volgende gedachte is om ook de polariteit van de railstaven bij 180 draai om te polen. Hier in moet de aansturing m.i. toch een stuk voudiger worden. Echter hierbij de vraag: Heeft dit nut volgens jullie?


mvg
Henk
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2008 :  22:12:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en Henk,

Ik bedoelde ook meer de techniek van de dynamische blokken, dan een echt dynamisch blok. Via de gebruikte systematiek moet naar mijn gevoel met wat uitzoekwerk een mooie stop midden op mogelijk zijn Met logische acties en schakeldecoders moet dan ook nog iets met de polartiteit te doen zijn. Zo los ik in ieder geval mijn keerlusprobleem op.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2008 :  22:25:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

de polariteitswissel is wel handig als je dit er gelijk inbouwd.

met vriendelijke groet,

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Henk Kooiman

45 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2008 :  22:47:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk, Leendert en Paul, bedankt voor jullie antwoorden.

Oei, ik vermoed nog een onduidelijkheid. Daarom nog even een aanvulling.
Het wisselen van de signalen van de beide lichtcellen wil ik (standaard)inbouwen in de draaischijf HK. Tenminste, de mogelijkheid daarvoor. Het doel is om de zekerheid te hebben dat de lok in zijn geheel de brug is opgereden maar ook de zekerheid dat er bijv. geen loopwiel van de stoomlok voorbij de brug is gekomen.
Wel zelf de volgende onelegante manier bedacht: Laat met speciale acties bij doorklieven van de 2de lichtcel een relais schakelen die de railaansluiting onderbreekt. Maar dan werkt ook de verlichting etc. niet meer. Het mooiste lijkt mij als in Koploper de lok wordt gestopt.

Ook het ompolen van de railaansluitingen bij een 180 draai wil ik "mechanisch" in de draaischijf HK inbouwen. Daarom daarbij de vraag: Wordt de aansturing dan echt eenvoudiger?

mvg
Henk
Ga naar bovenaan de pagina

F. Roest

25 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2008 :  12:33:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk
Zelf gebruik ik je draaischijf in een digitale omgeving, waarbij ik het gehele lokdepot inclusief draaischijf met de hand bedien. Automatische ompoling is zo'n situatie niet interessant. Wanneer volautomatsich bedrijf plaatsvindt (hetgeen ik in de toekomst wellicht nog eens ga doen), dan lijkt mij afschakelen van de draaibrugvoeding geen elegante oplossing, zowel licht als geluid vallen dan uit.
vrgr
Floor
Ga naar bovenaan de pagina

Henk Kooiman

45 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2008 :  22:31:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Floor,

quote:
lijkt mij afschakelen van de draaibrugvoeding geen elegante oplossing,

Ben ik roerend mee eens. Het was een beetje de bedoeling om eventuele, eenvoudige oplossingen te horen.

quote:
Wanneer volautomatsich bedrijf plaatsvindt (hetgeen ik in de toekomst wellicht nog eens ga doen

Op het moment wordt driftig gewerkt aan "de meest eenvoudige" () aansturing. Kan tzt voor jou dus interessant zijn.

mvg
Henk
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina