Auteur |
Onderwerp |
|
RuudN
Netherlands
9 berichten |
Geplaatst - 11 nov 2007 : 13:32:43
|
hallo geachte forumlezers Ik heb 2 vragen c.q. problemen. De eerste vraag gaat over 2 richtingsverkeer. Op mijn baan rij ik met (bijna) volledige blok detektie(wissels dus niet). Alle blokken bestaan uit ca. 6 à 7 standaard raillengtes, onderverdeeld in 2 ong. gelijke delen, ieder aangesloten op een bezetmelder. De blokken 20,21,22 en 23 zijn 2-richtings blokken en zijn dus te bereiken uit zowel blok 1 en 2 als blok 18. Helaas, in de praktijk werken de huidige instellingen niet oftewel er staan regelmatig 2 treinen met hun neus tegen elkaar!(in de 2-richting blokken) Wat doe ik fout ? Mijn 2e vraag gaat over de baandelen gemarkeerd met Tekst1 en met tekst2. Deze delen zijn allebei ca. 2 à 3 raillengtes lang en nu nog niet voorzien van een bezetmelder. Mijn vraag is; als ik deze delen ook aansluit op een bezetmelder, wat voor funktie kunnen zij dan gaan vervullen. Alvast bedankt voor jullie reakties
Mvr Ruud
Download Attachment: ruud4.bck 62,44 KB |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 11 nov 2007 : 14:48:17
|
Hallo Ruud,
de definitie van een 2 richtingsblok is anders dan dat jij toegepast hebt, namelijk een 2 richtingsblok bestaat uit meerdere blokken die tot dezelfde groep behoren met hetzelfde 2 richtingsnummer. En jij hebt 4 verschillende nummers gebruikt.
Waarschijnlijk is jouw probleem op te lossen door treinen in blok 20 een richtings afhankelijk stopverbod te geven, vanuit blok 17 en vanuit blok 18. De treinen zullen nu 2 blokken vooruit reserveren. Deze instelling moet met een variabele route geprogrammeerd worden.
Een andere oplossing zou kunnen zijn deadlocks te gebruiken, door treinen vanuit blok 17 en blok 18 naar blok 20, hier moet je zorgen dat minimaal 1 (misschien zelfs 2) blokken vrij zijn uit blok 21/22/23.
Even een andere opmerking.
Een trein mag volgens jij gegeven uit blok 21/22/23 vertrekken naar blok 20 en mogen hiervandaan weer vertrekken naar blok 21/22/23 de treinen zullen hiervoor moeten keren, en dat heb jij niet aangevinkt in je database, de treinen vertrekken dus de verkeerde kant op met alle gevolgen van dien.
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
Bewerkt door Wissels op 11 nov 2007 14:51:22 |
|
|
phdirk
Netherlands
2568 Posts |
Geplaatst - 11 nov 2007 : 14:57:14
|
Hallo Ruud,
Ik heb je database nog niet kunnen bestuderen. Een eerste vraag die bij me op komt is of je bij de treinroutes wel gedacht hebt aan het claimen van de betreffened blokken, zodat deze niet ingereden worden door een andere trein als de bedoelde trein gaat rijden. Een en ander kun je goed simuleren in de testmode. Ikzelf werk met een pendeltrein, die tussen de andere treinen doorpendelt over het hoofdspoor. Zonder claimen van de betreffende blokken gaat dat op een gegeven moment fout en staan alle treinen vast. Ik zal vandaag ook nog je database bekijken en dan hoop ik je een meer onderbouwd antwoord te kunnen geven.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
phdirk
Netherlands
2568 Posts |
Geplaatst - 11 nov 2007 : 21:01:26
|
Hallo Ruud,
Ik kan helaas niet je hele baan goed bekijken, omdat in een aantal onderdelen, zoals "baanontwerp" en "onderhouden blokken" bij mij een deel buiten het scherm valt en ik dat ook niet kan veranderen. Volgens mij is blok 20 je kritische blok, omdat daar van beide kanten treinen kunnen inrijden, ofwel vanuit 18, ofwel vanuit 21, 22 of 23. Zodra er een trein in blok 18, 21, 22 of 23 staat, moet blok 20 geclaimd worden. Dat kan in "vaste routes" door dit in het onderste gedeelte op te geven, als de blokken een onderdeel uitmaken van de route. Begint de vaste route in één van de blokken 18, 21, 22 of 23 dan kun je het ook met het veld "Bij start route [aantal] blokken vrij" regelen door daar 1 in te vullen en het vakje "Claim blokken meteen" an te vinken. In variabele routes kun je dat doen zoals Walter dat beschreven heeft. Het probleem zou dan over moeten zijn. Ik heb in het bijgevoegde bestand wat eenvoudige voorbeelden van routes opgenomen voor de track van blok 21 naar 17.
Voor wat betreft de stukken tussen de wissels, de stukken met tekst1 en tekst2, kun je deze volgens mij het beste opnemen in de wisselstraten bij "Vastleggen wisselstraten" in het onderdeel "Baanontwerp" Ik heb als voorbeeld de wisselstraat van blok 1 naar blok 21 aangegeven. Net als je dan wissels selecteert, kun je ook stukken baan selecteren en die kleuren dan ook geel. De betreffende stukken worden dan ook bezet gehouden als de wisselstraat bezet is.
Ik hoop dat je er verder mee kunt, zo niet dan zie ik het wel weer op het forum.
Download Attachment: ruud4dm1.bck 62,95 KB
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 11 nov 2007 21:03:33 |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 11 nov 2007 : 22:33:07
|
Hallo Dirk,
een vaste treinenroute kan wel, maar (de naam zegt het al) is weinig flexibel, vandaar dat ik andere oplossingen had voorgesteld.
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
Bewerkt door Wissels op 11 nov 2007 23:44:37 |
|
|
phdirk
Netherlands
2568 Posts |
Geplaatst - 12 nov 2007 : 11:55:26
|
Hallo Walter,
Ik ben het alweer met je eens. Ik heb gewoon beide opties aangegeven, omdat ik zag dat Ruud wel met vaste routes werkte, maar varibale routes zijn zeker flexibeler. Mijn pendeltreinen rijden echter ook vaste routes en dat werkt perfect.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
RuudN
Netherlands
9 Posts |
Geplaatst - 15 nov 2007 : 18:20:13
|
Hallo heren, bedankt voor jullie inspanningen. Ik heb de 2-richtinggroepen eruit gehaald. Blijf ik echter zitten met de vraag van hoe sluit ik de 2-richtinggroepen aan op de 2 melders (blok 21,22 en 23) en 3 melders (blok 20) Met name in dit blok, dat ik vanwege zijn lengte heb voorzien van 3 melders, gaat het nog fout. Nog even ter aanvulling, ik rij met variabele treinrouites ! Op deze manier hoop ik er in eerste instantie voor te zorgen dat de basisinstellingen goed zijn.
gr. Ruud |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 15 nov 2007 : 18:51:46
|
Hallo Ruud,
misschien makkelijk om je aangepaste database nog een keer te uploaden voor correctie,
In principe had er aan de terugmeldingstellingen niks veranderd hoeven worden, ook de 2-richtingsgroepen zijn nu niet van toepassing, het gaat nu om de blokken.
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
|
|
phdirk
Netherlands
2568 Posts |
Geplaatst - 16 nov 2007 : 23:08:33
|
Hallo Ruud,
Zoals gezegd is blok 20 het kritische blok. Dat moet dus vrijgehouden worden voor treinen die vanuit 17 naar 21, 22 of 23 willen of andersom. Ik denk, net als Walter, dat het goed is om nog eens naar de database te kijken hoe dat geregeld is.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
RuudN
Netherlands
9 Posts |
Geplaatst - 02 dec 2007 : 11:42:50
|
Hallo hulptroepen, ben even weggeweest, vandaar mijn vertraagde reaktie. Het grootste probleem waar ik nu tegenaan loop is het feit dat een trein, rijdend vanuit blok 21,22 of 23 naar blok 20 rijdt, vervolgens naar blok 17 en daar aankomend blok 20 niet vrijgeeft. Voor alle zekerheid voeg ik nogmaals mijn actuele database bij.
Bij voorbaat alweer bedankt voor jullie hulp.
Ruud
Download Attachment: ruud5.bck 52,86 KB |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 02 dec 2007 : 12:20:23
|
Hallo Ruud,
ik zie dat je als oplossing voor je vorige probleem er gedeeltelijk 1 richtingsverkeer van gemaakt hebt.
Voor de laatste vraag, het probleem zit in blok 17 komend vanuit blok 20, liggen je bezetmelders 2,05 en 2.06 verkeerd om, deze even in onderhouden blokken omdraaien lost dit probleem op.
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
|
|
|
Onderwerp |
|