Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 109 / Bezoekers Vandaag: 1738
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 621
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Blokken plaatsen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

biem

Netherlands
95 berichten

Geplaatst - 06 mei 2006 :  18:15:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben bezig met het in Koploper invoeren van de baan, daarvoor moet ik de blokken plaatsen.
Heb in de helpfile oa.gelezen en gezien dat je bij een opstelspoor de wissels allemaal in 1 blok zet , en het eigenlijke opstelspoor dan 1 blok wordt.
Is het onderstaande dan correct ?


Download Attachment: blok2.JPG
93.66 KB

administrator

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 06 mei 2006 :  18:39:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van administrator  Reageer met citaat
Hoi Biem,

Persoonlijk zou ik blok 1 in 2 of 3 blokken verdelen.

Je moet dan de wel de deadlocks invoeren als de treinen niet allemaal dezelfde kant op rijden.

Als dit wel het geval is hoefd dit niet en zal je de treinen netjes achteralkaar aan zien gaan zonder dat ze in elkaars blokken komen.

met vriendelijke groeten
erwin
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 06 mei 2006 :  18:48:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Erwin

Dat kan ik wel even doen, het is wel een tijdelijk iets , daar de linkerbocht een railspiraal wordt naar de eigenlijke baan, tis wel even een mooie oplossing om het schaduwstation uit te proberen, kost me een paar extra bezetmelders ,maar dat is geen probleem

Groeten en bedankt

Geert
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 mei 2006 :  21:46:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Geert,

Wissels zijn per definitie GEEN blok. Een blok is een deel van de baan waar slechts 1 trein tegelijkertijd kan zijn. Ook kan een trein stoppen in een blok. Op wissels wil je dat toch niet hebben.

Trouwens jouw plaatje: ik kan je nu al vertellen dat het nooit gaat werken. Ik zie alleen maar geheel gedetecteerde sporen en geen stopsecties. Je moet nog het een en ander aanpassen wil Koploper er in alle gevallen mee om kunnen gaan.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 06 mei 2006 :  22:56:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Geert,

Ik heb de tekening iets aangepast ter verduidelijking. Blok 2 en 10 zijn weg.
Voorbeeld voor blok 3: de wissels zijn de binnenkomstmelder, tussen rood en blauw is het afremsectie en tussen blauw en rood de stopsectie. Blauwe lijnen zijn zo maar ergens getrokken.
Hopelijk is Paul het daarmee eens, zo niet hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Hub



Download Attachment: blok2.jpg
93.6 KB
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 07 mei 2006 :  01:07:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hub , ik snap de clou, ik zal vanmorgen een gedetailleerde tekening maken met blokgrenzen en de bezetmelders daarin.

Paul , het ging me alleen om de blokgrenzen, ben nl bezig in Koploper om dat voor mekaar te krijgen.De bezetmelders maak ik er vanmorgen in, en zet dat hier ter beoordeling neer,

Ben weer een stuk wijzer geworden

Met vriendelijke groet en bedankt

Geert
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 07 mei 2006 :  12:03:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Zo, heb het plaatje aangepast , zwart zijn de bezetmelders en de blauwe lijnen delen een blok in op rem-en stopsecties


Download Attachment: blok4.JPG
96.56 KB

Alleen zit nog met de vraag : ik heb het "blok" waar in zich de wissels bevinden ook voorzien van een bezetmelder, is dat nodig ?
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 07 mei 2006 :  16:04:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Geert,

Nee in het "blok" waarin zich de wissels bevinden hoeft geen bezetmelder. Bezet melden gebeurt met de rem- en stopmelder.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 07 mei 2006 :  17:42:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Mooi zo scheelt weer 2 bezetmelders .
Ben inmiddels begonnen met solderen van de wissels en flexrail , daarna de draden van de wissels verlengen en aansluiten.
Daarna de rails doorslijpen om zo de geisoleerde stukken te krijgen om de bezetmelders te plaatsen, deze door middels van draden aan de rails solderen.
Daarna het geheel aansluiten aan de IB en kijken of de wissels het doen en of ik de bezetmelders zie "schakelen".
Daarna het geheel in Koploper brengen, maar dan meld ik me wel weer

Tot zover bedankt en de groeten

Geert
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 07 mei 2006 :  17:57:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Geert,

Als ik je vragen zo lees, bekruipt me het gevoel dat je de helpfile niet gelezen of niet begrepen hebt. Is het dan wel verstandig om al met de aansluitingen van je baan te beginnen?
Ik bedoel dit niet rottig, maar het zou zonde zijn als je nu veel werk hebt aan iets waar je later achter komt dat er andere (betere en/of goedkoper) oplossingen zijn.
Is het niet verstandiger om eerst met een simpel proefovaaltje te beginnen?

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Riny

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 07 mei 2006 :  18:32:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
Beginnen met een testovaal is echt wel aan te bevelen is mijn gedachten.
Ik heb dit zelf ook toegepast en het werkt fijn.

Naar mijn mening is dan alles te overzien om inzicht te krijgen in het programma en de reacties op de baan vanuit het programma.
Ik ben ook nog niet overdreven lang bezig en met hulp van een clublid zijn de eerste stappen gezet.



(De kleine driehoekjes zijn de verdelingen in het (een) blok, als ik dit goed zeg?)

Ik hoop dat dit een bijdrage kan zijn voor wie het nodig (kan) hebben.
Mochten er fouten in de layout zitten dan hoor ik het graag, maar ik ga er van uit dat dit testbaanntje goed is opgezet.

Enfin, ik hoor het wel.
---------------------------------------------------

Groetjes, Riny

Don't drive faster then your Gardian angel can fly

Marklin Digitaal H0, DB/SBB, Tijdperk III / V, IB + Koploper.(C-Rails)

Bewerkt door Riny op 07 mei 2006 18:34:22
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 07 mei 2006 :  19:45:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Huub en Riny

Ik heb er inderdaad over nagedacht of ik inderdaad eerst met een testbaan zou beginnen of dat ik gelijk aan het schaduwstation zou beginnen, ik heb meerdere redenen om het gelijk zo te doen:
-vrij tijd, daar zit ik niet zo ruim in, om eerst tijd in een testbaan te steken en dan later de eigenlijke baan te bouwen.
-materiaal, ik heb goedkope wissels en gebruik vooral veel goedkope flexrail (2euro/stuk),dus als ik daar eens een stuk van moet weggooien,géén probleem.
-ben de viessmann 5233 (bezetmelders) en 5211(wisseldecoders) toch nodig, dus dat kan ik gelijk ook proberen.
-als ik kijk naar een ovale testbaan met een paar wissels , en ik kijk naar wat ik nu maak, is alleen het aantalwissels meer(12 , waarvan er maar 6 worden bestuurd).
-mijn baan kan qua opzet nog wel eens eenvoudiger zijn, omdat ik hier maar één rijrichting gebruik.
-Op een testbaan zul je ok gebruik moeten maken van bezetmelders, alleen ik gebruik er dan iets meer.

Oftewel volgens mij verschild mijn baan niet zoveel van een testbaan, en probeer ik zowat tijd te verdienen.
Bij een testbaan zou ik waarschijnlijk dezelfde vragen hebben gehad als bij wat ik nu doe.

@ Huub , ik lees me het apelazerus in de helpfile, maar moet het af en toe toch gewoon even vragen om het bijvoorbeeld even zeker te weten.

In ieder geval bedankt voor een reactie, alle raad is altijd welkom

Met een vriendelijk beginnersgroet

Geert
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 07 mei 2006 :  20:00:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Het voordeel van de testbaan is dat je een stap voor stap handleiding erbij hebt. Zeker handig om wat basisbeginselen te doorgronden. Gezien je vraagstelling vermoed ik dat het aan kennis van die basisbeginselen nog wat ontbreekt bij jou.

Als ik het volgende van je lees:

Heb in de helpfile oa.gelezen en gezien dat je bij een opstelspoor de wissels allemaal in 1 blok zet , en het eigenlijke opstelspoor dan 1 blok wordt.

dan gooi je volgens mij een paar dingen door elkaar.


Maar goed, the choice is yours.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 mei 2006 :  20:19:05  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Originally posted by biem

@ Huub , ik lees me het .......... in de helpfile, maar moet het af en toe toch gewoon even vragen om het bijvoorbeeld even zeker te weten.

Geert,

Weet jij het bestaan af van een tweetal beginners handleidingen? Deze zijn meer op een beginner toegespitst dan de handleiding van Koploper zelf. De handleiding van Koploper beschijft gewoon alles wat kan. De beginnershandleidingen nemen je bij de hand hoe een en ander ingericht en ingesteld kan worden.
Beide handleidingen kan je vinden op mijn website.

Van mij mag je vragen hoor. Als je vragen zo elementair zijn heb je misschien wel eens de kans dat er even wordt verwezen naar een deel van de helpfile (we zijn dan gewoon te lui om het opnieuw te tikken). Hopelijk neem je dat mij en de andere antwoorders niet kwalijk.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 07 mei 2006 :  20:40:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul

Dat van die beginnershandleidingen, dat is nieuw voor mij , heb ze inmiddels gevonden en gedownload, perfect.
Ik probeer echt om het zoveel mogelijk te begrijpen, maar soms moet ik het gewoon even vragen, hoop dat dat niet stom overkomt, ik steek meer op van vragenen daar dan weer over praten, dan van lezen.

Groeten Geert
Ga naar bovenaan de pagina

Riny

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 07 mei 2006 :  21:43:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
Hallo luitjes,

Ik kan van jullie geen negatieve reacties vinden ten aanzien van mijn testbaantje dus ik hoop dan dat ik er van uit kan gaan dat het goed opgezet is ?

Ik heb gekozen voor een testbaantje om niet constant onder, tussen en boven op mijn baan te moeten klimmen voor eventuele wijzigingen van aansluitingen aan rails, bezetmelders en functiedecoders.
Lichamelijk laat dit zich niet zo makkelijk toe.
Jammer genoeg heb ik dan ook volop te tijd om te puzzelen (WAO)

Dus de keuze om een testbaan te maken komt dus voort uit een paar overwegingen waarvan ik dus naar mijn gevoel de juiste genomen heb.
Plus ik houd overzicht op zo wel de testbaan als het programma.
(niet te veel in 1 keer)

Ik ga er maar vanuit hoe het in het grijze verleden was op school, oefenen, herhalen, er in stampen dus. Hahahahaha.

Een ieder doet het op zijn eigen manier en die mag je best en zullen wij ook respecteren.

Ik heb ook al eens vragen gesteld en er zullen er zeker nog wel bijkomen.

------------------------------------

Groetjes, Riny

Don't drive faster then your Gardian angel can fly

Marklin Digitaal H0, DB/SBB, Tijdperk III / V, IB + Koploper.(C-Rails)
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 09 mei 2006 :  19:32:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Even een foto zoals het geworden is, heb er alop proegedraaid, morgen de wissels aansluiten, en daarna de rails doorslijpen voor de bezetmelders.


Download Attachment: DSCF0026.JPG
77.26 KB
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 10 mei 2006 :  11:04:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,ik draai al 3 maanden proef op computer met mijn baan.Ik ben wel reeds begonnen de baan te bouwen maar zonder scheidingen.Ik ga eerst kijken of alles goed rondrijd en dan beginnen met verdelen in blokken.Ik vind dat het best is lang op de computer te proefdraaien en aanpassingen daar te doen.Je hebt dan een groot voordeel dat koploper reeds gereed is om je baan aan te sturen.Daarna gewoon de rondrijblokken ingeschakeld laten en de andere handmatig blokkeren en 1 voor 1 vrijgeven.Ik heb ook weinig tijd om een proefbaan op te bouwen en denk dat de beschreven methode hier wel veilig is.Ik heb wel eerst de files goed doorgelezen en het handoek uitgeprint.Op mijn gestelde vragen heb ik steeds goed en snel antwoord gekregen waarvoor allen dank.Groetjes Johnny .
Ga naar bovenaan de pagina

w.n.t.jansen

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 10 mei 2006 :  19:35:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Er viel mij een kleinigheid op in de plaatjes. Om aanrijdingen te voorkomen is het nodig om de blok-/bezetmelderscheidingen een halve raillengte (ca 10 cm) van het wissel af te houden. Zie infoblad 1 op hccm.nl
Vanmiddag ben ik bij een medegebruiker geweest die er in de praktijk achter gekomen is. De gestopte treien staat in het PVR van de passerende trein!!

Mvg,

Wout Jansen
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 mei 2006 :  20:36:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wout,

Voor zoiets is toch een testbaan onontbeerlijk. Je probeert hier alles uit en kan je dus op je baan zelf het meteen goed doen.

Wat is PVR? Iets met Profiel Vrije Ruimte of zo. Ik kan me voorstellen (mezelf incluis) er gebruikers zijn die dit niet weten.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 10 mei 2006 :  20:53:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Even kijken of ik het snap : mijn stopsectie , welke zich dus voor de wissel bevindt is 50 cm lang, dan stopt de trein toch ver genoeg voor de wissel ?

Groeten Geert
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 mei 2006 :  21:47:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Geert,

Halve meter moet genoeg zijn. Echter door omstandigheden (massasimulatie in Koploper, massasimulatie in decoder, vliegwiel, massa trein enz enz) valt er toch nooit op afstand iets te zeggen of iets werkt.
Ook hangt het er vanaf hoe jij vindt dat de treinen mooi rijden. Ook dit is voor iedereen anders.
Ik weet de reden waarom jij geen testbaan maakt. Echter voor zulke items is ook een testbaan bedoeld...

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 10 mei 2006 :  21:59:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul , ik ben gerustgesteld , merci , zag mijzelf al weer aan het slopen, als ik de snelheid van de treinen ook niet te hoog maak moet het zeker lukken.
Zal er de volgende keer aan denken , als ik de blokken indeel, iets verder voor de wissels blijven.

Heb vandaag de wissels aangesloten, dit allemaal live getest, daarna de rails doorgeslepen (voor de secties) en dit weer dichtgemaakt met 2 componentenlijm.
Morgen de rails glad slijpen, de bezetmelders erin solderen, en het met de IB testen
Kan dan vrijdag met Koploper aan de gang ,en daar heb ik nu echt zin.

Groeten Geert

ps. Mocht het toch niet gaan, dan is het met een uurtje of wat opgelost, dus opzich valt dat dan ook wel weer mee.

Bewerkt door biem op 10 mei 2006 22:03:37
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 10 mei 2006 :  23:04:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wout,

De logica om de bezetmelder op minimaal 10 cm. van de wissel af te plaatsen kan ik totaal niet volgen. De trein moet tenslotte stoppen in deze sectie en niet er voorbij.

Ik heb een baan met volledige detectie en om bezetmelders uit te sparen zit zelfs de wissel op de bezetmelder van bijvoorbeeld blok 2.
Uiteraard niet de wissel op de bezetmelder van blok 1, 3, 5 of 6 want dan zal er nooit meer iets rijden.

Het gaat niet bij alle wissels op maar er zijn diverse vergelijkbare situaties op elke baan die zo behandeld kunnen worden waardoor er de nodige bezetmelders uitgespaart kunnen worden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 11 mei 2006 :  22:15:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Zo vandaag weer wat opgeschoten, heb 20 bezetmelders aan de gang, heeft allemaal wat langer geduurd, der zat nl. een kapotte viessmann 5233 tussen, en in analytisch storingzoeken, ben ik niet zo'n kei , kan de trein netjes op de IB volgen qua bezetmelders, ook het schakelen van de wissels gaat perfect.
Moet er morgen nog wel een 8 bezetmelders bijsolderen, ben der nl. 8 vergeten
Ga naar bovenaan de pagina

w.n.t.jansen

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 12 mei 2006 :  19:44:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo heren,

Paul, inderdaad is PVR de afkorting voor Profiel van vrije ruimte. M.i. behoort dit tot de basiskennis van alle treinbelangstellenden.

Overigens zal ik het punt waarom ik in navolging van anderen altijd propageer om de blok-/bezetmeldscheidingen in H0 ongeveer tien centimeter van de wissel af te leggen dwz aan de kant met twee aansluitingen even wat uitvoeriger uitleggen.
Ervaring van voorgangers, mezelf en navolgers heeft geleerd dat dit handig is.

Stel drie blokken A, B en C. Het wissel maakt het mogelijk van A naar B resp. C te rijden dan wel omgekeerd.

Een trein van A naar kan in B stil gaan staan. De laatste as staat een fractie over de scheiding. De wagen steekt nog wat centimeters verder naar achteren. Een trein van A naar C zal dus een aanrijding veroorzaken. Omgekeerd van B naar A en van C naar A kan dat ook gebeuren als de voorste as van een trein net voor de scheiding staat.

Uitgangspunt is wel dat alle assen detecteren anders is de ramp helemaal niet te overzien:-(.

Paul, zoals je weet loop ik al sinds 1979 mee in de hcc!m en heb op ons aandachtsgebied heel veel geleerd van wijlen de heren Heesterman en Han de Jong.

Met vriendelijke groet,
Wout Jansen

Bewerkt door w.n.t.jansen op 12 mei 2006 19:48:10
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina