Auteur |
Onderwerp |
|
MRdirect
Netherlands
292 berichten |
Geplaatst - 31 aug 2007 : 09:36:34
|
Eindelijk ben ik ertoe gekomen om automatisch te gaan rijden. Ik heb de SIMPEL-baan (met één inhaalspoor blok 3 / 4) als testbaan. De terugmeldpunten zijn gemaakt mbv stukjes geisoleerd K-rails. Ik heb een vaste treinroute ingegeveven met het grotere blok 1 (voorlopig) als stationsblok. Treinroute 1 - 2 - 3 - 1 - 2 - 4 - 1 Als ik de vaste treinroute activeer met de loc in blok 1 dan gaat ie netjes rijden en zie je dat blokken bezet en geselecteerd worden. Op het moment dat in het loc-window staat "automatisch stoppen" gaat de loc in blok 1 pas afremmen (je ziet bij de snelheid 10>0) als ie de tweede bezetmelder activeert. Resultaat is dat de loc pas in het volgende (blok 2) stopt maar in het baanoverzicht staat de loc nog in blok 1. Met gevolg dat het volgende blok bezet is en er dus niet verder wordt gereden. Hoe kan ik Koploper vertellen dat het remmen moet starten bij bezetmelder 1 ipv 2.
groet, Marco Roede
http://www.MRdirect.nl Marklin-K, Motorola en DCC decoders |
|
MRdirect
Netherlands
292 Posts |
Geplaatst - 31 aug 2007 : 10:04:36
|
Het blijkt toch lastig om iets te beschrijven wat je gisterenavond ondervond. De situatie na het stoppen in het volgende (verkeerde) blok is toch iets anders. In het baanoverzicht staat de loc nog in blok 1 maar op de baan is dat al blok 2. Na de stoptijd begint de loc weer te rijden en je ziet de blokken verkleuren als de loc er op rijdt. Maar op het baanoverzicht blijft de loc in blok 1 staan er wordt dus een "vals" rondje gereden. Tot de loc weer in blok 1 komt en dan wordt blok 2 gereserveerd en volgt de loc weer de vaste route. Tot er weer gestopt wordt en er dus weer een "vals" rondje gereden wordt. Blijft de vraag waarom pas op de tweede bezetmelder begonnen wordt met stoppen ipv de eertse bezetmelder. groet, Marco
http://www.MRdirect.nl Marklin-K, Motorola en DCC decoders |
|
|
balthazor
Netherlands
117 Posts |
Geplaatst - 31 aug 2007 : 11:05:26
|
Het klinkt als dat je bij blok 1 (in iedergeval) de bezet melders omgedraaid heb
Bijvoorbeeld Je heb in koploper opgegeven dat eerst 1.01 en dan 1.02 komt terwijl het eerst 1.02 en dan 1.01 is
Erik.
MBZE: Modelbaan Zonder Eind fleischmann/twincenter/koploper
|
Bewerkt door balthazor op 31 aug 2007 11:07:09 |
|
|
MRdirect
Netherlands
292 Posts |
Geplaatst - 31 aug 2007 : 11:26:26
|
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door balthazor
Het klinkt als dat je bij blok 1 (in iedergeval) de bezet melders omgedraaid heb
Bijvoorbeeld Je heb in koploper opgegeven dat eerst 1.01 en dan 1.02 komt terwijl het eerst 1.02 en dan 1.01 is
Erik.
Nee, dit is het niet. Bij de blokken is goed aangegeven (stond zo al in de simpel-demo-database) dat de 1ste bezetmelder 1.01 is en de tweede 1.02.
Ook als dit omkeer blijft de fout.
groet, Marco
http://www.MRdirect.nl Marklin-K, Motorola en DCC decoders |
|
|
balthazor
Netherlands
117 Posts |
Geplaatst - 31 aug 2007 : 11:40:08
|
Plaats een backup van je database indien mogelijk wie weet staat daar iets vreemds in
En als je met de handrijd dan kloppen de bezetmelders ook die binnen komen ?
Testprogramma - bezetmelders (en dan met de hand een rondje rijden)
Ik blijf denken dat er toch iets niet klopt met de volgende van bezetmelders
Gezien het feit dat na blok 1 hij een rondje rijd en bij binnenkomst blok 1 blok 2 reseveerd of tewel hij verwacht een bezet melding die hij pas krijgt bij binnen rijden blok 1
Erik.
MBZE: Modelbaan Zonder Eind fleischmann/twincenter/koploper
|
|
|
MRdirect
Netherlands
292 Posts |
Geplaatst - 31 aug 2007 : 13:55:38
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door balthazor
Plaats een backup van je database indien mogelijk wie weet staat daar iets vreemds in
En als je met de handrijd dan kloppen de bezetmelders ook die binnen komen ?
Testprogramma - bezetmelders (en dan met de hand een rondje rijden)
Ik blijf denken dat er toch iets niet klopt met de volgende van bezetmelders
Gezien het feit dat na blok 1 hij een rondje rijd en bij binnenkomst blok 1 blok 2 reseveerd of tewel hij verwacht een bezet melding die hij pas krijgt bij binnen rijden blok 1
Erik.
MBZE: Modelbaan Zonder Eind fleischmann/twincenter/koploper
Hoi Erik, De bezetpunten zijn echt goed aangesloten en in Koploper ingevoerd. Bij het breiken van de 1ste bezetmelder wordt het vorige blok netjes vrijgegeven. En dat geldt voor alle blokken. Dus "ziet" Koploper deze echt als 1ste bezetmelder. Het gaat dus mis bij rijden volgens vaste route als "automatische stop" door de 2de ipv 1ste bezetmelder actief wordt. groet, Marco
http://www.MRdirect.nl Marklin-K, Motorola en DCC decoders |
|
|
fred spierenburg
Netherlands
58 Posts |
Geplaatst - 01 sep 2007 : 09:57:46
|
Marco, Is het een idee om de loc eerst gewoon automatisch zijn rondjes te laten rijden, en zodoende eerts het remgedrag aan te laten leren in de verschillende blokken, en daarna een vaste route te laten rijden. Het duurt n.l even voordat de juiste stopplaatsen geleerd zijn door koploper.
groet Fred |
|
|
fred spierenburg
Netherlands
58 Posts |
Geplaatst - 01 sep 2007 : 10:18:28
|
Marco, Dat valse rondje duidt er op, dat in blok 2 de eertse melder al voorbij is gereden. Na de wachttijd vertrekt de loc en mist dan die melder.( blok 2 blijft dan geel gekleurd) De verkleuringen die je daarna ziet zijn de herkenning van de bezetmelders die dan gepasserd worden. Pas nadat opnieuw blok 2 wordt ingereden en de eerst melder in blok 2 gevoeld wordt, is de zaak weer in balans. Het lijkt me toch een kwestie van te ver doorschieten van de loc door het nog niet goed aangeleerde remgedrag.
Fred
|
|
|
MRdirect
Netherlands
292 Posts |
Geplaatst - 02 sep 2007 : 15:52:44
|
Hoi Fred, Ik heb voor de zekerheid een nieuwe (schone en dus juist gedefinieerde) DemoIB databse van de Koploper-site binnen gehaald. Alleen de locs vervangen door mijn loc. En de max.snelheid op 25 gezet om goed te kunnen zien waar het op dit kleine baantje fout gaat. De blokken 3 en 4 zijn weer de stationsblokken. Voor het wissel bij de binnenkomst van deze blokken is bezetmelder 5 ("binnen") geplaatst. Aan het begin van blok 4 ligt bezetmelder 1.06 ("remmen") en aan het einde bezetmelder 1.07 ("stoppen"). De tussen () geplaatste acties heb ik uit de documenttaie van de baan. De stations blokken zijn dus voorzien van 3 bezetmelders. Als ik handmatig het rondje rij dan zie ik de bezetmelders op de juiste plaats in het baanoverzicht (de)actief worden. Dus mag ik er vanuit gaan dat de bezetmelders goed geplaatst / aangesloten zijn en dat ook Koploper ze in de goede rijvolgorde ziet.
Bij de eigenschappen van blok 3 staan bij uit blok 2 te verwachten bezetmelders 1.05 1.06 1.07 en bij "bezet bij" 1.06 en 1.07.
Dit lijkt dus oke.
Nu geen vaste route gedefinieerd maar automatisch rijden geactiveerd om, zoals jij aangaf, het leren remmen te starten. Bij de eerste keer dat "automatisch stoppen" actief wordt voor blok 3 wordt er direct gestopt op 1.06 (de middelste "rem" bezetmelder). Ik had verwacht dat dit bij 1.07 zou gebeuren! Vanwege het leren remmen gaan de loc de volgende keren pas remmem op bezetmelder 1.07 ("stoppen"). Dit had dus op 1.06 ("remmen") moeten gebeuren.
Dus ook hier lijkt het erop dat de 1.06 en 1.07 vwb het ondernemen van Koploper acties verwisseld zijn.
Heel frusterend als je na jaren handmatig rijden tot de ontdekking komt dat automatisch rijden op zo'n eenvoudige demobaan eigenlijk een fluitje van een cent is, maar dat dat niet goed lukt.
Als ik op dit probleem niet meer reacties krijg dan open ik morgen een nieuw item. groet, Marco
http://www.MRdirect.nl Marklin-K, Motorola en DCC decoders |
|
|
fred spierenburg
Netherlands
58 Posts |
Geplaatst - 02 sep 2007 : 18:43:34
|
Marco, Ik heb geen ervaring met 3 melders. Ieder blok bij mij heeft twee melders. een binnenkomst en een stopmelder. Voor zover ik weet is drie melders niet meer echt nodig. In ieder geval werkt het bij mij met twee geweldig goed. Maar alles staat met het aanleren van het remgedrag.Een ding is van belang dat de stopmelder met de minimumsnelheid genaderd dient te worden. Zolang dat niet het geval is wordt een wat abrupte stop op de stopmelder gemaakt. Dat leren kan wel even duren voordat jij ziet wat je verwacht te zien. Kijk ook tijdens je proefje even in de logfile, die an je mee laten lopen, dan kan je aardig volgen wat wanneer gebeurt.
groet Fred |
|
|
Albert
Netherlands
20 Posts |
Geplaatst - 04 sep 2007 : 22:11:34
|
Hallo Marco,
Das weer effe geleden :-)
3 bezetmelders is niet meer nodig, mijn hele baan is met2 melders per blok opgebouwd. Je eerste vraag ; waarom remt ie pas bij de 2e melder? DIt kun je instellen in blok eigenschappen, in dat window waar je je "te verwachten bezetmelders" invoert, zie je dat knopje met 3puntjes, klik daarop en je kunt invullen wanneer vorig moet vrijkomen, en ook wanneer je trein moet gaan remmen. Als je twijfelt aan de bedrading van de bezetmelders, moet je even een losse wagon over de baan duwen en in koploper, bij algemeen - testprogramma - bezetmelders, kijken of de juiste bezetmelders reageren zoals je verwacht.
Zoals het er nu uit ziet, rijdt je trein te hard en kan hij niet op tijd stoppen waardoor hij doorschiet het volgende blok in, die meldt dan bezet en je trein rijdt niet meer verder. Kan heel goed komen doordat hij pas bij de 2e melder begint te remmen.
Die vaste treinroute moet je even laten voor wat het is, eerst moet het gewoon automatisch goed rijden. Heb je je database al online gezet?
groeten Albert de H.
|
|
|
MRdirect
Netherlands
292 Posts |
Geplaatst - 05 sep 2007 : 08:49:49
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Albert
Hallo Marco, Zoals het er nu uit ziet, rijdt je trein te hard en kan hij niet op tijd stoppen waardoor hij doorschiet het volgende blok in, die meldt dan bezet en je trein rijdt niet meer verder. Kan heel goed komen doordat hij pas bij de 2e melder begint te remmen. groeten Albert de H.
Hoi Albert, Inmiddels ben ik wat verder en wijzer? geworden. De loc heb ik dmv de CV's een lagere max spannig gegeven (80 ipv 255). Ook de snelheid opnieuw geijkt. Het stations-blok op mijn demo baan heeft maar een bloklengte (tussen de bezetmelders) van nog geen 20 cm. Ik heb e.e.a. zo veranderd dat deze korte blokken normale blokken zijn en heb van het langere (ca. 80 cm) blok 1 een stationsblok gemaakt. Verder zag ik dat bij treintypes de minimum snelheid op 20 km stond en heb deze naar 5 veranderd. Nu start het leren remmen weer opnieuw en wordt netjes gestart met remmen in op het rem-blok en (abrupt) gestopt op het stop-blok. Waarom er nu wel op het rem-blok geremd wordt en daarvoor niet weet ik niet. Het leek erop dat in de oude situatie niet geleerd werd te remmen maar dat op het stop-blok de loc volgens Koploper afrem-vertraging werd gestopt (en bij te hoge snelheid) dus te doorschoot. Ik had nog even dat de loc niet direct op het stop-blok stopte maar ca. 4 cm doorschoot. Dit bleek aan de loc te liggen. Ik gebruik marklin K-rails bezetmelders, dus detectie dmv de wielen. Mijn NS1607 loc heeft op het aangedreven wielstel op alle vier de wielen antie slipbanden. Dit aangedreven wielstel was (bij vooruit rijden) het voorste wielstel en de anti slipbanden gaven een onnauwkeurige bezet detectie. Met in CV29 aanpassen van de default rijrichting was dit probleem opgelost en stopt de loc perfect op tijd. Zo met 1 loc rondjes rijden wordt er alleen in de stations-blokken gestopt en dus aangeleerd. Vanavond eens kijken of ik met twee locs kan rijden en of er ook in de normale-blokken het remmen kan worden geleerd. Bedankt voor je meedenken, Groet, Marco
http://www.MRdirect.nl Marklin-K, Motorola en DCC decoders |
|
|
|
Onderwerp |
|