Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 222 / Bezoekers Vandaag: 6725
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 336
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Dynamische blokken (lichtsluis)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mels

Netherlands
145 berichten

Geplaatst - 08 jul 2007 :  16:20:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hi koplopers,

Vanmiddag met een lichtsluis zitten experimenteren en daar kom ik hetvolgende tegen:
De lichtstraal moet klein wezen, zeg maar niet breder dan de hoogte van de bufferbalk.
Met een lens is dit goed te doen, maar best een gepriegel met afstellen.
Maar dan: een dieplader zonder lading, daar gaat de lichtstraal overheen. 1 speciale wagon, daar gaat die nu weer net onderdoor.
Blijft over een bredere straal en aan de ontvangerkant afregelen op de ontvangen hoeveelheid licht.

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Wegens gebrek aan zin om een ontvanger te bouwen, de dynamische blokken met gewone bezetmelders uitgevoerd. Een C wissel verbouwd zodat deze ook detecteerd, samen met 1 rail ervoor en een halve erna is het stuk lang genoeg voor de langste wagon.
En het werkt geweldig.

Mels

Marklin HO (K,C en M rail), Koploper en IB

hubertus

Netherlands
1989 Posts

Geplaatst - 08 jul 2007 :  17:01:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Mels,

Tot nu toe alleen provisorisch opgesteld, maar ik heb de lichtsluis niet loodrecht t.o.v. de sporen geplaatst, maar schuin. Met de tests die ik gedaan heb, werkte dit betrouwbaar.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 08 jul 2007 :  18:55:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Huub,

Uiteraard schuin t.o.v. de rails, anders zou je veel meldingen krijgen van ruimte tussen de wagons, loc en tender. Ik heb het over de hoogte boven de rails, op buffer hoogte de meeste kans dat het meeste materieel gedetecteerd wordt.

Maar dan de uitzonderingen van diepladers e.d.

Mels
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 22 jul 2007 :  10:17:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Mels,

Ik denk dat de oplossing om het met bezetmelders te doen wel meer mensen aanspreekt. Heb je een denkbeeldige lijn over de opstelsporen getrokken en de bezetmelders zo gemaakt dat ze (ongeveer) op die lijn detecteren? De bezetmelders zijn met elkaar verbonden? Blijft het signaal ook voor een flink aantal sporen betrouwbaar? Gesteld dat je H0 rijdt, zijn de secties naar ik aanneem lang genoeg om de langste wagen te kunnen detecteren? Zijn er meer ervaringen waar je rekening mee moet houden? Als Koploper een noodstop maakt, werkt het dan daarna ook gewoon verder? Dat met een crash van de PC zelf er gedoe komt, is begrijpeljk maar dat gebeurt niet zo vaak. Ik heb het aan het bij iemand al aan het werk gezien, vond het werkelijk prachtig en het werkte feilloos. Mooi gezicht als het locje even voorbij loopt en zich dan weer achteruit achter de lijn terugtrekt! Maar ik moet met die lichtstraal ongeveer 70 cm bestrijken. Ik heb ook geen ervaring met de techniek van een lichtstraal en speel graag op zeker. En van bezetmelders weet ik dat ze goed functioneren, dus ja. Ik heb een twaalfsporig schaduwstation aangelegd en het gegeven dat je dat met twee bezetmelders aan kunt sturen is een uitdaging op zich. Los van de kostenbesparing aan s88-aansluitingen.

Ok, veel vragen maar het kan voor iedereen die het overweegt van belang zijn, denk ik. Zeker weet ik dat het goed kan werken, ik heb het gezien, en ja ik heet Thomas....

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 22 jul 2007 10:20:13
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 22 jul 2007 :  11:20:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Tom,

Het werkt inderdaad prachtig, 1 schaduwstation met 8 sporen is met bezetmelders uitgevoerd. Het is een mooi gezicht als er achter de langste trein, welke eerst 2 blokken bezet hield, nog een trein er achter wordt geparkeert.
Gisteravond bij mijn zoon een 6 sporig schaduw station omgebouwd.
Om het "verlies" aan opstellengte te beperken, de bezetmelder is langer dan de langste wagon, de marklin C wissels omgebouwd zodat deze nu in de meldsectie zitten. De lengte van de melder is nu de wissel + 1 raillengte erna.
Van een aantal locs heb ik de minimum snelheid verhoogd, aangezien deze voor achteruit te laag was.

Wat de lichtsluis betreft, ook dit werkt met een brede lichstraal en afhankelijk van de ontvangen hoeveelheid licht, wordt er een melding gegeven. Tesamen met een praktisch opstel probleempje en gemakzucht, hou ik het op de standaard melders.

Mels
Ga naar bovenaan de pagina

kreijger

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 23 jul 2007 :  12:48:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Mels en Tom,

Ook ik ben zeer te spreken over de dynamische blokken, maar dan met gebruik van bezetmelders en niet met lichtsluizen. Ik heb het geprobeerd met de lichtsluis van www.funkyrail.nl, maar die heeft een bereik van ca. 15 cm. Hij wordt dan onbetrouwbaar en gevoelig voor de voedingsspanning. Hij reageert al als er een wissel gezet wordt. Voor mijn vijf sporen H0 heb ik toch zo'n 75cm nodig.

De oplossing die ik gebruik is voor alle vijf sporen een gemenschappelijke binnenkomstmelder in de wissels en het eerste stukje van de sporen. Elk spoor heeft verder aan het andere eind wel een eigen bezetmelder. Voordeel van deze opstelling is dat er gelijktijdig in- en uitgereden kan worden en dat je de treinen iets verder kan laten doorrijden (de bezetmelders bleken iets teveel ruimte vrij te houden en ik kan er nu niet meer goed bij). De blokgroep is niet nodig, evenmin zijn de speciale acties nodig om te voorkomen dat er gelijktijdig gereden wordt.

De opstelcapaciteit is nu flink toegenomen, waardoor het allemaal nog soepeler rijdt. Wederom mijn complimenten aan Paul.



Met vriendelijke groet,
Bas Kreijger
H0, Fleischmann, Roco, Trix
HCCM en Intellibox
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 23 jul 2007 :  22:01:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Ik spreek nog even vanuit de theorie maar als je inderdaad al je bezetmelders hebt geinstalleerd, is het het makkelijkste om ze aan elkaar te knopen tot 1 bezetmelder. Met een lichtsluis trek je als het ware een rechte lijn. Het uiteinde van bestaande bezetmelders zullen niet op een lijn staan. Maar dat hoeft dan ook niet, het effect van alle met elkaar verbonden bezetmelders is hetzelfde. Bij een bestaand schaduwstation kan het lastig zijn om aan 1 kant bezetmelders opnieuw te plaatsen. De draden gaan naar de s88. Als je de draden van de opstelsporen die naar de s88 gingen aan elkaar verbindt en je maakt 1 draad naar de s88 voor de gezamenlijke bezetmelding dan moet het ook zo zijn dat een trein aan het eind van het opstelspoor de bzm raakt en zich weer terugtrekt. Even gesteld dat alles in Koploper goed is ingevuld. Alles staat dan niet zo mooi op een rij als bij een lichtsluis en wellicht maak je geen optimaal gebruik van de ruimte binnen een spoor. Maar de meesten zullen toch al de bzm op een plaats hebben gezet waardoor de opstelruimte zo groot mogelijk is. Het verbinden van de draden tot een bzm zou mijns inziens de beste oplossing zijn voor moeilijk bereikbare (en dus moeilijk veranderbare) opstelsporen. Met de bezetmelders op het begin van elk van de opstelsporen aanwezig zijn, kun je door ze met elkaar te verbinden hetzelfde doen.

Maar goed, ik bedenk het zo, misschien zie ik iets over het hoofd. De lichtsluis is toch een techniek die wat afschrikt, lijkt het.


Vanuit een buiig Gouda, waardoor ik lekker niet hoef te zagen,


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 24 jul 2007 :  09:51:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Het is maar net hoe het schaduwstation is opgebouwd.

Als ik een rechte lijn zou trekken dan gebruik ik van een bepaald spoor ca. 150 cm. niet als ik gebruik maak van een lichtsluis en van de andere sporen is dat van 23 tot 69 cm.

Oorzaak ga je van 1 spoor naar beide kanten of doe je het trapsgewijs en in mijn geval trapsgewijs en het buitenste spoor komt pas na de bocht op een wissel uit.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina