Auteur |
Onderwerp |
|
Piaggio
Netherlands
7 berichten |
Geplaatst - 04 jul 2007 : 14:27:47
|
Hallo allen,
In een eerder stadium heb ik al eens gevraagd hoe kort de bezetmelders mogen zijn, deze keer de vraag hoe lang ze mogen zijn, en of ze aan elkaar mogen grenzen.
Als voorbeeld: in een schaduwstation heb ik een opstelspoor (tussen 2 wissels)van 1 meter. Ik maak een stopsectie van 40 cm aan het eind, kan ik dan de resterende 60cm als geheel als een remmelder gebruiken?
Of is het beter een niet gedetecteerd deel tussen de stop- en remmelder te plaatsen? Wat is dan het voor- of nadeel van deze methode (zonder ongedetecteerde secties).
Ik zou het graag willen uitproberen op mijn testbaantje, maar helaas heeft de Ecos Centrale vertraging bij levering. Geen probleem, moet toch nog even wachten op de koppeling tussen Koploper en de Ecos.
Alvast dank voor jullie reacties, groeten,
Bert
|
|
phdirk
Netherlands
2568 Posts |
Geplaatst - 08 jul 2007 : 17:14:37
|
Hallo Bert,
Zelf ben ik een beginner. Ik heb dus nog niet veel ervaring met Koploper. In mijn testbaan gebruik ik de volgende blokconfiguratie: bezetmelder 1 (20 - 40 cm) - ongecontroleerd stuk (tot plm 1 à 1,5 m) bezetmelder 2 (20 - 40 cm). Dat werkt uitstekend. Bij wissels en dergelijke heb ik voor bezetmelder 1, resp. na bezetmelder 2 ook nog een stuk ongecontroleerde baan liggen (dat tot hetzelfde blok behoort). De trein stopt dan namelijk mooi en laat de wissels mooi vrij.
Met beste groeten
Dirk
HO=TC |
|
|
Piaggio
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 08 jul 2007 : 17:51:30
|
Hoi Dirk,
Bedankt voor je reactie. Heb je zelf ook overwogen om dat ongedetecteerde middenstuk aan een van de bezetmelders toe te voegen, zodat je eigenlijk een hele lange bezetmelder krijgt?
In mijn geval rijd ik slechts een kant op, dus ik denk er over om het blok (lees: opstelspoor) te voorzien van een (lange) eerste bezetmelder, gevolgd door een korte stopmelder, dus zonder een ongedetecteerd middenstuk.
Ben benieuwd of dit negatieve gevolgen heeft.
Met vriendelijke groet,
Bert van Gelder
|
|
|
C_Jabaaij
214 Posts |
Geplaatst - 08 jul 2007 : 19:38:47
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Piaggio
Ben benieuwd of dit negatieve gevolgen heeft.
Waarom zou dit negatieve gevolgen hebben? Juist als je alles detecteerd zie je altijd waar een trein of treindeel is, eventueel achter gebleven (ontkopplede)wagens worden dan altijd gedetecteerd en het blok blijft dan bezet. Op mijn baan is alles, incl. de wisselstraten van een melder voorzien.
Koos Jabaaij. |
Bewerkt door C_Jabaaij op 08 jul 2007 19:40:15 |
|
|
phdirk
Netherlands
2568 Posts |
Geplaatst - 10 jul 2007 : 08:04:11
|
Hallo Bert,
Ik heb niet gedacht aan blokken zonder ongecontroleerde stukken. Ik ben eigenlijk uitgegaan van de klassieke opbouw met een detectiestuk aan het begin en het einde van elk blok. Jouw oplossing moet echter ook werken, zeker bij éénrichtingsverkeer. Zelf werk ik wel met volledige treindetectie. Elke wagon of rijtuig neemt dus stroom af (ik werk met stroomdetectie via Viessmann 5233). Dat werkt prima, ook als de lok aan het einde van de trein staat.
Met beste groeten,
Dirk
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Piaggio
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 10 jul 2007 : 08:33:45
|
Hallo Koos en Dirk,
Dank voor jullie reacties! Ik ben overtuigd, ga het zo maken. Dan kan eindelijk het schaduwstation 'dicht' en met de opbouw erboven begonnen worden.
Met vriendelijke groet,
Bert van Gelder |
|
|
|
Onderwerp |
|