Auteur |
Onderwerp |
|
BenB
Netherlands
6 berichten |
Geplaatst - 06 jun 2007 : 15:26:59
|
Goedenmiddag heren,
Ik ben bezig met het ontwerpen van mijn baan in koploper. Nu heb ik een (domme) vraag. Is het mogelijk om blokken en wissels vrij te geven daar waar het laatste bezetmeldingspunt zit en dus ook daar waar de treinen een tijdje stil staan? Of blijft de "trein" dit signaal doorsturen en zijn de vorige blokken en wissels dan altijd vrij ? Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe dit zit.
MVG
Bram
http://b-m-p.nl |
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 06 jun 2007 : 16:39:59
|
Bram,
Bij de definitie van de wisselstraten kan je opgeven wanneer een wissel vrijgegeven moet worden.
Als je niets doet dan is het standaard de laatste bezetmelder van het blok, zoals jij dit zou willen.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom, Lenz |
|
|
BenB
Netherlands
6 Posts |
Geplaatst - 06 jun 2007 : 17:05:27
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Bram,
Bij de definitie van de wisselstraten kan je opgeven wanneer een wissel vrijgegeven moet worden.
Als je niets doet dan is het standaard de laatste bezetmelder van het blok, zoals jij dit zou willen.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom, Lenz
Hallo Wim,
Het is standaard toch de eerste?? Ik snap ongeveer hoe ik wissels(straten) moet vrijgeven maar mijn vraag was eigenlijk wat gebeurd er als een trein op die bezetmelder stopt? Houdt hij deze altijd vrij, omdat hij immers op dat punt staat waar hij hem vrij geeft, ook als er een andere trein op die wisselstraat rijdt?? Alvast bedankt.
MVG
Bram
http://b-m-p.nl |
Bewerkt door BenB op 06 jun 2007 17:07:06 |
|
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 06 jun 2007 : 17:48:22
|
BenB
Het is standaard de stopmelder en dat is niet de eerste bezetmelder van het blok. Dat is ook verstandig dat de stopmelder de achterliggende wisselstraat vrij geeft, dan staat er geen wagon meer op als het goed is. Wat wel kan als je bijvoorbeeld Marklin rijdt of op een andere manier alle wielen detecteert, is dat je kiest bij het opgeven van de wisselstraat kiest voor vrijgeven na. Dan werkt het zo: Als de eerste bezetmelder bezet is geweest en hij wordt dan vrijgegeven, dan is de trein dus gepasseerd en kan de wisseltraat ook vrijgegeven worden. Deze bezetmelder doet dus niks als je er op staat maar als hij daarna niet meer bezet is dan pas volgt de actie van wisselstraat vrijgeven. Handig vooral bij korte treinen en voor het vrijgeven van wisselstraten die flink gebruikt worden.
Met vriendelijke groet,
Tom Prins Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
|
|
|
BenB
Netherlands
6 Posts |
Geplaatst - 06 jun 2007 : 19:43:59
|
Hallo Allemaal,
Bedankt voor de reacties. Ik dacht dat ik alles (wat ik tot nu toe gemaakt had) goed had gedaan maar nu begin ik te twijfelen. Ik wilde jullie vragen of ik dan de te verwachten bezetmelders wel goed erin heb gezet. Ik heb een afbeelding toegevoegd waarbij de treinen binnen komen via blok 14. Ik heb als voorbeeld blok 1 (spoor 1) genomen. De zwartepijl staat bij beztmelder 1.02 (en geeft het vorige blok even als de wissels vrij) en de rode pijl bij bezetmelder 1.01, de binnenkomst melder. Graag hoor ik wat van jullie.
MVG
Bram
Download Attachment: schaduwstation.JPG 222,37 KB
http://b-m-p.nl |
|
|
santhe
Netherlands
212 Posts |
Geplaatst - 06 jun 2007 : 23:37:35
|
Hallo,
Volgens mij is dat wel goed. Alleen ik zie dat je bij 1.02 pas gaat afremmen. Hierdoor staat de trein waarschijnlijk in één keer stil.
Theo. |
|
|
jelmer
11 Posts |
Geplaatst - 07 jun 2007 : 08:36:04
|
Hoi Bram,
Nu heb je de kans dat je trein "doorschiet" (dwz niet op tijd stilstaat) als je stopmelder dezelfde is als je remmelder.
Nog een tip voor je ontwerp; - ik zie dat je bij dit schaduwstation een bezetmelder hebt aan het begin van het blok en aan het einde. Dat kan, maar koploper heeft ook de mogelijkheid van een bezetmelder (als binnenkomer) vlak voor het begin van de wisselstraat. Dan hoef je alleen nog maar aan het einde van het blok een bezetmelder te plaatsten. Dan bespaar je een hoop bezetmelders.
Groeten, Jelmer
Marklin h0 in de vitrine, koploper beginner |
|
|
BenB
Netherlands
6 Posts |
Geplaatst - 07 jun 2007 : 09:26:32
|
Hallo Heren,
@ Theo (Santhe):Bedankt voor je reactie. Het feit dat ze in een keer stil zullen gaan staan is geen probleem want zoals de naam al zegt het gaat om een schaduwstation en zal dus voor het "publiek" niet te zien zijn.
@ jelmer: Ook bedankt voor jou reactie. Alleen de trein zal toch in 1 keer stil staan en niet doorschieten, dat is wat ik gelezen heb in de handleiding. Ook jou tip had ik al in de handleiding gelezen (maar toch bedankt), maar als je geloof ik die methode gebruikt dan worden achtergebleven wagons niet gedetecteerd. Wij nemen dan liever het zekere voor het onzekere.
MVG
Bram
http://b-m-p.nl |
Bewerkt door BenB op 07 jun 2007 09:27:31 |
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 02 jul 2007 : 01:20:32
|
Hallo Bram,
Als ik je plaatje van het schaduwstation bekijk dan kan je veel hardware besparen door te gaan werken met de "Dynamische bloklengte" wat in de nieuwe versie van Koploper zit (6.4). Dit werkt met 2 lichtsluizen voor een heel schaduwstation.
Groet Jack.
|
|
|
|
Onderwerp |
|