Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 286 / Bezoekers Vandaag: 7655
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 336
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Zwitserse seinen bij Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Peter Kleton

198 berichten

Geplaatst - 26 mei 2007 :  22:37:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond,
Ik heb een lastige vraag voor mijn gevoel.
Ik heb een baan met als voorbeeld een Zwitsers smalspoorbedrijf. Daar wordt niet zo erg hard op gereden dus.
Bij Koploper kan ik het Zwitserse seinstelsel kiezen zoals SB e.a. bedrijven daar gebruiken. Alleen heb ik maar een beperkt aantal seintypes nodig, want de max. snelheid is ca 60km/h.
Ik kan dus de rangeerseintjes, die de SBB en BLS gebruiken wel weglaten.
Maar ik moet wss wel de overige Normaalspoor seinen met beperkt Fahrbegriff gebruiken, ook al komen die bij de smalspoorbedrijven niet voor, want die ondersteunt K.
Een groepsuitrijsein , waarbij maar een sein bij de laatste wissels staat,met een aanduiding voor welk spoor veilig wordt getoond kent K. niet.Ik heb zelf ook nog een boekje over het Zwitserse seinwezen, dus ik weet hoe het zou moeten, maar dacht niet dat K. dit voor mij zo kan uitvoeren.
Klopt het wat ik hier schrijf? Of zijn er andere mogelijkheden, die Koploper toch wel bieden kan?
Met vriendelijke groeten,Peter Kleton

hubertus

Netherlands
1989 Posts

Geplaatst - 26 mei 2007 :  23:18:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

In het Zwitserse stelsel bestaat het groepssein inderdaad niet.

Ik zie twee mogelijke oplossingen, hoewel ik ze niet getest heb.
Ben dus niet zeker of ze werken.
1. Sein opnemen in de wisselstraat, zoals je bij het zwitserse stelsel normaal met dwergseinen doet.
2. Gebruik maken van het Duitse stelsel. Die kent namelijk wel een groepssein. In onderhouden seinen kun je de plaatjes van de Duitse seinen vervangen door Zwitserse, waardoor het op je scherm toch Zwitsers oogt.

Helemaal de schoonheidsprijs zin beide oplossingen niet, maar wellicht het proberen waard.


Huub

Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 27 mei 2007 :  14:49:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,
hee, dat wist ik niet, dat ze bij de DB ook groepsseinen hebben.

Ik zal eens in de Miba uitgave kijken.
Maarre, ik dacht dat ik niet meer van seinstelsel veranderen kan, ik heb het Zw. systeem al in mijn database gezet, en ben bezig met blokeigenschappen erin te tikken.

Groeten, Peter
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1989 Posts

Geplaatst - 27 mei 2007 :  19:53:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Je kunt probleemloos meerdere seinstelsels genereren. Ook het daadwerkelijke gebruik van meerdere stelsels naast elkaar in dezelfde database heeft bij mij nooit tot problemen geleidt. Je moet alleen niet verschillende stelsels echt door elkaar gebruiken (bijv. duits voorsein bij zwitsers hoofdsein), want dat kan wel tot gekke dingen leiden.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Bas

Switzerland
55 Posts

Geplaatst - 29 mei 2007 :  20:14:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter

Een zogenaamd "Gruppenausfahrsignal" zoals wij dat noemen is wel gelijk in Koploper mogelijk. Paul heeft mij ooit een voorbeeld laten zien en het getest....het werkt wel degelijk. Het sein moet je dan met de "Fahrstrasse" schakelen et voila...het werkt. Omdat Koploper niet in staat is een extra sein te tonen (voor welk spoor het geldig is) moet je met Zwergsignale werken. Die geven ons toestemming om te vertrekken als het Signal een Fahrbegriff laat zien en er geen Zusatzsignal aanwezig is.

Groeten uit Zwitserland

Bas
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina