Auteur |
Onderwerp |
|
emanje
Netherlands
34 berichten |
Geplaatst - 20 mei 2007 : 00:15:06
|
Beste Koplopers,
Na verschillende informatiebronnen er op na geslagen te hebben, inclusief de uitgebreide en beginnershandleiding van Koploper, heb ik nog een vraag over het indelen van de baan in blokken. Het is mij helemaal duidelijk hoe ik de stationsporen en opstelsporen moet indelen in blokken en secties. (Voor de langere stationsporen kies ik voor 5 secties, zodat ik van beide kanten op verschillende plaatsen kan stoppen, dit is mooier als je afwisselend met lange en korte treinen rijdt. Overigens weet ik dat Koploper maar 2 secties nodig heeft en dat de treinen zelf kunnen leren remmen, maar ik ben eigenwijs)
Mijn vraag gaat over de rest van de baan. Volstaat het per blok slechts één bezetmelder (sectie) toe te kennen? Of moeten dit er minimaal twee zijn. En als het er minimaal twee zijn, waarom dan eigenlijk? Er wordt niet gestopt op deze doorgaande sporen, toch? Ik wil aleeen maar zien of een blok bezet is, dit kan toch ook met één bezetmelder...? Of zie ik hier iets over het hoofd?
Ik zie de reacties met veel belangstelling tegemoet! ====================================================
Paul is een held |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 20 mei 2007 : 07:20:20
|
Hallo ??,
Weet jij 100% zeker dat er nooit wordt gestopt op die sporen? Op de meeste modelbanen is het zo druk met verkeer dat het best wel eens voorkomt dat in de doorgaande sporen een 'file' ontstaat en dat hierdoor gestopt moet worden. Als het dan slechts 1 bezetmeldpunt zit zal Koploper nooit netjes kunnen afremmen!
Trouwens als je wil dat er nooit wordt gestopt waarom zijn het dan verschillende blokken? Denk dan ook eens aan het volgende: langzame zware goederentrein met er achter een snelle intercity.... Die intercity zal toch echt wel moeten stoppen/afremmen.
Mvg, Paul. |
|
|
emanje
Netherlands
34 Posts |
Geplaatst - 20 mei 2007 : 08:31:05
|
Paul,
Bedankt voor de snelle reactie. Dit zet mij wel aan het denken.
Ik zal een voorbeeld geven dat direct te maken heeft met mijn baanplan. Het gaat om een stukje traject van nauwelijks 1 meter lengte tussen het station en het schaduwstation. Ik twijfel of ik dit stukje rechtstreeks van stroom ga voorzien of toch aansluiten via bezetmelder(s).
Stel nu dat er een trein vanuit het schaduwstation het station in wil rijden, maar er is geen stationspoor vrij. Dan heb ik liever dat de trein geheel niet vertrekt vanuit het schaduwstation totdat er een spoor vrij is gekomen (ook in geval van doorgaande trein die door het het schaduw station rijdt moet dan stoppen in het schaduwstation en niet op het kleine stukje traject). Kan Koploper hier mee omgaan? Als het antwoord "Ja" is, volstaat het toch om het stukje traject tussen schaduwstation en station met één bezetmelder uit te rusten?
Groet, Enrico =============================================== Paul is een held |
Bewerkt door emanje op 20 mei 2007 08:31:39 |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 20 mei 2007 : 10:14:58
|
Hallo Enrico,
Als ik het zo lees zou het een blok kunnen zijn waarbij geldt dat er niet gestopt mag worden. Dit kan in Koploper. Soms zelfs ook nodig om de juiste seinbeelden te kunnen tonen. Als je 100% zeker weet dat je er nooit stopt dan is 1 bezetmeldpunt voldoende. Als je er helemaal geen sein wilt plaatsen, dan zou het zelfs niet eens een blok hoeven te zijn.
Mvg, Paul. |
|
|
emanje
Netherlands
34 Posts |
Geplaatst - 20 mei 2007 : 10:21:46
|
Paul,
Ik voel er veel voor om maar één bezetmelrder in het stukje traject in te bouwen. Hier wordt dus niet gestopt! Belangrijk is dan wel dat de trein vanuit het schaduwstation pas gaat rijden als er een spoor vrij is op het station. Kan Koploper twee baanvakken vooruit kijken?
Fleischmann - H0 profi - TC - Koploper 6.3 |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 20 mei 2007 : 11:29:20
|
Hallo Enrico,
Ja hoor geen enkel probleem. Als er ergens een stopverbod geldt zal Koploper wel moeten. In principe is het aantal blokken wat vooruit gekeken kan worden onbegrenst (wel aan het geheugen van je Pc maar je zou de eerste zijn die daar tegen aan loopt).
Mvg, Paul. |
|
|
emanje
Netherlands
34 Posts |
Geplaatst - 20 mei 2007 : 17:36:32
|
Paul,
Het is mij helemaal duidelijk, dankjewel!
Fleischmann - H0 profi - TC - Koploper 6.3 |
|
|
|
Onderwerp |
|