Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 218 / Bezoekers Vandaag: 18085
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1433
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Koploper 32 bit app?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur  Onderwerp Volgend onderwerp  

keessap

Netherlands
17 berichten

Geplaatst - 25 mrt 2026 :  11:57:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Microsoft is momenteel bezig met het weren van 32 bit apps. Het support van 32 bit drivers is al gestopt. Op termijn zal het, denk ik, niet meer mogelijk zijn om 32 bit apps op een nieuwe Windows versie te kunnen draaien. Aangezien Koploper onder Program Files(X86) wordt geinstalleerd, zal het vrijwel zeker een 32 bit app zijn en is dus het einde inzicht.
Vraag: Is er zicht op dat Koploper als 64 bit app wordt gecompileerd, zodat we er ook met de volgende generaties Windows er mee kunnen blijven draaien?

remunj

Netherlands
1156 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2026 :  12:14:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Aangezien Paul alweer zes jaar geleden is overleden weet je denk ik zelf het antwoord ook wel.
En anders gewoon Koploper blijven gebruiken op een wat oudere computer.
Koop eventueel een oudere laptop bij de kringloop als dedicated computer voor je modelbaan.
Zolang je die niet aan internet hangt is er geen probleem.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

keessap

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2026 :  16:02:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Met alle respect er zijn diverse mogelijkehden om koploper te opnieuw te compileren em dan in 64 bit. Ik denk zo maar, dat de source of de broncode nog wel ergens is. Verder bestaat er zo zoiets als reverse engineering, hiermee kun je een nieuwe source opbouwen, die je weer kunt compileren. Een hele klus overigens, maar niet onmogelijk.
Ik probeer met dit draadje een beetje af te tasten of er bereidheid is, bij mensen die dit kunnen, Koploper verder te laten leven.

vr gr Kees Sap

remunj

Netherlands
1156 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2026 :  17:50:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Gezien je weinige berichten hier weet je waarschijnlijk niet veel van de ontstaansgeschiedenis van Koploper.
Dat was ooit een privé projectje van Paul en is eigenlijk een beetje doorgeschoten tot wat het nu is.
De source code zal nog wel ergens bij zijn weduwe aanwezig zijn maar daar zullen waarschijnlijk heel weinig mensen mee uit de voeten kunnen. Buiten de vraag of ze het vrij geven.
Paul heeft zelf ooit wel eens aangegeven dat het een redelijk ongestructureerde verzameling is. Hij wist natuurlijk zelf wel hoe e.e.a. in elkaar stak maar voor een buitenstaander moeilijk te doorgronden. Laat staan of er duidelijke documentatie aanwezig is.
En als hij het opnieuw zou doen dan op een heel andere manier.
Dus even opnieuw compileren zal hem niet worden. Laat staan reverse engineering. Dat zou gewoon neerkomen op volledig nieuw ontwerpen en programmeren van Koploper nieuwe stijl.
Dan kan je beter overstappen op iTrain / RocRail en dat soort projecten.

Groeten,
Eric

Ben

Netherlands
1004 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2026 :  18:43:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Klok /klepel verhaal meneer keessap.
   Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie