| Auteur |
Onderwerp  |
|
|
Roadman
148 berichten |
Geplaatst - 31 jan 2026 : 14:23:17
|
Goedemiddag,
Hoewel al vele jaren actief met Koploper, en ook al veel problemen in mijn 4e baan met diverse mogelijkheden opgelost ( denk oa aan logische acties bv.) kom ik niet uit het volgende probleem . Ik heb, voor de duidelijkheid, een uittreksel van het probleemgebied in een testbaantje neer gezet.
Het volgende probleem; een lok staat in Blok 2. Hij gaat, - vaste route of automatisch - naar blok 5, waar de spoorbomen vrij aan het begin van het blok liggen.
Wat ik wil op mijn baan is dat, als de lok in Blok 2 staat, - het blok wordt gereserveerd -, en voordat hij vertrekt de bomen gaan sluiten voordat hij in blok 5 komt. Hetzelfde geldt voor de situatie van Blok 3 naar Blok 5.
Dit moet eenvoudig zijn op te lossen, maar het lukt mij niet . De bomen sluiten, in beide gevallen, pas als de lok de 1e melder in blok 5 bereikt. Ergo, al op de overweg rijdt. (Ik heb, op een andere plek op mijn baan dit wel goed kunnen implementeren. Alleen dat is op recht doorgaande stukken, zonder keuze mogelijkheid vooraf, zoals in dit geval.
De opties genoemd in "logische acties" met bv. trein gaat van/naar, reserveren van blok komend uit en alle andere varianten geprobeerd. Maar niets heeft dit probleem kunnen oplossen. Sterker nog, als ik een paar van deze opties gebruik bv. lok vertrekt uit blok 2, gaan de bomen ook dicht. Lijkt me ook niet wenselijk.
Ook diverse AND/OR mogelijkheden geprobeerd, maar het is me niet gelukt. Vandaar mijn vraag om een heldere blik om dit op te lossen.
Mijn dank is, bij voorbaat, al groot.
M.vr.gr. Fred
Download Attachment: Testbaan.zip 2,1 KB
Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !! |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1151 Posts |
Geplaatst - 31 jan 2026 : 15:21:27
|
Reserveren van blok 5 uit blok 2 zou moeten werken. Blok wordt eerst gereserveerd en dan pas gaat de lok rijden.
Als de lok te snel is zou je een vertrekvertraging bij het loktype kunnen instellen.
Staat de lok altijd stil in blok 2?
Mvtgr,
Wim Romijn. N - YaMoRc YD7001 - loconet |
 |
|
|
Roadman
148 Posts |
Geplaatst - 01 feb 2026 : 13:00:43
|
Goedemiddag
Dank Wim voor je suggestie. Maar helaas.... Het kon een mogelijkheid zijn.
Voor het plaatje; blok 2 is, evenals blok 1 en 3, een stationsblok. De wachttijd in deze blokken is ingesteld tussen de 160 en 180 seconden. De extra vertrekvertraging voor de loks is, nog eens, 15 seconden. Tijd genoeg dus.
Wat er gebeurt is dat, voordat de lok mag vertrekken naar blok 5 de kruiswissel, indien nodig, wordt gezet, het sein wordt vrij gegeven. Uiteraard is blok 5 gereserveerd (geel). Maar de bomen gaan NIET dicht. Na de extra vertrekvertraging, vertrekt de lok over het vooraf gereserveerde blok 5 en sluiten de bomen als de lok in blok 5 is binnen gereden.
Om de bomen daadwerkelijk te laten sluiten het volgende ingevoerd bij logische acties; "omschrijving bomen sluiten" en "lok rijdt van/naar". Ingevuld van "blok 2 naar blok 5 " . Uiteraard ook de betreffende lok "aangevinkt" in het volgende tabblad.
Bij speciale acties ingevuld als omschrijving " bomen blok 5", aangevinkt de logische aktie "bomen sluiten", als conditie "1 of meer bezetmelders bezet/log.actie waar". Bij wat dan doen "Zet adres recht". Uiteraard het adres van de schakeldecoder ingevuld. Geen vertragingstijd ingevuld.
En toch gaan de bomen niet naar beneden als het blok wordt gereserveerd, terwijl, zoals gezegd, wel het sein wordt vrij gegeven en de kruiswissel gezet.
De bomen gaan naar beneden als de lok daadwerkelijk in blok 5 is.
Om het plaatje compleet te maken; ik heb een log.en spec.actie gemaakt om de bomen weer te openen nadat de lok het blok gaat verlaten. Uiteraard met de daarbij behorende componenten. En dat werkt gewoon goed.
Kortom, mijn mysterie bestaat nog steeds. Wie heeft de oplossing of suggesties ?
Bedankt alvast. Fred.
Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !! |
 |
|
|
Bonaza
Belgium
874 Posts |
Geplaatst - 01 feb 2026 : 13:33:23
|
Beste Roadman,
Met de bijgeleverde datbase zie ik geen enkele logische actie of speciale actie ingvuld. Dus veel kan ik niet nakijken. Gebruik jij de speciale actie overweg gemaakt door Paul ? Maar ook die zit niet in je database.
grts
Marcel |
 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1151 Posts |
Geplaatst - 01 feb 2026 : 14:26:31
|
Zoals door Marcel aangegeven zitten de acties niet in de database, dan wordt het koffiedik kijken.
Hoe is de speciale actie ingesteld, zitten daar niet meerdere voorwaarden aangevinkt, kan bijvoorbeeld ook de eerste bezetmelder van blok 5 zijn en dan is het logisch dat de bomen pas dicht gaan als de lok in blok 5 aankomt. Helaas kunnen wij dat niet zien.
Mvtgr,
Bewerkt door Wim Romijn op 01 feb 2026 14:28:21 |
 |
|
|
P de Reede
Netherlands
284 Posts |
Geplaatst - 01 feb 2026 : 14:44:00
|
Hallo Ferd,
Deze test baan zal nooit werken je heb alleen een paar lijntjes getekend en meer niet,verder is er helemaal niks ingevuld. M.vrg Piet |
 |
|
|
hubertus
Netherlands
2108 Posts |
Geplaatst - 01 feb 2026 : 15:04:03
|
Fred,
Antwoord in zijn algemeenheid. Bij dit soort vraagstukken splits ik altijd de logica en de uit te voeren acties. Dus logica zoveel mogelijk in de logische acties houden, waar er uiteindelijk één logische actie overblijft die in jouw geval als enige zorgt voor het sluiten van de overweg. Je kunt de uitkomst van logische acties namelijk monitoren (menubalk -> rijden -> uitkomst logische acties) en dan zie je aan de vinkjes of gebeurt wat jij verwacht.
groet, Huub
|
 |
|
|
Bonaza
Belgium
874 Posts |
Geplaatst - 01 feb 2026 : 17:29:59
|
Het beste is je database plaatsen waar het allemaal omgaat.
grts
Marcel |
 |
|
|
Roadman
148 Posts |
Geplaatst - 01 feb 2026 : 20:30:18
|
Heren,
Allemaal dank voor zover het suggesties betreft. Vwb het “ niet” volledig zijn van de hele file; zie het stukje in de 1e alinea van het beginstukje van mij. Een “ situatie schets” . Mijn baan is veel groter met vele logische en speciale acties ( al meer dan 19 jaar gebruiker van dit programma) Ook met overwegen die, zoals ik schreef, gewoon werken. Alleen liggen daar geen “ keuze sporen” na vertrek van een station bij. Vandaar de vraag naar een algemene oplossing.
Alleen dit specifieke stukje levert een probleem op. Vandaar de vraag hoe in dit geval, waarbij de lok, na vertrek uit het station, de keuze maakt het blok zonder overgang of het blok (5) met overgang kiest en de bomen resp. dus niet of juist wel moet laten zakken op te lossen. Ik ben mij bewust dat het wellicht eigenwijs overkomt, maar het aansturen van een (de) schakeldecoder(s) via een logische en speciale actie is mij bekend en leveren geen enkel probleem op. De hint van Huub is, in dit geval, dus zeer welkom. En mochten er nog meer “ algemene” hints zijn, dan graag.
Momenteel heeft de griep mij geveld. Er zal daardoor even geen werk aan de baan kunnen plaats vinden.
Zodra ik weer kan gaan sleutelen hier aan kom ik er op terug.
Bedankt Iig voor het meedenken .
, Fred
 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1151 Posts |
Geplaatst - 02 feb 2026 : 12:16:15
|
Fred,
Er moet een fout in de speciale actie zitten. Voor een test gebruik ik de logische actie: Blok is gereserveerd voor treintype komend uit blok .. en in vink alle treintypes aan. Dan maak ik een speciale actie die een lamp aan/uit schakelt op die reservering dan gaat de lamp aan (via een seindecoder) zodra het blok gereserveerd wordt en dan gaat de trein pas rijden zonder een instelling van vertrekvertraging oid.
Het kan haast niet anders dan dat er bij de speciale actie meerdere voorwaarden zijn aangevinkt.
Overigens kunnen wij echt wel grote databases aan met veel logische en speciale acties, bij mijn zijn er ca. 400 logische en 160 speciale acties. en dat op een baantje van ca. 40 meter rails en 25 wissels.
Mvtgr,
Bewerkt door Wim Romijn op 02 feb 2026 12:20:11 |
 |
|
|
Stij
Belgium
130 Posts |
Geplaatst - 02 feb 2026 : 13:19:11
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Overigens kunnen wij echt wel grote databases aan met veel logische en speciale acties, bij mijn zijn er ca. 400 logische en 160 speciale acties. en dat op een baantje van ca. 40 meter rails en 25 wissels.
Beetje off topic, maar ik dacht dat ik met m'n 300 logische acties en 200 speciale acties overdreven had... Niet dus! ;-) |
 |
|
| |
Onderwerp  |
|
|
|