Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 74 / Bezoekers Vandaag: 332
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 104
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Alle locomotieven rijden langzaam in blok 12
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

cmanni

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 17 jan 2026 :  20:10:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste medespoorders,

Reeds jarenlang rijdt ik Koploper met Marklin en de Ecos. De huidige modelbaan heb ik ongeveer 3 jaar. Nu hebben de locomotieven altijd heel langzaam gereden in blok 12 als ze naar 14, 15 of 16 willen. Ze mogen daar max 100 km per uur, in de volgende max 60 km per uur. Maar toch rijden ze eigenlijk allemaal heel langzaam naar de stopmelder en gaan dan weer wat optrekken om 1 van die mogelijkheden te kiezen. Blok 14 en 15 zijn wachtsporen, blok 16 is om door te rijden. Bijgevoegd mijn database, ik hoop dat jullie iets kunnen vinden! Ik heb overal gezocht maar zal iets over het hoofd hebben gezien.

Met vriendelijke groet,

Cornelis

Download Attachment: Cornelis.zip
44,72 KB

hubertus

Netherlands
2106 Posts

Geplaatst - 18 jan 2026 :  08:39:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb je de goede database meegestuurd?
Wat je beschrijft klopt namelijk niet met wat ik in de database zie.
Andere blokken, andere snelheden.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
643 Posts

Geplaatst - 18 jan 2026 :  09:16:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Blok 14 en 15 zijn ook aangevinkt als opstelblok.
Waarom ?
En het zijn normale blokken.

Bewerkt door JPJ op 18 jan 2026 09:17:20

Wim Romijn

Netherlands
1142 Posts

Geplaatst - 18 jan 2026 :  10:54:55  Toon profiel  Reageer met citaat
In de instellingen van de database staat de instelling vrijgeven bezetmelders op 9000 ms.
Als een bezetmelder vrijkomt duurt het nog 9 seconden en geeft een blok daardoor pas later vrij.
Wat is het nut hiervan?

Bij mij staat die op 100 ms. en is nodig om slechte contacten van vrij - bezet - vrij - enz. te voorkomen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 18 jan 2026 11:01:08

cmanni

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 19 jan 2026 :  12:46:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemiddag,

Bedankt voor het bekijken van het probleem!

Het is de goede database, ik heb er maar 1. Het staat anders ingesteld inderdaad dan in werkelijkheid gebeurd, daarom begrijp ik het niet.

Blok 14 en 15 zijn ook opstelblok, want als ik bovenin kies voor 'Rijden naar opstelblokken' gaan de treinen naar de blokken waar ik wil dat ze stilstaan als ik stop met rijden. Dus niet voor het raam, niet op de ophaalbrug voor de deur en zo zijn er meer redenen.

De vrijgave instelling voor bezetmelders is omdat van een stam rijtuigen alleen de loc en het laatste rijtuig worden gedetecteerd. De overige wielstellen zijn geïsoleerd, het betreft een DDM stam van Lima. Om te voorkomen dat Koploper denkt dat het blok vrij is en denkt dat de volgende trein al aangekomen is, heb ik deze tijd verlengd. Ik gebruik namelijk virtuele bezetmeldpunten aan het begin van een blok, behalve bij stationsblokken die van 2 richtingen kunnen worden bereden. Of is dit verkeerd ingesteld?

Zijn er nog meer suggesties misschien? Anders is het niet anders.

Met vriendelijke groet,

Cornelis

Wim Romijn

Netherlands
1142 Posts

Geplaatst - 19 jan 2026 :  13:25:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Cornelis,

Je kan dan beter het vorige blok vrijgeven op de laatste bezetmelder of als dat beter is na ... cm gereden te hebben in het volgende blok.

Ik denk toch dat je moet kijken naar het vrijkomen van bezetmelders want nergens heb je beperkingen ingesteld in wisselstraten etc.

Dan blijft er volgens mij maar één ding over en dat is dat een blokken ten onrechte bezet worden gehouden waardoor een trein gaat afremmen in een blok omdat er nog geen vervolg blok kan worden gekozen.

Eerder vrijgeven van wisselstraten kan ook door bijvoorbeeld een (virtuele) melder in een blok waarop de wisselstraat wordt vrijgegeven.
Dat mogen zelfs meerdere (virtuele) melders zijn.
Stel je langste trein is 100 cm. en je hebt een wisselstraat van 3 wissels en de lengte van een wissel is 10 cm.
Dan maak je een melder in het blok op 80 cm. één op 90 cm. en één op 100 cm. De 1e wissel geef je dan vrij op 80 cm. de 2e op 90 cm. en de laatste op 100 cm.
Je kan zelfs gebruik maken van een instelling in Koploper die de wissels vrijgeeft op basis van de lengte van een trein.

Gebruik maken van 9000 ms. voor het bezet houden van een melder is niet de juiste methode en geeft onvoorspelbaar gedrag.

Overigens is het ook niet verbazend dat Koploper rare dingen doet want de meeste treinen en blokken zijn 999 cm. lang.
Het komt niet op de cm.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 19 jan 2026 13:30:05

hubertus

Netherlands
2106 Posts

Geplaatst - 19 jan 2026 :  18:39:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Cornelis,

Blok 14 en 15 zijn blokken in de vrije baan en kunnen dus nooit wachtsporen zijn. Je kunt ook niet van blok 12 naar 15 of 16, alleen maar naar 14.
En de snelheden die je in je eerste post noemt, komen ook niet overeen met deze blokken.
Dus bekijk je database nog eens en kijk goed over welke blokken je het hebt. Ik heb wel een vermoeden, maar wil het graag zeker weten voor ik dieper naar je probleem ga kijken.
En kun je ook aangeven of het met alle locs is of met een paar specifieke.

groet, Huub

cmanni

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 19 jan 2026 :  19:28:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Hubertus, ik denk dat je gelijk hebt over de database, hierbij nogmaals. Ik heb wel de opmerkingen van Wim verwerkt, dus alle locomotieven hebben lengtes en alle blokken nu ook. Tevens is het aantal seconden aangepast, nu rijden ze een stuk soepeler. Dus dat is winst!
Maar van blok 12 naar 14, 15 of 16 blijven ze nog steeds langzaam aankomen en trekken weer op, terwijl er geen trein vlak voor deze rijdt. Het gaat om alle locomotieven.

Met vriendelijke groet,

Cornelis

Download Attachment: Oostdijk.zip
139,77 KB

hubertus

Netherlands
2106 Posts

Geplaatst - 19 jan 2026 :  19:53:58  Toon profiel  Reageer met citaat
In de wisselstraat van blok 11 naar blok 12 is wissel 26 opgenomen.
Dat wissel is ook opgenomen in de wisselstraten van blok 12 naar 14/15/16. Pas als de wisselstraat van 11 naar 12 is vrijgegeven, kan wissel 26 weer geselecteerd worden. Dat verklaart het gedrag dat je ziet.
Uit de wisselstraat van 11 naar 12 wissel 26 verwijderen, dan zou het wel moeten werken.

groet, Huub

cmanni

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 19 jan 2026 :  20:44:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Hubertus,

Inderdaad, dat was de oorzaak. Iedereen bedankt voor het helpen zoeken en de tip voor het vrijkomen van bezetmelders!
Mijn treinen rijden nu heerlijk.

Met vriendelijke groet,

Cornelis
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina