Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 157 / Bezoekers Vandaag: 567
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 326
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Trein rijdt geblokkeerde sectie in.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

GerardH

Netherlands
4 berichten

Geplaatst - 05 sep 2025 :  15:19:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedendag
Ik ben een absolute beginner met koploper en heb daarom een simpel ovaal gemaakt met 4 blokken. Alles verliep voorspoedig en de trein rijdt keurig met volgende bezetmeldingen op het scherm zijn rondjes. Maar waar ik tegenaan loop is het volgende. Als een volgend blok bezet is, handmatig of door een trein, wordt er netjes gestopt voor het bezette blok maar na 2 seconden gaat de trein weer rijden het bezette blok in. De bezetmeldingen op het scherm blijven staan in het blok waar de trein zou moeten blijven wachten tot het voor hem vrij is. Werkelijk alle handleidingen en fora doorzocht maar kom geen oplossing tegen. De vraag uitgezet of het 3rail forum en nu dus ook hier. Komt iemand dit bekend voor en is het een simpel vinkje wat ik over het hoofd zie?
gr Gerard

Download Attachment: ovaal_20250905_150921.zip
4,99 KB

Bonaza

Belgium
849 Posts

Geplaatst - 05 sep 2025 :  16:29:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Gerard,

Bij de blokeigenschappen heb jij geen keervinkjes gezet. Bij voorbeeld: Er komt een trein in blok 1 uit blok 4. Als de trein dan terug moet naar blok 4 dan moet er een keervinkje staan bij blok 4.
En dit geld dan ook in de overige blokken 2, 3 en 4 ook.

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Willem

55 Posts

Geplaatst - 05 sep 2025 :  16:54:29  Toon profiel  Reageer met citaat
En wellicht de treinlengte per lok aanpassen, of de huidige bloklengtes.........

groet,
Jan Willem

Bewerkt door Jan Willem op 05 sep 2025 16:55:01

GerardH

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 05 sep 2025 :  17:28:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Marcel
Ik nam de keervinken erg letterlijk en ging er vanuit dat je die alleen zet in situaties waarin je in een blok gaat keren om terug naar het startpunt te rijden. Ik rij nu alleen maar rondjes. Als ik vanuit deze gedachte doordenk is het dan zo dat als ik de verbindingspijltje in het spinnenweb maar naar 1 kant zet en zo zou rijden het probleem ook is verholpen?

Jan Willem

ik had al een iets grotere testbaan gemaakt met een dubbel ovaal met overloopwissels om e.e.a. uit te proberen en daar al geoefend met trein- en bloklengtes en dat ging op rolletjes maar omdat het stoppen niet goed functioneerde alles terug gebracht naar een simpel rondje om het probleem te tackelen.

ik ga er na het weekend mee aan de slag en laat het hier wel weten of het de oplossing is. Alvast bedankt voor de genomen moeite.

gr Gerard

GerardH

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 05 sep 2025 :  18:14:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen

Uiteraard geen geduld om tot na het weekend te wachten dus snel mijn uitprobeerbaantje tevoorschijn gehaald en...... het werkt. Nu ik doorheb waar het probleem zat ga ik verder experimenteren. Bedankt voor het zetje in de juiste richting.

gr Gerard

Download Attachment: testbaan.jpg
543,7 KB

Bonaza

Belgium
849 Posts

Geplaatst - 05 sep 2025 :  19:04:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Gerard,

Als je de keervinkjes niet zet dan is je locomotief zijn weg kwijt als hij in het volgende blok komt.
Als je in het spinneweb de verbindingspijltjes naar 1 zijde zet is het probleem inderdaad opgelost. Maar ik denk dat je later wel naar alle zijde wil rijden. De keervinkjes zetten is zo gebeurd.

Groeten

Marcel

Bewerkt door Bonaza op 05 sep 2025 19:05:51

GerardH

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 05 sep 2025 :  20:01:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Marcel
Het is me nu een stuk duidelijk geworden. Ga de komende tijd de buitenovaal en wissels ook weer terug aansluiten en zo langzaam maar zeker moet het goed komen. Ik was net op het punt aangekomen van variabele en vaste routes toen ik erachter kwam dat het stoppen niet ging zoals het hoort. Had het even terug gebracht naar het meest simpele om te ontdekken waar de foute redenering zat.
Nogmaals bedankt.

gr Gerard
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina