Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 115 / Bezoekers Vandaag: 8942
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Functies uitgebreid en geluid
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur  Onderwerp Volgend onderwerp  

mtr

3 berichten

Geplaatst - 19 aug 2025 :  23:00:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik krijg omroepen via de instellingen in "functies uitgebreid" niet te horen op mijn baan. Waarschijnlijk is dit al behandeld op dit forum, maar heb tot nu toe niet iets gevonden dat de geluiden via functies uitgebreid voor mij hoorbaar maken.

HO. DCC, IB2 en koploper 9.4. Het gaat om een Fleischmann lok met rondmotor en een ESU loksound 5 decoder.

Alle geluiden kan ik direct via de IB2 aanklikken en hoorbaar maken. Dus de decoder werkt.

Via "functies uitgebreid" lukt het me wel om de stoomfluit aan te sturen. Maar het lukt me niet om geluidsomroepen via "functies uitgebreid" hoorbaar te maken. Het zal hoogst waarschijnlijk liggen aan een instelling, maar welke? (Bijvoorbeeld een omroep of gesprekje van de machinist bij stilstand rond het perron.)

Wat vergeet ik om in te stellen? Of welke info is nodig om me te helpen? Of: Naar welke link serve ik om goed te zien hoe om deze instellingen juist te laten zijn?

Alvast bedankt,
Martin

Bewerkt door mtr op 19 aug 2025 23:13:11

Bonaza

Belgium
833 Posts

Geplaatst - 20 aug 2025 :  06:15:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martin,

Best even je database hier plaatsen. Dan kunnen we de instellingen eens nakijken.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

mtr

3 Posts

Geplaatst - 20 aug 2025 :  12:52:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marcel en anderen,

Zeker. Zie bijage.

Het gaat om de lok met naam "BR 38 Fleischmann 4818 (Rühr)". Daarin zit de ESU loksound 5 decoder.

De lok met naam "BR 38 Fleischmann 416873 Sound" doet heet goed en reageert wel op de instellingen in "functies uitgebereid".

Ik ben benieuwd wat jullie ontdekken!

Groet,
Martin

Download Attachment: 20170702_20250819_154120.zip
67,56 KB

Bonaza

Belgium
833 Posts

Geplaatst - 20 aug 2025 :  21:27:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Henk,

Bij loc 4818 bij de stamgegevens vul je decodernummer 30 in. Tevens duidt jij plus vier extra functies aan. Dan daaronder zet je bij decodernummer plus vier functies nummer 31.

Met vriendelijke groeten

Marcel

Bewerkt door Bonaza op 20 aug 2025 21:28:03

mtr

3 Posts

Geplaatst - 22 aug 2025 :  23:55:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hay Marcel,

Goede opmerking! Dus heb ik die 4 extra functie weggehaald en dat extra decoder adres 31 weggehaald. Helaas heeft deze wijziging het "probleem" niet opgelost.

Wie heeft nog meer een tip of idee?

Martin
   Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina