Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 554 / Bezoekers Vandaag: 634
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 669
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 aanpassen treinlengte na ontkoppelen wagens
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur  Onderwerp Volgend onderwerp  

rudolph kroll

Netherlands
47 berichten

Geplaatst - 22 apr 2025 :  21:48:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Bij een opstelblok gebeurt bij mij het volgende:

Er rijdt een loc met 2 wagens
In het rijwindow is de lengte opgegeven.: deze is de lengte van de 2 identieke wagens. Daarbij komt nog de lengte van de loc.
De loc duwt de wagens het opstelblok in.
De trein stopt en keert
Bij vertrek wordt via een speciale actie de ontkoppelrail geactiveerd waardoor de loc 1 wagen laat staan.
De trein rijdt verder met de andere wagen.

Vraag:
Hoe kan ik de lengte van de trein automatisch laten aanpassen?

Na verloop van tijd komt de trein weer terug in het blok en haalt de daar nog staande wagen op (Zie daarvoor mij vorige vraag over " aanvulling blokgegevens doorrijden" .
Als de trein de wagen weer heeft aangekoppeld, heeft deze de oorspronkelijke lengte weer terug. De treinlengte moet weer worden aangepast.

Vraag, hoe gaat dat ?
Kan dat geautomatiseerd ?

Hoor graag.

Rudolph

rudolph

JackvdW

Netherlands
356 Posts

Geplaatst - 22 apr 2025 :  23:40:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rudolph,

Dit kan, maar wel wat beperkter dan je beschrijft, met een Vaste Route. Zowel Lengte, Treintype, als Stuurstand.

Dubbelklik op het Blok waar het moet gebeuren om in het window "Gegevens Blok" te komen.

Helemaal onderaan staat de optie "Tijdelijk in/uit blok".

Hier kan je opgeven dat de lengte van de wagons in het blok moet worden opgeslagen.

Let er wel op dat de lengte van de Loc normaal Niet in je Rijwindow wordt meegenomen. Daar staat alleen de lengte van de wagons.

Wil je in het Rijwindow de lengte hebben inclusief de Loc, dan kun je dit bij de "Instellingen per database", op tabblad "Algemeen 1" instellen bij "Lengte Rijwindow: inclusief locomotief & dubbel..".

Als je daarna een wagonlengte opslaat in een blok zal de loclengte (opgegeven in Onderhouden locomotieven) in het Rijwindow overblijven.

Je kunt geen bepaalde lengte opslaan van b.v. een deel van je wagons. Er wordt gerekend tussen Rijwindow en de Loclengte.

Succes,
Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 22 apr 2025 23:42:29
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1116 Posts

Geplaatst - 23 apr 2025 :  09:53:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Zonder vaste route kan je ook de lengte in een blok opslaan of ophalen.
Daar zijn speciale acties voor.
Ook in het rijwindow zit 1 knopje voor opslaan en 1 voor ophalen.

Maar of je het doet met een vaste route of speciale actie of rijwindow het is altijd alles een deel gaat niet.

Persoonlijk ben ik van opslaan en ophalen afgestapt en rijden de treinen met een vaste lengte.

Mijn rijwegen worden namelijk vrijgegeven op basis van lengte van een trein en als ik dan vergeet het knopje ophalen te gebruiken is een trein volgens Koploper kort terwijl hij lang is en gaan de wissels te vroeg om met alle gevolgen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

phdirk

Netherlands
2603 Posts

Geplaatst - 23 apr 2025 :  21:55:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rudolph,

Ik zou er verder in moeten duiken, maar mogelijk dat je wat kunt doen als je met de treinlengte gaat spelen dat het wel kan.

Bijvoorbeeld als lengte van de lok de lengte nemen van de lok en één wagon en als treinlengte de lengte van de enkele wagon.
Als je dan de ene wagon afkoppelt en de treinlengte opslaat, dan wordt de lengte van één wagon in het blok opgeslagen en blijft de lengte van lok en de andere wagon over.
Als de combinatie loc en wagon de andere wagon weer ophaalt, dan krijg je de oorspronkelijke lengte weer terug.

Met beste groeten
Dirk bj1953
HO=TC/IBII

Wim Romijn

Netherlands
1116 Posts

Geplaatst - 24 apr 2025 :  09:22:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,
En wat doe je dan als je beide wagons achter wil laten?

Er is maar 1 oplossing en dat is een lengte meting laten uitvoeren. Die zit wel in Koploper.

Mvtgr,

Wim Romijn.

hubertus

Netherlands
2043 Posts

Geplaatst - 24 apr 2025 :  10:14:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Lengtemeting was ook mijn eerste ingeving.
Maar de manier van verwerken bij een trein die korter wordt, gooit denk ik roet in het eten.

Groet, Huub

Wim Romijn

Netherlands
1116 Posts

Geplaatst - 24 apr 2025 :  16:00:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,
Korter worden duurt even.
Stel lok is 10 cm. en wagon 8 cm.
Dan moet er van 26 cm. naar 18 cm.
1e stap is naar 22 cm. (26 - 18) / 2
2e stap is naar 20 cm. (22 - 18) / 2
3e stap is naar 19 cm. (20 - 18) / 2
Laatste stap is 18 cm.

Dat is de reden dat ik een trein, waar ik mee rangeer, zet op de maximale lengte die daarvoor nodig is.

Mvtgr,

Wim Romijn.

hubertus

Netherlands
2043 Posts

Geplaatst - 24 apr 2025 :  18:46:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik weet hoe het werkt, vandaar mijn opmerking, je hebt niet direct na het afkoppelen met lengtemetingen de juiste lengte van de trein beschikbaar.

jimmaet

Finland
434 Posts

Geplaatst - 24 apr 2025 :  18:54:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Huub,
Korter worden duurt even.

Genoeg sensors vrij?
Dan kort achter elkaar 3 of 4 lengtemetingen plaatsen.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

phdirk

Netherlands
2603 Posts

Geplaatst - 24 apr 2025 :  21:32:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Wellicht heb ik eroverheen of verkeerd gelezen, maar volgens mij rijdt Rudolph met een loc met daarachter twee wagens, waarvan er één wordt afgekoppeld, die later weer door de loc met de overgebleven wagen weer wordt opgehaald. Dan heb je volgens mij gewoon een trein waar een hele lange loc voor staat, namelijk de loc met één wagen. Als rekenvoorbeeld:
De loc is 15 cm, de wagens elk 8. Je hebt dan een loc (treintype loc + wagen) van 15 + 8 = 23 cm en een trein van één wagen (treintype één wagen) = 8 cm.
Als de eerste wagen achter de loc ook afgekoppeld moet worden zit je aan lengtemetingen vast en dan wordt het een stuk ingewikkelder.

Met beste groeten
Dirk bj1953
HO=TC/IBII
   Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina