Auteur |
Onderwerp  |
|
Jan Willem
52 berichten |
Geplaatst - 19 mrt 2025 : 16:23:36
|
Hallo allen, Ik heb sinds enkele dagen een probleem wat ik niet ken, en ook nog niet kan oplossen. Als een lok van links naar rechts het blok in rijdt, krijg ik keurig 3 bezetmelders in beeld en wordt er gestopt na de derde. Maar rijdt dezelfde lok van rechts naar links hetzelfde blok in, dan wordt de nu laaste bezetmelder in dat blok overgeslagen, rijdt de trein verder en krijg ik in het vervolgblok direct een melding van "spookrijder". Het betreft een ouderwetse M contactrail, niet richtingsgevoelig. Als ik handmatig het draadje aan de contactrail/bezetmelder aan massa leg, gaat keurig het betreffende lichtje in het baanoverzicht even aan. Wie heeft een idee? met groet,
Jan Willem |
Bewerkt door Jan Willem op 19 mrt 2025 16:39:56 |
|
hubertus
Netherlands
2033 Posts |
Geplaatst - 19 mrt 2025 : 16:36:27
|
Kan zijn dat een andere melder wordt verwacht. Welke dat is, kun je zien in het rijwindow.
|
 |
|
Jan Willem
52 Posts |
Geplaatst - 19 mrt 2025 : 16:44:59
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door hubertus
Kan zijn dat een andere melder wordt verwacht. Welke dat is, kun je zien in het rijwindow.
Dat is het gekke, de aangegeven volgende melder is de 1e in het volgende blok! De stopmelder in het huidige blok wordt simpelweg genegeerd, in de richting rechts links.....
Jan Willem |
 |
|
hubertus
Netherlands
2033 Posts |
Geplaatst - 19 mrt 2025 : 16:49:53
|
Dan zit er of een fout in je database of de melder is al geweest. Plaats je database even, dan kunnen we meekijken. |
 |
|
Jan Willem
52 Posts |
Geplaatst - 19 mrt 2025 : 17:05:57
|
Weet niet goed meer hoe dat moet...is dit wat?
Download Attachment: draaischijfDCC.zip 40,22 KB
Jan Willem |
 |
|
Bonaza
Belgium
812 Posts |
Geplaatst - 19 mrt 2025 : 17:40:15
|
Hallo Jan,
Het is wel handig als je even meldt over welk blok het gaat.
grts
Marcel |
 |
|
Jan Willem
52 Posts |
Geplaatst - 19 mrt 2025 : 17:47:56
|
natuurlijk, blok 9!
Jan Willem |
Bewerkt door Jan Willem op 19 mrt 2025 17:48:36 |
 |
|
Jan Willem
52 Posts |
Geplaatst - 19 mrt 2025 : 17:54:29
|
Ik ben intussen doorgegaan met proberen, en heb nu de variabele stopplaatsen op lengte eruit gehaald, en nu wordt bezetmelder 1.10 weer gezien.....blijkbaar een niet toegestane combinatie........
Jan Willem |
 |
|
Jan Willem
52 Posts |
Geplaatst - 24 mrt 2025 : 13:38:56
|
Ik kan het probleem weer oproepen als ik de alternatieve stopplaatsen weer maak op basis van lengte. Dus bij inrijden blok 9 vanaf rechts bv stoppen bij de tweede, middelste, bezetmelder. Als daarna (al dan niet na een stop) de derde (laatste) bezetmelder bereikt wordt, reageert koploper niet, en vervolgens levert de 1e bezetmelder in het volgende blok (blok 12 in dit geval) de melding spookrijden op. Bij rijden met bv motorpost of losse 1200 (die vallen dan binnen de gekozen lengte voor de alternatieve stopplaats) krijg ik de spookrijdmelding bij binnenkomst blok 12. Dat zou toch eigenlijk niet moeten gebeuren lijkt me...Iemand een idee? Zie de database hierboven.
Jan Willem |
Bewerkt door Jan Willem op 24 mrt 2025 13:40:28 |
 |
|
Wim Romijn
Netherlands
1108 Posts |
Geplaatst - 24 mrt 2025 : 16:20:01
|
Als de trein uit blok 6 komt dan heb je voor de lengte van 100 cm. de laatste melder gebruikt. Wat is het nut daarvan.? Niets hij moet daar altijd stoppen als hij langer is dan 50 cm.. Ik zou die 100 cm. verwijderen.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - YaMoRc YD7001 - loconet |
Bewerkt door Wim Romijn op 24 mrt 2025 16:20:37 |
 |
|
P de Reede
Netherlands
268 Posts |
Geplaatst - 24 mrt 2025 : 16:32:18
|
Hallo Jan willem, Nee Jan, zo werk koploper je had alternatieven stopplaatsen de treinen van 50 cm stoppen daar de rest stop op 1.10 en dan zie je 1.09 niet en als een trein vertrek van 1,09 dan zie je 1,10 niet als hij naar blok 12 gaat. Maar de lijnen tussen de wissels hooren niet bij een blok wat jij wel heb gedaan blok 14 /10/6
Mvrg Piet |
 |
|
Jan Willem
52 Posts |
Geplaatst - 24 mrt 2025 : 17:14:32
|
Dat heb ik gedaan, was nog uit de experimenteerfase. Maar dat loste het probleem niet op. Het probleem zat bij de kleinere lengtes...
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Als de trein uit blok 6 komt dan heb je voor de lengte van 100 cm. de laatste melder gebruikt. Wat is het nut daarvan.? Niets hij moet daar altijd stoppen als hij langer is dan 50 cm.. Ik zou die 100 cm. verwijderen.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - YaMoRc YD7001 - loconet
Jan Willem |
 |
|
Jan Willem
52 Posts |
Geplaatst - 24 mrt 2025 : 17:18:26
|
Als een korte trein al dan niet (stopt) bij 1.9 en vervolgens doorrijdt via 1.10 naar blok 12 2.6 , dan hoor ik toch geen spookmelding te krijgen?? Het is net alsof Koploper vergeten is dat er een bekende trein aankomt.......
quote: Oorspronkelijk geplaatst door P de Reede
Hallo Jan willem, Nee Jan, zo werk koploper je had alternatieven stopplaatsen de treinen van 50 cm stoppen daar de rest stop op 1.10 en dan zie je 1.09 niet en als een trein vertrek van 1,09 dan zie je 1,10 niet als hij naar blok 12 gaat. Maar de lijnen tussen de wissels hooren niet bij een blok wat jij wel heb gedaan blok 14 /10/6
Mvrg Piet
Jan Willem |
Bewerkt door Jan Willem op 24 mrt 2025 17:22:01 |
 |
|
P de Reede
Netherlands
268 Posts |
Geplaatst - 24 mrt 2025 : 17:47:19
|
Hoi Jan Wiilem.
Welk nummer geeft dan een spook melding.
Piet
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Jan Willem
Als een korte trein al dan niet (stopt) bij 1.9 en vervolgens doorrijdt via 1.10 naar blok 12 2.6 , dan hoor ik toch geen spookmelding te krijgen?? Het is net alsof Koploper vergeten is dat er een bekende trein aankomt.......
Mvrg Piet
Jan Willem
|
 |
|
Jan Willem
52 Posts |
Geplaatst - 24 mrt 2025 : 18:03:20
|
De eerste melder in blok 12 (B)2.6..En als ik opheffen doe, vervolgens (B)2.5....Alsof hij de oorspronkelijke lok uit blok 9 niet meer kent...... groet, Jan Willem
Hoi Jan Wiilem.
Welk nummer geeft dan een spook melding.
Piet
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Jan Willem
Mvrg Piet
Jan Willem
Jan Willem |
 |
|
Wim Romijn
Netherlands
1108 Posts |
Geplaatst - 24 mrt 2025 : 18:18:08
|
Je weet nu dat het probleem zit in blok 9 met de motorpost. Laat alleen de motorpost eens rijden en kijk in het treinwindow op de onderste regel naast "automatisch" welke melder Koploper verwacht.
Wat voor type melders gebruik je. Stroomdetectie, reedcontact oid.
Kan het zijn dat als de trein stopt bezetmelder 1.10 (de laatste) al geactiveerd is?
Mvtgr,
Bewerkt door Wim Romijn op 24 mrt 2025 18:23:04 |
 |
|
P de Reede
Netherlands
268 Posts |
Geplaatst - 24 mrt 2025 : 20:26:51
|
Jan Willem , Als jij spook meldingen binnen krijg dan zit dat in je baan, touwens er zitten nog veel meer fouten in je baan. En heeft die moterpost geen 4 bandjes op de aandrijf assen?
Piet |
 |
|
P de Reede
Netherlands
268 Posts |
Geplaatst - 24 mrt 2025 : 21:28:11
|
Jan Willem,
Ben zo vrij geweest om er een paar fouten uit te halen ,om demo te rijden en dat doet het de bezetmelder komen zo als is opgegeven dus in demo werkt het.
Piet |
 |
|
Jan Willem
52 Posts |
Geplaatst - 25 mrt 2025 : 22:00:20
|
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Je weet nu dat het probleem zit in blok 9 met de motorpost."ook met kale 1200". Laat alleen de motorpost eens rijden en kijk in het treinwindow op de onderste regel naast "automatisch" welke melder Koploper verwacht. "Met alternatieve stopplaats op 1.9 geeft hij naast automatisch 2.6 (slaat dus de laatste bezetmelder van blok 9 over) Zonder alternatieve stopplaats geeft hij na 1.9 1.10 aan."
Wat voor type melders gebruik je. Stroomdetectie, reedcontact oid.? "Massadetectie via schakel- en contactrails."
Kan het zijn dat als de trein stopt bezetmelder 1.10 (de laatste) al geactiveerd is? "Nee, dat is niet het geval, trein stopt voor 1.10"
"Ik heb vanavond geen spookmeldingen meer gehad, noch met noch zonder alternatieve stopplaatsen, met de motorpost. Ik kan dit niet verklaren, ben deels blij, deels nog niet, zolang de oorzaak mij nog niet duidelijk is...... Met groet,
Jan Willem |
 |
|
Jan Willem
52 Posts |
Geplaatst - 25 mrt 2025 : 22:05:49
|
Jan Willem , Als jij spook meldingen binnen krijg dan zit dat in je baan, touwens er zitten nog veel meer fouten in je baan. En heeft die moterpost geen 4 bandjes op de aandrijf assen?
Piet
Waar ik gelukkig nog geen last van heb. En de motorpost heeft zeker 4 bandjes op de aandrijfassen, en geen op het draaistel met de sleper. Het gaat m.i. niet om de motorpost maar om de lok met bepaalde lengte i.r.t. de lengte voor de alternatieve stopplaats. Probleem ook met losse 1200. De langere treinen hebben nog geen problemen gegeven.......
Met groet,
Jan Willem |
Bewerkt door Jan Willem op 25 mrt 2025 22:11:59 |
 |
|
Wim Romijn
Netherlands
1108 Posts |
Geplaatst - 25 mrt 2025 : 22:41:33
|
Bezetmelder 2.06 moet ook op deze manier gaan. Korte trein na 1.09 lange na 1.10
Is het mogelijk dat melder 2.06 contact maakt met een andere melder en daardoor geactiveerd wordt? Ik heb ook wel eens gehad dat een melder spontaan af ging. Heb je nog een vrije melder gebruik die eens.
Mvtgr,
 |
|
Jan Willem
52 Posts |
Geplaatst - 26 mrt 2025 : 20:40:29
|
Dank Wim voor het meedenken,zou zeker een mogelijkheid kunnen zijn, wellicht moeilijk reproduceerbaar als zekere oorzaak.... Ik ga het uitproberen, wordt vervolgd. Groet, Jan Willem
Bezetmelder 2.06 moet ook op deze manier gaan. Korte trein na 1.09 lange na 1.10
Is het mogelijk dat melder 2.06 contact maakt met een andere melder en daardoor geactiveerd wordt? Ik heb ook wel eens gehad dat een melder spontaan af ging. Heb je nog een vrije melder gebruik die eens.
Mvtgr,
|
 |
|
Jan Willem
52 Posts |
Geplaatst - 01 apr 2025 : 16:25:28
|
Ik kan geen fout ontdekken in melder 2.06...ook niet als de meldere is aangesloten op een ander vrij nummer. Op de toegevoegde foto is het probleem zichtbaar: motorpost rijdt van blok 9 naar 12, doch de in het rijwindow naast automatisch vermelde melder is niet de eerste van blok 12, doch de eerste melder van blok 9, dus alsof de trein om moet keren in blok 9. Dat doet hij niet, hij rijdt door naar blok 12 en veroorzaakt daar dus de spookmelder. Overigens heb ik zitten spelen met treintype en in blok 9 met alternatieve stopplaatsen, en sindsdien geen spookmeldingen meer....
met groet, Jan Willem
Mvtgr,
Download Attachment: Koploper.jpg 152,82 KB |
 |
|
|
Onderwerp  |
|