Auteur |
Onderwerp  |
|
Kees Berlang
Netherlands
9 berichten |
Geplaatst - 24 feb 2025 : 15:39:04
|
Ik stel deze vraag bij gevorderden maar wellicht vinden jullie dit een beginners vraag.
Ik wil beginnen met speciale/logische acties en/of telfuncties aan te gaan maken, maar ik kom er gewoon niet uit.
Wat ik wil is het volgende:
Als een bepaalde loc of treintype voor de 5e keer in blok 19 is gekomen, dan wil ik dat hij naar een opstelspoor (blok 20, 21 of 23) gaat.
Kan iemand mij op weg helpen?
Groeten Kees
Download Attachment: Zolderbaan.zip 20,97 KB |
|
Bonaza
Belgium
808 Posts |
Geplaatst - 24 feb 2025 : 17:00:31
|
Beste Kees,
Ik ben even je baan ontwerp gaan bekijken. Blijkbaar heb jij nog geen speciale en logische acties aangemaakt. Wat heb jij zelf reeds geprobeerd ? Want een telfunctie is eigenlijk de laatste stap in wat je wel bereiken. Als je nog geen actie's kan aanmaken kan je beter je vraag terug stellen bij beginners maar dan "Hoe maak ik een logische actie aan". Eerste stap daarin is dat een logische actie een bepaald gebeuren op je treintafel vaststelt. Vervolgens gaat deze dan een speciale actie aansturen. Daarmee kan je dan bepaalde functies uitvoeren op je treintafel. Dus telfuncties is een beetje lopen voor je kan gaan. Ik kijk naar je uit.
grts
Marcel |
 |
|
Bonaza
Belgium
808 Posts |
Geplaatst - 24 feb 2025 : 18:05:22
|
Hey Kees ,
Bij deze het beginscherm van de telfunctie. Bij de stamgegevns kies je een omschrijving voor je telfunctie bvb "Blok 19 vijfmaal bezet". Je vinkt ook "Opslaan uitkomst" aan. Bij reset uitkomst bvb " reset telling". En dat is eigenlijk alles bij de stamgegevens. Maar nu moet je uiteraard een logische actie aanmaken "reset telling". Laat eens eens horen of je zover mee bent.

grts
Marcel
|
 |
|
Kees Berlang
Netherlands
9 Posts |
Geplaatst - 24 feb 2025 : 18:25:40
|
ik heb een paar logische akties aangemaakt en een telfunctie, maar hoe je die nu aan elkaar moet koppelen
Download Attachment: Zolderbaan.zip 21,28 KB |
 |
|
Wim Romijn
Netherlands
1097 Posts |
Geplaatst - 24 feb 2025 : 20:38:37
|
1: Je kan bij de telfunctie op het tabblad "Output" bij de waarde 5 een logische actie zetten "Lok moet naar opstelspoor"
Dan maak je een variabele route dat de lok naar het opstelspoor moet, door de andere blokken te verbieden. Hier selecteer je de logische actie.
2: Zodra de lok op het opstelspoor is reset je de waarde van de telfunctie.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - YaMoRc YD7001 - loconet |
Bewerkt door Wim Romijn op 24 feb 2025 20:40:41 |
 |
|
Bonaza
Belgium
808 Posts |
Geplaatst - 25 feb 2025 : 17:52:43
|
Hi Kees,
Zelf heb ik 3 verschillende telfuncties op mijn treintafel. Hierbij een screenshot van de output, misschien helpt dit je om verder te geraken. Dit zijn allemaal logische acties die dan een speciale actie aansturen om bepaalde routes te starten.
grts
Marcel
 |
Bewerkt door Bonaza op 25 feb 2025 17:54:26 |
 |
|
Kees Berlang
Netherlands
9 Posts |
Geplaatst - 26 feb 2025 : 13:51:28
|
Marcel, Wim,
Het is me gelukt, dmv 5 logische acties, 1 tel functie en 1 variabele route.
Wellicht willen jullie er nog even naar kijken of dit de juiste/beste manier is.
Bedankt voor het helpen.
Groeten Kees
Download Attachment: zolderbaan.zip 21,34 KB |
 |
|
Bonaza
Belgium
808 Posts |
Geplaatst - 26 feb 2025 : 14:08:09
|
Hey Kees,
Proficiat dat ziet er goed uit. Fijn stellen kan je indien nodig nog altijd. Goed dat je het uiteindelijk via tips zelf kan instellen dat is de beste leerschool.
Met vriendelijke groeten
Marcel |
 |
|
|
Onderwerp  |
|