Auteur |
Onderwerp |
|
Antoine
60 berichten |
Geplaatst - 09 jan 2025 : 14:42:44
|
De DE1 van Artitec met loksound 4, stopt netjes in de stationsblokken 10 of 11. Keert, motor geluid gaat uit, stationsomroep wordt afgespeeld en motorgeluid start weer op. Echter de fluit gaat meerdere keren af voor dat de trein vertrekt. Ik heb al van alles geprobeerd maar helaas. Hopelijk helpen jullie mij op de goede weg...
Groetjes, Antoine
Download Attachment: Antoine.zip 17,45 KB |
|
Wim Romijn
Netherlands
1048 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2025 : 16:52:49
|
Moet de fluit aan en uit gezet worden? Dit is namelijk afhankelijk van de decoder er zijn decoders die bij aan geluid maken en bij uit ook. En er zijn decoders die moet je echt uitzetten anders blijven ze fluiten. Heb je de Toggle al geprobeerd.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - YaMoRc YD7001 - loconet |
|
|
Antoine
60 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2025 : 17:05:12
|
Toggle heb ik ook geprobeerd. Heel af en toe fluit hij één keer. Ik heb zelf het idee dat het in de vertragingstijd of vertrekvertraging zit. |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1048 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2025 : 18:13:06
|
Heb je op het tabblad functies aangegeven dat het een Toggle is of heb je dat gedaan bij functies uitgebreid.
Mvtgr,
|
|
Antoine
60 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2025 : 23:32:00
|
De toggle heb ik op het tabblad functies niet aangevinkt. Is dat wel gewenst? Ik weet dat je bij een toggle niet kunt zien of de functie aan of uit staat. Maar wat is de betekenis of het voordeel van toggle? Alvast bedankt voor je moeite Wim! |
|
|
JackvdW
Netherlands
352 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2025 : 23:54:22
|
Hallo,
Toggle staat eigenlijk voor tuimelaar.
Het is heel eenvoudig, een toggle commando zal iets wat aan staat uit zetten en iets wat uit staat aan zetten.
Het is niets anders dan het omzetten van de stand, ongeacht van wat de stand is zal de andere toestand worden ingesteld.
In de loc functies binnen KL geeft het, indien je een "Knop" gebruikt de mogelijkheid met een druk op die knop de toestand van aan naar uit of uit naar aan te gebruiken. Zonder de toggle is het een drukknop die aan is zolang je er op drukt, of, als je een tijd hebt ingevuld, is de functie aan zolang als de ingestelde tijd.
Daar zit wel een link addertje onder het gras want een tijd instellen en de toggle aanzetten kan fouten in de database veroorzaken. Pas daar dus mee op. Functies kunnen hierdoor in de war raken waarbij andere functies af en toe mee gaan schakelen. Ik heb al eens een loc gewist omdat ik het niet meer goed kreeg.
Groeten Jack. |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1048 Posts |
Geplaatst - 10 jan 2025 : 09:15:25
|
Het beste kan je met een handregelaar of in het rijwindow van Koploper kijken hoe de functie reageert.
Ik heb bijvoorbeeld 2 minitrix locs en bij de ene moet ik de functie aan zetten en blijft hij fluiten tot ik hem uit zet. (type A) Bij de andere lok fluit hij kort als ik hem aan zet. (type B) Ik heb ook gemerkt dat er functies zijn die reageren op aan maar ook op uit. (type C)
Als je dan weet hoe ze reageren dan weet je ook hoe je ze uitgebreid moet zetten bij de functies. Type A: bij uitgebreid aan en uit zetten. Type B: Ook aan en uit zetten en geen toggle want anders doet hij het de ene keer wel en de andere keer niet, hij reageert namelijk niet op uit. Type C: Toggle gebruiken want hij reageert op aan en uit.
Mvtgr,
Bewerkt door Wim Romijn op 10 jan 2025 09:16:55 |
|
|
Antoine
60 Posts |
Geplaatst - 10 jan 2025 : 14:39:49
|
Het lijkt te werken! Ik heb zoals Wim adviseerde eerst de functie handmatig in het rijwindow getest en "Aan" gevinkt. Loc blijft repeterend fluiten totdat je "Aan" weer uitvinkt.
Is toggle functie aangezet in functies. gaat weer rijden (gewenst): Toggle gaat weer rijden (werkelijk): Uit
Omdat Jack mij waarschuwde voor het gevaar van toggle en tijd instellen, heb ik ook getest zonder toggle.
Vervolgens toggle functie weer uitgezet in functies
gaat weer rijden (gewenst): 1 s aan gaat weer rijden (werkelijk): Uit
Beide instellingen 3 keer getest en de conducteur fluit maar één keer. Dus ik ben weer heel tevreden. Wim en Jack bedankt!
Tot slot had ik dit nog gelezen in de handleiding van Paul:
Is 'toggle' functie Er zijn bepaalde functies die niet de status 'aan' of 'uit' kennen. Deze functies reageren op een verandering van 'aan' naar 'uit' of van 'uit' naar 'aan'. Denk hierbij vooral aan het afspelen van een geluid. Dit heet een 'toggle' functie. Bij een functie volgens dit principe moet de 'toggle' worden aangezet. Deze indicatie is niet in alle gevallen te onderhouden. Dit hangt af van het gekozen gedrag.
|
|
|
|
Onderwerp |
|