Auteur |
Onderwerp |
|
Jasper Mouwen
Netherlands
2 berichten |
Geplaatst - 05 jan 2025 : 22:51:24
|
Hallo allemaal,
Sinds een jaar heeft het modeltreinvirus mij weer te pakken en ben ik bezig met het bouwen van een Amerikaanse baan. Ik heb pas geleden een draaischijf van Walthers aangeschaft en deze ingebouwd. Met de bijgeleverde handcontroller werkt deze prachtig. De volgende stap zou worden om deze aan te sturen via koploper.
Type draaischijf: Walthers, art nr: 933-2859, deze is reeds geschikt voor DCC.
Uitgebreide aanstuurprint: Walthers, art nr 933-2321
Ik heb meerdere topics gezien voor het aansturen van Fleischmann draaischijven maar geen enkele voor een Amerikaanse variant, ook na enig zoekwerk wordt ik hier niet heel veel wijzer van.
Is er op het forum iemand die hier ervaring mee heeft, dat zou mij heel erg voorruit helpen, dank alvast!!
Groet, Jasper
|
|
PaulRoman
Romania
166 Posts |
Geplaatst - 06 jan 2025 : 13:49:58
|
Hallo Jasper,
Zelf heb ik geen ervaring met jouw Walters draaischijf en Walthers aanstuurprint, maar met de handleidingen van de Walthers 933-2321 en de Fleischmann 9615 turncontrol in de hand kom ik tot de onderstaande oplossing voor jouw probleem. Uiteraard niet live getest.
1) Bijgevoegd een testdatabase waarin een Fleischmann draaischijf is gedefinieerd. 2) Een print hoe de draaischijf in Koploper is gedefinieerd. Omcirkeld de draaischijftype aansluiting en het adres van de eerste spooraansluiting. Kies hiervoor adres 201. Ik heb ook met andere adressen getest, maar dan kreeg ik geen wisselcommando te zien voor het 180 graden draaien van de draaischijf. 3) Een print van een testsessie met de testdatabase. Zoals je ziet worden wisselcommandos met adressen 200 tot en met 204 door Koploper uitgezonden. 200 recht == 180 graden roteren CW 200 krom == 180 graden roteren CCW 2xx recht == roteer rondje naar spoor 2xx 2xx krom == roteer hokje naar spoor 2xx
4) Definieer in jouw eigen database een Fleischmann draaischijf met jouw eigen spooraansluitingen. Noteer alle uitgezonden wisselcommando's die je nodig hebt voor het inleren van je Walthers 933-2321.
Op basis van bovenstaande lijst kun je je Walthers 933-2321 nu inleren. Zie het hoofdstukje DCC Operation en het gebruik van de jumper in Learn Mode. Voor dit inleren heb je Koploper niet nodig, maar gebruik je je DCC station en je Walthers handcontroller.
Succes, ik hoop dat je eruit komt. Het lijkt me redelijk straightforward.
Paul
Download Attachment: Draaischijf-2.zip 4,79 KB
Download Attachment: DraaischijfDefinitie.jpg 219,2 KB
Download Attachment: DraaischijfTestsessie.jpg 97,38 KB
Schäßburg an der Kokel |
|
|
PaulRoman
Romania
166 Posts |
Geplaatst - 06 jan 2025 : 19:47:53
|
Kleine correctie op bovenstaand bericht:
200 recht == 180 graden roteren CW 200 krom == 180 graden roteren CCW 2xx recht == roteer rondje naar spoor 2xx 2xx krom == roteer hokje naar spoor 2xx
moet zijn:
200 recht == 180 graden roteren CW 200 krom == 180 graden roteren CCW 2xx recht == roteer rondje (head) naar aansluiting xx 2xx krom == roteer hokje (tail) naar aansluiting xx
Succes,
Paul
Schäßburg an der Kokel |
|
|
Jasper Mouwen
Netherlands
2 Posts |
Geplaatst - 06 jan 2025 : 22:04:00
|
Hoi Paul,
Geweldig!! dank voor de informatie, ik ga ermee aan de slag. Ik hou je op de hoogte van de vorderingen.
Groet, Jasper |
|
|
PaulRoman
Romania
166 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2025 : 09:50:50
|
Hallo Jasper,
Nog even ter aanvulling:
1) Ik weet niet of je dit document kent ? Hierin wordt in detail beschreven hoe je een draaischijf in Koploper configureert. Weliswaar in Koploper vs 6.4, maar voor zover ik kan zien is de informatie nog steeds geldig.
2) Denk ook aan de polariteitswissel die nodig kan zijn bij het roteren van de schijf. Daar heb ik me verder niet in verdiept, maar jouw Walthers 933-2321 biedt daar vast alle mogelijkheden voor.
Paul
Download Attachment: Draaischijf_draai15_hcc.pdf 511,74 KB
Schäßburg an der Kokel |
|
|
PaulRoman
Romania
166 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2025 : 10:07:15
|
P.S. In het voornoemde document wordt de implementatie met behulp van een Draai15 kaart uitgelegd. Alle informatie daarover is voor jou uiteraard niet van toepassing. Jij moet een Fleischmann draaischijftype definieren, zoals in mijn eerste post al aangegeven. Het document bevat voor jou misschien wel nuttige informatie hoe je een blok aan een draaischijf koppelt, en hoe je rijwegen definieert. Ook de richting van het op- en afrijden van de brug wordt uitgelegd. Met name van belang voor stoomlocomotieven. Dit vind je ook terug in mijn Draaischijf-2.zip voorbeeld database.
Paul
Schäßburg an der Kokel |
|
|
|
Onderwerp |
|