Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 59 / Bezoekers Vandaag: 516
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 117
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Aantal gebruikers?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur  Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

mvlgouda

Netherlands
50 berichten

Geplaatst - 11 dec 2024 :  14:50:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mvlgouda  Reageer met citaat
Heeft iemand enig idee hoeveel gebruikers er zijn van Koploper?

JackvdW

Netherlands
350 Posts

Geplaatst - 11 dec 2024 :  17:48:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mathieu,

Toen Paul nog registraties uit gaf zat het dacht ik al rond de 3000.

Hoeveel het er momenteel zijn blijft een beetje raden natuurlijk maar de meeste gebruikers die ik ken zijn, net als ik, niet van plan over te stappen op wat anders.

Ik zou het ook toejuichen als forumleden in hun profiel hun woonplaats kenbaar maken.
Gebruikers die bij elkaar in de buurt wonen kunnen elkaar dan makkelijk vinden.

Samen met de mogelijkheden van het programma experimenteren in elkaars database is heel goed voor de kennis over wat er allemaal mogelijk is met Koploper.

Met viendelijke groet,
Jack van der Werf, Emmeloord.

Bewerkt door JackvdW op 11 dec 2024 17:55:43
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 11 dec 2024 :  20:46:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben een van de eerste gebruikers, zat zelfs in het begin in de test groep.
Alleen zie ik op het forum van Rocrail, iTrain etc. veel overgestapte gebruikers.

Zelf kijk ook ik regelmatig naar andere software en ik ben mij er van bewust dat er toch een keer een overstap gaat komen omdat ik regelmatig zaken mis die niet meer opgelost of aangevuld worden.
Alleen mis ik momenteel nog normale zaken in andere software die wel in Koploper zitten, alleen worden de andere steeds uitgebreider met functies, acties etc.

Mvtgr,

Wim Romijn, Duiven.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 11 dec 2024 20:47:39

mvlgouda

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 11 dec 2024 :  22:11:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mvlgouda  Reageer met citaat
Dag Jack en Wim,
Dank voor jullie reactie.
Uit mijn gebruikersnaam is al op te maken dat ik in Gouda woon. Daar hebben we een aantal gebruikers van Koploper die het al heel lang gebruiken. Daar zit heel veel kennis. Komen af en toe bij elkaar om ervaringen en kennis te delen.
Ook ik heb even kort de overstap gemaakt naar Itrain maar na enkele weken al weer terug naar Koploper. Paul was met Koploper al een koploper met zijn programma.
Ik mis er niets aan. Het is grafisch al wel ingehaald door andere programma's maar op het gebied van de mogelijkheden nog niet.
En zolang je een pc hebt met windows kun je Koploper blijven gebruiken.
Het is wel jammer dat het niet meer verder ontwikkeld kan worden.

Met vriendelijke groet,
Mathieu van Loon,
Gouda

Bewerkt door mvlgouda op 11 dec 2024 22:12:35

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 12 dec 2024 :  09:14:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat ik mis is dat bij handmatig rangeren en wegzetten/ophalen van wagons alleen de lengte werkt, het treintype en stuurstand werkt alleen bij vaste routes.

Als ik een lok op die manier wissel van personen naar goederen moet ik heel veel fratsen uithalen om te zorgen dat de geluiden wel goed gaan, omroeper, conducteursfluitje etc. wil ik niet bij een goederen trein hebben. Via acties opvragen wat voor type trein er achter de lok zit is te doen maar wel ingewikkeld.

Wat te denken van binnenverlichting in rijtuigen die je uit wil hebben als ze niet achter een lok hangen en ook dat ze achter verschillende loks terecht kunnen komen. Je kan ze niet als stuurstand behandelen want dat kan er maar één zijn bij een lok en hetzelfde adres van de lok lukt ook niet en zou je dat doen dan is F1 bij de lok de motor en in het rijtuig de verlichting.

Dus ja ik begin tegen de onmogelijkheden van Koploper aan te lopen.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Ben

Netherlands
938 Posts

Geplaatst - 12 dec 2024 :  11:30:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Dus ja ik begin tegen de onmogelijkheden van Koploper aan te lopen.

Wat raar, die onmogelijkheden die je opnoemt hebben er altijd al niet ingezeten dus heb je niet op zitten letten.

Het goede nieuws is trouwens dat iTrain het ook niet kan. Maar je kunt daar wel pinnen, da's dan weer een mazzeltje.

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 12 dec 2024 :  12:06:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben dan heb je niet goed gekeken bij iTrain, elke rijtuig/wagon kan je een functie decoder toekennen en met acties kun je aangeven wat waar moet gebeuren.
En ik heb goed opgelet bij Koploper maar 25 jaar geleden speelde dat nog niet bij mij of wie dan ook. Tegenwoordig kan je bij Minitrix haast geen lok meer kopen zonder geluid wat vroeger niet aan de orde was een lok met geluid.

Door verhuizing ben ik overgestapt van een grote H0-baan naar een kleinere N-baan en ga ik meer over van volledig automatisch naar een mix van automatisch en handmatig met een extern bedieningstableau.

Rocrail valt bij mij al af omdat daar de wisselstraten pas vrijgegeven wordt als de trein aan het einde van het blok is, Koploper kijkt gelukkig naar de lengte van de trein en geeft snel de wisselstraten vrij.
iTrain doet dat nog sneller die kijkt per wissel of de trein al gepasseert is, maar die heeft weer moeite bij de keuze kies het korste blok. Overigens kan je bij iTrain meerdere treinen in een blok laten rangeren hij weet namelijk van elke trein de lengte en kijkt of dat past en dat met één melder per blok.
Zo missen ze allemaal wat, maar ze halen Koploper wel in.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Bewerkt door Wim Romijn op 12 dec 2024 12:12:01

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 12 dec 2024 :  13:01:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschien dat ik iets heb gemist, maar itrain kan toch helemaal niet met een extern tableau omgaan?

Verder slechts bij hoge uitzondering dat ik tegen de grenzen van koploper aanloop. Maar dat zit dan meestal in de categorie die überhaupt nooit door Paul zou zijn ingebouwd.
Het is soms wat out of the box denken, maar in het algemeen vind ik wel een oplossing.
Alternatief wordt ook lastig, mijn huidige baan zal in elk ander programma tot beperkingen leiden. iTrain heeft een te strak keurslijf, Rocrail past me dan wat beter, maar waarom zou ik nu al gaan zoeken naar iets anders terwijl het koploper nog bijna alles biedt wat ik zoek en vaak nog superieur is op de zaken die ik belangrijk vind?

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 12 dec 2024 :  13:14:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarom zou iTrain niet met een extern tableau om kunnen gaan.

Ik gebruik niet de extern tableau functie van Koploper maar aan de knopjes van het extern tableau zitten bezetmelders en die kan je toch uitvragen in Koploper en/of iTrain en daaraan zitten dan acties die uitgevoerd worden.
In Koploper kan je de knopjes ook koppelen aan de handmatige wisselstraten en daardoor aan- en afkoppelen van de wagons.
In itrain kan je de rijwegen er ook aan koppelen.

Je moet alleen leren er creatief mee om te gaan maar dat moest ik ook in Koploper.

Mvtgr,

Wim Romijn.

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 12 dec 2024 :  14:16:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij koploper heeft het ook heel lang geduurd voor handmatige wisselstraten vanuit een extern tableau konden worden gestuurd. Toen dat kwam, zal nu een jaar of 10 terug zijn, had itrain die mogelijkheid met zekerheid niet. Gezien de filosofie achter itrain zou het me verbazen als die mogelijkheid er inmiddels wel is. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb niet meer heel gedetailleerd bijgehouden wat in dat programma is ontwikkeld.

C_Jabaaij

218 Posts

Geplaatst - 12 dec 2024 :  17:49:03  Toon profiel  Reageer met citaat
@Hubertus,

Je kan in iTrain zelfs een NX-tableau maken, maar er zijn dingen die in Koploper wel kunnen of handiger zijn als in iTrain. Maar een beetje verdiepen in het programma en creatief er mee omgaan dan lukt het meeste ook.
Dus niet zo maar roepen dat iets niet kan.

Koos Jabaaij.

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 12 dec 2024 :  20:49:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan heb ik een ontwikkeling gemist, des te mooier voor de gebruikers.

phdirk

Netherlands
2583 Posts

Geplaatst - 12 dec 2024 :  21:01:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Mijn ervaring is dat in Koploper alles geprogrammeerd kan worden, al moet je soms, zoals Huub zegt, even out the box denken.
Dat betekent vaak uitgaan van wat je uiteindelijk wilt en daarnaartoe programmeren.
Dat is me al gelukt met omroepberichten voor bepaalde perrons, het sluiten van deuren en dergelijke op het juiste moment, dus eerst conducteursfluit, dan deuren sluiten en vervolgens het vertrek en ook de afhandeling van stoomlocs, dus bekolen, water nemen, ontslakken en zand nemen, netjes achter elkaar op het verzorgingsspoor.
Dit naast heel veel andere zaken om de treinen precies te laten doen, wat je wilt.

Afgelopen oktober kwam ik iemand tegen op de Puttense Modelbouwdag, die met iTrain reed. Hij had indertijd niet voor Koploper gekozen, omdat het niet meer werd ondersteund. Hij vond het wel jammer dat er in iTrain geen if-then mogelijkheden waren. Ik heb hem uitgelegd dat hij dan toch voor Koploper had moeten kiezen, omdat daar een uitgebreid arsenaal aan programmeermogelijkheden zit.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 12 dec 2024 21:03:00

Bonaza

Belgium
786 Posts

Geplaatst - 12 dec 2024 :  21:09:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar dat was helemaal de vraag niet. De vraag was of er iemand een idee van heeft van het aantal koploper gebruikers. Er verdwijnen inderdaad door het weg vallen van Paul een aantal gebruikers naar Rocrail en ITrain. We zijn allemaal ook niet meer de jonge kuikens. Dus ook door sterfgevallen vallen een heel aantal gebruikers weg.
Het enige waarop we ons een beetje kunnen baseren is het aantal leden van dit forum. Dat zijn 165 bladzijde maal 25 dat is 4225. Niet iedereen zit op dit forum en ook hier is misschien reeds een derde weg gevallen. Dus het blijft een wilde gok, laat het ons houden op een +/- 4000 gebruikers.

grts

Marcel

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 12 dec 2024 :  21:21:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk if-then zit ook in andere programma's.

Het mag dan niet zo heten maar bij acties van iTrain, Rocrail en vele andere kan je ook de voorwaarden bepalen bij acties. De lijst van voorwaarden is alleen groter, in Koploper is die bevroren.

In Koploper kan je met de telfunctie vergelijk met =, =< en >=
iTrain blijft (voorlopig) steken op = dan is het veel werk als je groter dan of kleiner dan wil vergelijken.

Een van de grote nadelen van iTrain is dat hij werkt van station naar station en Koploper van blok naar blok.
Als de trein in iTrain dan onderweg is kan je niet meer ingrijpen zoals we in Koploper doen met vaste routes en moet hij in iTrain eerst stilstaan in een station.
Het argument van de ontwikkelaar is dat een machinist geen chauffeur is zoals bij een vrachtwagen.
Mijn mening is dat niet de machinist ingrijpt maar de treindienstleiding en wie is dat het programma of wij achter de knoppen.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Bewerkt door Wim Romijn op 12 dec 2024 21:27:41

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 12 dec 2024 :  21:33:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Marcel,

Ik denk dat je schatting te hoog is, op de fora van iTrain en Rocrail kom ik veel namen tegen die ook hier zitten maar overgestapt zijn.
Ook op het n-forum zie ik regelmatig overstappers.

Mvtgr,

Wim Romijn.

willem22

Netherlands
97 Posts

Geplaatst - 13 dec 2024 :  15:04:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van willem22  Reageer met citaat
Ik gebruik al 18 jaar koploper zonder problemen , wel heb ik af en toe bij wijziginen van baan aanpassingen wat hulp hodig.
Grt. Willem22.

phdirk

Netherlands
2583 Posts

Geplaatst - 13 dec 2024 :  21:04:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik heb alleen aangegeven wat een iTrain-gebruiker me vertelde. Ik geloof zonder meer dat er in iTrain ook veel mogelijk is.

Ik ben het zeker met je eens dat in het grootbedrijf de trein ook van via een andere route wordt gestuurd, dan oorspronkelijk de bedoeling was. Soms moet er een stukje links worden gereden of wordt de trein op een ander spoor binnengenomen. Routes zijn dus niet zo strak als iTrain aanneemt.

Ik heb mijn kleine demo-baan (vijf blokken, twee wissels, twee loks) ook in iTrain gezet, maar de look and feel lag me niet. Ik zit dus nog steeds lekker bij Koploper, maar begrijp zeker ook wel, dat er steeds meer mensen overstappen naar iTrain, omdat dat wel meegaat met de hedendaagse techniek en Koploper aan het verouderen is.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 13 dec 2024 :  22:25:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
Ik woon in Duiven en de ICE komt op ca. 100 meter bij ons voorbij.
Als er een stremming is op het baanvlak Arnhem-Utrecht dan gaat hij of via Ede-Amersfoort (het kippenlijntje) of ze sturen hem via de Betuweroute naar Amsterdam.

Met de starheid van station - station heb ik een probleem met mijn baan.
Halverwege het station - schaduwstation moet er gekozen worden rechtsom of linksom met de test van iTrain liep regelmatig een schaduwstation vol terwijl er ruimte was in het andere schaduwstation.
In Koploper kan ik met telfuncties de trein wel naar het andere schaduwstation sturen.
Dus ja in ben ook nog niet van plan om over te stappen.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Bewerkt door Wim Romijn op 13 dec 2024 22:30:19

mvlgouda

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 14 dec 2024 :  11:30:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mvlgouda  Reageer met citaat
Klopt, de vraag was hoeveel gebruikers er nog zouden zijn.
Het brengt heel wat gesprekstof op. En dat is toch wel leuk om te lezen.

mvlgouda

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 14 dec 2024 :  11:36:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mvlgouda  Reageer met citaat
Itrain is een goed programma alleen wat mij opvalt dat er wel regelmatig updates worden gemaakt maar dat dit meer patches zijn om fouten eruit te halen. Echt serieuze uitbreidingen of mogelijkheden heb ik sinds een jaar al niet meer gezien. En aangezien het een commerciële programma is, willen de gebruikers dat op den duur wel denk ik.

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 14 dec 2024 :  12:46:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar als er dan een nieuwe versie uitkomt mag je weer pinnen.

Ik vindt het wel jammer dat ik niemand hier in de buurt ken die Koploper gebruikt, dan kan je wel eens brainstormen.
Laatst was ik bij Huider in Heerhugowaard, mijn dochter woont daar, en ging eens kijken bij zijn maandelijkse open dag.
Zijn hele grote baan rijdt met iTrain en zo was er nog een baan bestuurd door iTrain en een stond een baan met Koploper.
Ik zag mensen bij de iTrain banen veel lopen en er reed niets en bij Koploper was het gezellig en het reed.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Bewerkt door Wim Romijn op 14 dec 2024 12:47:27

Bonaza

Belgium
786 Posts

Geplaatst - 14 dec 2024 :  14:24:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik bezoek heel veel tentoonstellingen en clubs. Het valt mij toch ook steeds weer op dat daar veel tafels met koploper werken.
Het is natuurlijk ook zo als er 18 miljoen Nederlanders zijn en maar 4000 koplopers gebruikers zijn, dan is het niet zo evident dat er eentje in je nabijheid woont. En van die 4000 genruikers is er al minstens 1 Belg, dat ben ik :-)

grts

Marcel

richard

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 14 dec 2024 :  17:09:43  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Wim het ligt er een beetje aan wat je in d buurt vind. Ik woon zelf in Vleuten.

Misschien eens kijken of er wat te brainstormen valt?

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 14 dec 2024 :  17:26:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik woon in Duiven (bij Arnhem), wel geboren in de buurt van Vleuten.

Brainstormen kan natuurlijk ook op bijvoorbeeld een beurs als Houten e.d., maar mijn probleem is dat ik zelden kan in het weekend, dat moet ik echt plannen. Mijn echtgenote is namelijk official bij wedstrijden en dan heb ik niet altijd de beschikking over de auto.

Maar lijkt mij wel leuk om onder het genot van een kop koffie ideeën uit te wisselen met Koploper gebruikers op zo'n beurs, hoeft niet elke beurs maar eens in het halfjaar o.i.d.

Mvtgr,

Wim Romijn.

phdirk

Netherlands
2583 Posts

Geplaatst - 14 dec 2024 :  22:13:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik woon zelf in Putten, dan is Duiven ook nog goed te berijden en wellicht andersom ook.

Ik kom de laatste jaren niet vaak meer op beurzen, maar als er een aanleiding voor is, bijvoorbeeld eens te brainstormen over Koploper is dat het overwegen waard.

Toen ik nog in Dordrecht woonde, hadden we daar met in de omgeving wonende Koploperisten vaak lokale bijeenkomsten om bij te praten over Koploper. Met inmiddels een aantal gebruikers in de buurt van Putten zou dat ook wel weer eens op te zetten zijn. Een pot koffie is snel gezet en iets lekkers erbij is ook niet moeilijk te regelen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 14 dec 2024 22:14:03
Pagina: 1 2 (of 2)  Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina