Auteur |
Onderwerp |
|
Schuif
Netherlands
74 berichten |
Geplaatst - 26 nov 2024 : 13:28:32
|
Beste koplopers,
2 van mijn treinen weigeren te "leren remmen", ze blijven na op de bm te zijn terechtgekomen gewoon een aantal centimeters (20-25) doorrijden/kruipen met alle gevolgen van dien.
PTT en Plan V
Ik heb diverse CV instellingen geprobeerd, ook -/- doorrijden in KL aangegeven in de blokken waar de BM kort voor de wissel zit, helaas ze rijden vrolijk té ver door.
Wat kan ik doen om deze loc's toch netjes op de bm tot stilstand te laten komen?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Met vriendelijke groet, Erik Schraven
Download Attachment: Baan2.zip 27,46 KB |
|
Bonaza
Belgium
775 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2024 : 14:46:21
|
Hallo Eric,
Heb jij de CV4 instelling van de locs op bvb 2 gezet ? Meestal staat deze instelling veel te hoog. CV4 is namelijk de rem instelling. Als dit te hoog staat krijgt koploper de locs niet op tijd afgeremd.
Grts
Marcel |
|
|
JPJ
Netherlands
545 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2024 : 15:30:58
|
En niet onbelangrijk. Gebeurd dat in ieder blok ? En zo nee, in welk(e) blok(ken) gebeurd het ?
Jos |
Bewerkt door JPJ op 26 nov 2024 15:31:50 |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2024 : 16:28:13
|
Voor de volledigheid, leren remmen doet alleen iets tot de stopmelder. Daar moet de loc op minimumsnelheid aankomen en daarvoor maximaal een bepaald aantal seconde op die snelheid rijden. Te hard, dan gaat de snelheidsopdracht direct naar nul, anders wordt er verder netjes afgeremd en kan de decoderinstelling inderdaad problemen veroorzaken.
Groet, Huub |
|
|
Schuif
Netherlands
74 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2024 : 17:05:43
|
Heren,
dank voor de reacties;
CV 4 staat op 2
LP 5 ESU instellingen voor motor ook conform opgave ESU aangepast
gebeurd in alle baanvakken
zie op de ESU centrale de draaiknop ook héél langzaam naar 0 gaan
loc's zijn geijkt, en tijdens ijken remmen ze wel snel genoeg
heb beide loc's ge reset,cv's conform ESU tabel aangepast, geijkt en opnieuw in centrale en koploper gezet op de nieuwe adressen
helaas géén verbeteringen;
als ik de loc's vie de centrale bedien remmen ze wel!
hééééél apart;
meer suggesties? andere decoders inbouwen en proberen?
Ben benieuwd naar jullie meningen.
Groeten, Erik |
|
|
JPJ
Netherlands
545 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2024 : 18:13:13
|
Kun je niet voor die 2 locs een apart treintype aanmaken. En dan de massasimulatie ervan lager zetten. Bijvoorbeeld van 50 naar 0 in 1 of 2 seconden.
Jos |
|
|
Ben
Netherlands
932 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2024 : 19:14:07
|
En in aanvulling op bovenstaand: minimum snelheid treintype "personentrein" staat op 1km/hr. Da's echt niet de bedoeling. |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2024 : 19:15:51
|
Beperkend tot Koploper zou ik om te beginnen de minimumsnelheid in de treintypes op een waarde zetten die ook door de locs gereden kunnen worden. Als je snelheden goed geijkt zijn, zou dat bij jou minstens 20 km/u moeten zijn, misschien zelfs nog hoger. En dan in ieder geval ijken tot onder die minimumsnelheid. Nu is het vrijwel uitgesloten dat het leren remmen goed gaat, omdat een loc bijna per definitie te hard in de stopsectie aankomt. De communicatielogging kan je dat vertellen.
Bij een loc die blijft doorrijden, wat geeft het rijwindow dan aan als ingestelde snelheid?
groet, Huub |
|
|
keesm
60 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2024 : 19:42:10
|
Erik,
Ik raad je aan om eens in de helpfile te zoeken naar het onderwerp "leerproces van het remmen".
Kees Moerman |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2024 : 21:01:11
|
Hallo Erik,
LokPilots 5 hebben soms de vervelende eigenschap niet te doen wat de centrale opgeeft. Ik heb daar in een aantal blokken ook last van. Hoewel Koploper en de IBII (vroeger het TwinCenter) keurig de trein laat afremmen en stoppen, sukkelt de lok gewoon heel langzaam door. Ik vermoed dat het bij mij kwam door overspraak van de 18V en de digitale ringleiding. Sinds ik die beter uit elkaar heb gehaald, lijkt het probleem weg. Vanwege deze kuren gebruik ik nu liever een Zimo decoder of een LokPilot 4. Die rijden zonder problemen.
Je zou eens in Koploper en je centrale kunnen kijken of de snelheid netjes wordt afgebouwd. Als dat zo is, ligt het aan de LokPilot 5.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
|
Onderwerp |
|