Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 440 / Bezoekers Vandaag: 3599
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 546
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 geen communicatie Lenz/Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

adtoebast

Netherlands
5 berichten

Geplaatst - 26 okt 2024 :  14:53:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste hobbyisten,
Op mijn baan waar ik al 20 jaar zonder problemen rijdt doet zich het volgende voor. Wanneer de centrale eenheid van Lenz 3.6 aan staat maar er geen stroom op de baan staat kan ik koploper 9.4 opstarten maar niet meer afsluiten. Dit moet geforceerd gebeuren. Staat er wel spanning op de baan dan geeft Koploper aan "Er is geen respons van de centrale eenheid van je treinbaan". In de logging van Lenz geeft het rapport het volgende aan: "Opdracht 33,33 geen reactie, stuur opdracht opnieuw"
Het begon met blokken bezetten waar geen trein was. Ik rijd met Lenz LZ100-LI100 en nodige versterkers. Parralel64 stuurt de wissels aan en Litfinski RS8 zorgt voor de bezetmeldingen. Het is een communicatie probleem ook omdat we de afgelopen maanden alles hebben nagelopen en uitgesloten. Zelfs de Lenz producten zijn terug geweest en de snoeren gecontroleerd op werking. Wie heeft de oplossing? Gr. Ad.

groetjes

phdirk

Netherlands
2567 Posts

Geplaatst - 26 okt 2024 :  22:17:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ad,

In het verleden is er wel eens een probleem geweest met het feit dat de Lenz centrale geen bevestiging van de opdracht aan Koploper terugstuurt. De LZV200 doet dat sowieso niet, volgens mij.
Standaard staat bij het Lenz-systeem Koploper zo ingesteld dat Koploper de opdracht nog een keer wordt verstuurd, als er geen bevestiging komt. Omdat die niet (meer) komt blijft Koploper maar opdrachten sturen. Je kunt bij Speciaal Digitaal Systeem bij Lenz ook kiezen voor o Verzend volgende opdracht voor het geval er geen antwoord komt. Wellicht helpt dat ook in jouw geval. Mogelijk kun je daarbij ook nog wat spelen met de reactietijden.

Succes met het oplossen van het probleem.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

adtoebast

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 28 okt 2024 :  08:47:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen Dirk,
Dank voor je reactie en tips. Ga er vandaag mee aan de slag. Volledigheidshalve vermeld ik nog dat Koploper sinds 2020 niet meer op internet is aangesloten en draait op windows 7. gr. Ad.

groetjes

adtoebast

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 28 okt 2024 :  16:13:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Van middag diverse variaties uitgevoerd helaas zonder resultaat. in principe zouden deze aanpassingen niet nodig moeten zijn omdat het systeem reeds jaren op deze instellingen gereden heeft. we gaan verder zoeken.

groetjes

phdirk

Netherlands
2567 Posts

Geplaatst - 28 okt 2024 :  21:45:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ad,

Jammer dat het nog niet rijdt. Ook vreemd dat het plotseling is ontstaan.
Mocht ik nog iets tegenkomen waarvan ik denk dat het kan helpen, dan laat ik dat natuurlijk weten.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

hubertus

Netherlands
1988 Posts

Geplaatst - 29 okt 2024 :  12:25:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Gezien het plotseling ontstaan en de meldingen in koploper, zou mijn verdenking richting de Lenz interface gaan.
Heb je de mogelijkheid met een andere te testen?

groet, Huub

adtoebast

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 29 okt 2024 :  23:06:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Gelukkig heb ik toch goed nieuws te melden. Wat doe je als je helemaal niet meer weet waar het probleem zit? Proberen om alles uit te sluiten. Ik heb een voor een de LV 100 en LV101 los gekoppeld van het systeem en bij een LV101 had ik beet. Bij het opstarten van koploper werkte Koploper ineens wel. De exacte aansluit fout heb ik nog niet gevonden maar ik weet waar ik moet zoeken. Waarschijnlijk de JK aansluiting maakt contact met de RS aansluiting van Lenz. De communicatie wordt daardoor verstoord. Als de fout ontdekt is laat ik het weten. Ik kan weer verder. In ieder geval dank voor het meedenken. Gr. Ad.

groetjes

adtoebast

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 18 nov 2024 :  19:38:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Eindelijk het euvel gevonden. Storing in een wissel. Gelukkig doet alles het weer. Toch nog even bezig geweest om het lekstroompje te vinden. End goed al goed.

groetjes

phdirk

Netherlands
2567 Posts

Geplaatst - 18 nov 2024 :  21:54:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ad,

Bedankt voor de update. Mooi dat het probleem is opgelost. Uiteindelijk toch een wat slechte aansluiting. Dat is altijd heel veel zoekwerk.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina