Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 101 / Bezoekers Vandaag: 9186
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 962
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Starten / niet starten vaste route
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur  Onderwerp Volgend onderwerp  

PaulRoman

140 berichten

Geplaatst - 30 sep 2024 :  13:03:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

In het bijgevoegde voorbeeld probeer ik de vaste route met richtingsblok 7 NIET te laten opstarten door in de variabele route een stopverbod in blok 7 aan te geven. Ik heb altijd in de veronderstelling verkeerd dat als in het richtingsblok een stopverbod geldt, dat dan de vaste route niet opstart. Tot mijn verbazing gebeurt dit wel.
Wie helpt me uit de droom.

Groet,

Paul


Download Attachment: TestKruising2.zip
5,66 KB

Schäßburg an der Kokel

Bonaza

Belgium
769 Posts

Geplaatst - 30 sep 2024 :  18:02:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Paul,

De meeste dromen zijn bedrog (grapje)
Voor zover ik weet mag er geen stopverbod staan in het blok na het richtingsblok. Dan zal de vaste route niet opstarten.

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

140 Posts

Geplaatst - 30 sep 2024 :  18:55:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Uit de Koploper handleiding bldz 14:

"Waarom start een vaste treinroute niet?
Een vaste treinroute »Page 116 heeft een richtingsblok en blokken die de route beschrijven. Wanneer een vaste
treinroute geldig is gemaakt in het rijwindow »Page 345, wordt er steeds gecontroleerd of de locomotief van het
richtingsblok naar het eerste blok uit de reeks blokken rijdt. Is dit het geval dan wordt de vaste treinroute actief voor die
locomotief. Soms rijdt de locomotief wel over de combinatie van deze blokken doch de vaste treinroute is niet
geactiveerd.
De oorzaak is dat er in de blokken die worden gecontroleerd voor het starten van de vaste treinroute een stopverbod
geldt. De oplossing moet je zoeken in een andere combinatie van het richtings- en eerste blok van de vaste treinroute."

Paul


Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
769 Posts

Geplaatst - 30 sep 2024 :  20:55:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Paul

Dit komt uit een topic van 2011. Het lukt me echter niet van het topic te kopieren. Van daar dat ik de tekst er maar uit neem.

Daar het eerste blok na het richtingsblok geen stopverbod mag hebben, daar anders de vaste route niet kan starten, is het noodzakelijk om een extra blok op te nemen.
In mijn baanontwerp is echter geen ruimte voor een fysiek extra blok met melders.

Is het mogelijk om een soort dummy blok (zonder melders) in KL te kunnen opnemen? Het Richtingsblok ziet dan eerst het dummy blok en pas daarna het blok waarin een stopverbod geldt.

Suggesties iemand?


grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
347 Posts

Geplaatst - 01 okt 2024 :  00:13:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Misschien is een kort blok met alleen een virtuele melder een oplossing.

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

140 Posts

Geplaatst - 01 okt 2024 :  11:45:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog even verder getest. Stopverbod in richtingsblok (variabele route) blijkt gewoon toegestaan. Ook stopverbod bij te lange trein is toegestaan. Stopverbod in eerste blok van de vaste route is niet toegestaan. Dan start de vaste route niet.
Heb ik dus altijd de handleiding verkeerd geinterpreteerd.
@Jack: bedankt voor je suggestie, dat ga ik nog wel proberen.

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
769 Posts

Geplaatst - 01 okt 2024 :  15:18:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

De tekst in de handleiding is ook niet erg duidelijk. Je moet het driemaal lezen voor je het begrijpt.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

140 Posts

Geplaatst - 01 okt 2024 :  16:40:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hierbij een gewijzigde database die precies doet wat ik wil.
Op aangeven van Jack heb ik een "virtueel" blok 204 ingevoegd tussen blok 104 en 7. Dit is nu het eerste blok in de vaste treinroute.
Door middel van het al of niet selecteren van de variabele route in het rijwindow, wordt nu al of niet een stopverbod opgelegd aan blok 204.
In het eerste geval zal de vaste route niet opstarten (zie lok 4) en in het tweede geval wel (zie lok 3).
Verder had ik in de database al een truc ingebouwd om te verhinderen dat te lange treinen met hun staart in blok 14 stil blijven staan. Hetzij met de kop in 104 of in 105. Voor dat laatste geval heb ik in de "van-naar" route van 10 naar 14 in het baanplan ook de wissel van 14 naar 104/105 geselecteerd om de trein niet verder te laten reserveren voordat de kruising is vrijgegeven. Zonder dat bleef een te lange trein altijd de weg van 14 naar 104 kiezen.

Ook Bonaza bedankt voor het meedenken.

Paul

Download Attachment: TestKruising2.zip
5,86 KB

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina
   Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina