Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 70 / Bezoekers Vandaag: 126
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 631
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 ijken van treinen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

richard

Netherlands
65 berichten

Geplaatst - 25 aug 2024 :  17:21:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen.

Ik wil me eindelijk gaan verdiepen in het ijken van treinen en de daar aan hangende voordelen. eerste stap is het ijken op zich zelf.
Het volgende: Ik heb een rondje gemaakt. Dit zodat ik op op een avond lekker bij moeders de vrouw in de woonkamer met mijn treinen aan de gang te kunnen gaan. Dit rondje bestaat uit 12 gelijke bochten, waardoor de beide melders even lang zijn en de afstand ertussen goed te bepalen is.
Dit aangesloten op 4 aansluitpunten van een bezetmelder en gaan. Dacht ik.
Wat gebeurt er? Nou de trein bepaalde netjes de richting en stopt. Tot zover gaat het goed. Dus ik druk op start meting. En ja de trein gaat rijden, maar stopt niet meer. Ik heb geen idee waarom.
voordat ik hier mijn vraag uit wil gaan zetten eerst kijken wat ik te weten kan komen. En dat is het volgende:
tijdens het rijden zie ik op mijn Twin Center dat als de trein op een bepaalde melder is dat dat overeen komt met mijn TC. Dus trein is in sectie met melder 9, melder 9 is geactiveerd kan ik lezen op mijn TC.
Bij instellingen per database heb ik bij melder 1 nummer 9 en bij melder 2 nummer 13 ingevoerd. overeenkomstig met het rondje.
als de trein rijdt en door melder 9 rijdt gaat bij het scherm over ijken melder 1 geel oplichten en verandert van vrij in bezet. vervolgens rijdt de trein deze melder uit en van melder 2 gaat geel oplichten en van vrij naar bezet. terwijl melder 2 nog niet bezet is. rijdt hij wel door dat stuk dan gaat die melder van bezet naar vrij terwijl de melder op dat moment wel bezet is. vervolgens gaat de trein door naar de volgende melder dan zu melder 2 weer vrij moeten zijn maar gaat naar bezet.

data base kan ik op het moment nu even niet bijvoegen maar als daar echt behoefte aan is dan kan ik dat als nog doen.

Mijn vraag: doe ik iets fout?
De tussen liggende stukken heb ik wel aangesloten op de bezetmelder is dat handiger om dat niet te doen?
Of werkt het niet met een rondje?

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd

Ben

Netherlands
923 Posts

Geplaatst - 25 aug 2024 :  19:29:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Het proces van ijken staat uitvoerig beschreven in de help met een tekening. Ik weet niet precies hoe je melders liggen in dit rondje.

En voorts: waarom leg je eigenlijk een rondje, een stuk recht spoor met twee melders volstaat en je moet wat ruimte hebben om een stukje uit te rijden als de tweede melder bezet wordt en dan weer vrij komt.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
510 Posts

Geplaatst - 25 aug 2024 :  19:57:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Richard,


Zoals Ben al aangeeft met het rondje.
Maar is het niet zo dat je trein met ijken al zo hard rijd, dat hij melder 1 tegenkomt, maar ook al tot aan melder 2 rijd ?

En anders database met tussenafstand melders, en het vrije stuk erna.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
763 Posts

Geplaatst - 25 aug 2024 :  20:09:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Richard,

Zoals Ben aangeeft staat er een perfecte beschrijving van het ijken in de handleiding van koploper. En dit vanaf bladzijde 90. Voort zou ik niet gaan ijken in een rondje zoals Jos en Ben vermelden. Ik denk dat daar de boeel al kan mislopen.

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 25 aug 2024 :  21:28:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Dus ik begrijp uit jullie reacties dat de trein bij het uitlopen niet over de andere melder moet gaan.Dit zal ik dan eerst maar recht gaan zetten.
Verder moet ik dan ook die baan helemaal invoeren?

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd

Bewerkt door richard op 25 aug 2024 21:31:13
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 25 aug 2024 :  22:35:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik maak gebruik van een stations spoor voor de meting.

Het maakt dus niets uit of er terugmeldingen voor, na of tussen de 2 melders voor de meting zitten.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
763 Posts

Geplaatst - 26 aug 2024 :  07:31:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Richard,

Misschien is het toch handig om je database te plaatsen. Dan kunnen we ff kijken waar de fout zit.

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1109 Posts

Geplaatst - 26 aug 2024 :  09:14:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Een rondje is op zich geen probleem zolang de te ijken trein maar tussen de melders past en er maar een melder tegelijk actief is.
Ik heb zelf een ovaal wat ik gebruik om treinen te laten inrijden en daarna te ijken. Werkt prima en heb je ook geen probleem dat de trein kan doorschieten.
Zeker op hogere snelheden kan je trein best ver doorschieten en dan loop je op een recht stuk wel wat meer risico.
En dat testbaantje heeft een hoop bezetmelders. Maar voor het ijken hoef je er maar twee op te geven. De rest doet toch niet mee. Ongeacht of ze wel of niet actief worden.
quote:
Dus ik begrijp uit jullie reacties dat de trein bij het uitlopen niet over de andere melder moet gaan
Is geen probleem. Heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

LeidseBaan

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 27 aug 2024 :  19:30:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo mijn vraag is bij het ijken, moet je bij digitale stap 28, en zo na beneden beginnen, of moet je bij snelheid 1 beginnen, en zo na de snelste stap, of mag het ook vanaf 5. en moet je de snelheid 0 wel invullen.
En de digitale decoder stappen die moet altijd op 28 staan??
Alvast bedankt Tonnie

De leidseSpoorBaan is bij mij op Zolder, en dat in Groningen, of kijk op YouTube

Bewerkt door LeidseBaan op 27 aug 2024 19:34:09
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1109 Posts

Geplaatst - 27 aug 2024 :  20:24:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Of je bij stap 1 of stap 28 begint maakt op zich niet uit. Beide zijn mogelijk.
Maar ik zou bij stap 28 beginnen.
Bepaal de snelheid op stap 28 en kijk wat daar uit komt. Rijdt je loc veels te hard dan pas je de decoderinstellingen aan net zolang tot je een snelheid bij stap 28 krijgt die jij mooi vindt.
Vervolgens kan je dan terug naar stap 1 ijken.
Meestal stop ik iets eerder want die alge stappen kosten veel tijd. Die waardes vul ik dan zelf verder in. Meestal gaat het dan toch in snelheden van 1-2 km/h per stap.

Ik zou de decoder altijd op 28 stappen instellen. Dan heb je een mooiere curve verdeeld over 28 stappen. 14 kan ook maar dan krijg je grotere verschillen in snelheid tussen de opvolgende snelheidstappen. En wil je in multitractie rijden dan werkt dat ook beter met 28 snelheidsstappen.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 27 aug 2024 :  22:28:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Vandaag tijdens het werk een heldere ingeving gehad. Ik had het test/ijkbaantje niet ingetekend in koploper. Ik ging ervan uit dat als de twee bezetmelders bekend waren dat dit genoeg zou zijn. Maar dan weet koploper natuurlijk niet waar de trein is gebleven. Nu ik een rondje in koploper heb ingevoerd en daar twee blokken in heb gemaakt. Werkt het nu zoals verwacht. Mijn eerste loc heb ik nu inmiddels geijkt.

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

LeidseBaan

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 28 aug 2024 :  19:33:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Oke bedankt Eric, dan weet ik dat
Groet Tonnie
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door remunj

Of je bij stap 1 of stap 28 begint maakt op zich niet uit. Beide zijn mogelijk.
Maar ik zou bij stap 28 beginnen.
Bepaal de snelheid op stap 28 en kijk wat daar uit komt. Rijdt je loc veels te hard dan pas je de decoderinstellingen aan net zolang tot je een snelheid bij stap 28 krijgt die jij mooi vindt.
Vervolgens kan je dan terug naar stap 1 ijken.
Meestal stop ik iets eerder want die alge stappen kosten veel tijd. Die waardes vul ik dan zelf verder in. Meestal gaat het dan toch in snelheden van 1-2 km/h per stap.

Ik zou de decoder altijd op 28 stappen instellen. Dan heb je een mooiere curve verdeeld over 28 stappen. 14 kan ook maar dan krijg je grotere verschillen in snelheid tussen de opvolgende snelheidstappen. En wil je in multitractie rijden dan werkt dat ook beter met 28 snelheidsstappen.

Gr.
Eric



De leidseSpoorBaan is bij mij op Zolder, en dat in Groningen, of kijk op Youtube
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina