Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 81 / Bezoekers Vandaag: 7847
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 296
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 arduino starten vanuit koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jtspoor

67 berichten

Geplaatst - 28 jul 2024 :  09:08:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Kan je met een koploper schakelaar een arduino sketch starten of kan dat alleen met een functiedecoder.
Je maakt een schakelaar natuurlijk aan via het menu en er verschijnt in het veld ook altijd "functie decoder" maar of je die dan ook fysiek nodig is mij niet duidelijk
Jan

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 28 jul 2024 :  09:38:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is me niet helemaal duidelijk wat je in dit kader bedoelt met de vraag of je een functiedecoder fysiek nodig hebt, maar toch een poging toe een antwoord.

Koploper doet niks anders dan opdrachten doorgeven aan de centrale. De centrale zorgt er dan voor dat aangesloten gebruikers iets met die opdrachten kunnen.
Als jij zorgt dat je Arduino naar de centrale kan luisteren, kun je in je sketch iets met die opdrachten doen. En dat laten luisteren doe je bijvoorbeeld met een DCC-interface, dat is wat electronica waarmee je van je Arduino een DCC-decoder maakt. Er zijn ook DCC-libraries beschikbaar, waardoor je niet het hele wiel zelf hoeft uit te vinden.

Op die manier heb ik o.a. een seindecoder gemaakt.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

67 Posts

Geplaatst - 28 jul 2024 :  19:17:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub, weer bedankt voor je snelle reactie.

Ik realiseer me dat je een dcc shield nodig hebt om met de arduino te kunnen praten.
Wat ik bedoelde was af je ook een fysieke lenz wisseldecoder nodig hebt om te communiceren of volstaat het aanmaken in koploper. Anders gezegd kan ik met Arduino met ddc shield praten zonder de fysieke componenten dus zuiver software matig.

Zelfde vraag geldt voor het maken van een schakelaar , is daar ook een fysieke wisseldecoder nodig.

MVG Jan

PS: Voorshand ben ik er nog niet uit hoe ik 2 of 3 bewegings scenarios met 2 servo's voor mijn kolenkraan in de combinatie Koploper en Arduino moet realiseren, krijg ook steeds verschillende oplossingen die geen of onduidelijk antwoord geven op de vragen. Maar ik denk dat de oplossing wel dichterbij komt.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 28 jul 2024 :  19:55:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hebt een interface nodig om te kunnen praten. Op een DCC Shield zal die ongetwijfeld wel zitten, maar je kunt ook gewoon zelf een (extern) printje maken.
Als je de interface hebt, is je Arduino in staat om naar DCC opdrachten uit de centrale te luisteren en daar kun je in je sketch iets mee doen. Je Arduino is daarmee een decoder geworden, net zoals een lenz wisseldecoder een decoder is.

In je sketch geef je dan op een of andere manier de adressen op waarnaar geluisterd moet worden.
Stel je eerste vrije DCC adres is 17, dan geef je in je sketch aan dat de Arduino iets moet doen als er een opdracht voor adres 17 langskomt. En wat er dan moet gebeuren, geef je ook op in je sketch.

Als je in staat bent een goede sketch te schrijven, is het DCC deel niet het meest spannende.

De schakelaar kan een wisseladres aansturen, maar hoeft niet. Ligt eraan hoe je die aanmaakt in Koploper.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

67 Posts

Geplaatst - 29 jul 2024 :  14:43:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub bedankt.
hier kan denk ik wel mee verder.
Heb nog wel een vraag over je extra printje , ik dacht dat als je een dcc shield met arduino verbind je met arduino praten kan
grt jan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 29 jul 2024 :  18:30:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat ik probeerde aan te geven, die interface hoeft niet perse in de vorm van een DCC Shield. Ik gebruik ze in elk geval niet, maar heb deels losse printjes met daarop de interface, terwijl ik voor de seindecoder zelf een shieldje geknutseld heb waar naast de interface nog wat meer zit.
Het is wat je prettiger vindt.
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

67 Posts

Geplaatst - 06 aug 2024 :  13:23:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub, nogmaals mijn dank voor je reacties op mijn vragen.
Excuus dat ik nu laat reageer maar ben de afgelopen tijd met andere dingen bezig geweest.
Je zou mij geweldig helpen als je mij een voorbeeld sketch zou kunnen sturen met daarin de stappen in de sketch die nodig zijn om vanuit koploper arduino te laten starten.
MVG Jan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 06 aug 2024 :  19:40:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik link even naar een Duits forum, omdat ik daar de hele sketch kwijt kon.
https://www.stummiforum.de/t174376f21-Viessman-Signalbr-cke-mit-Arduino-gesteuert.html

Dit is de sketch waarmee ik twee Viessmann Multiplex-uitrijseinen aanstuur.
Er zijn nog wat versies achteraan gekomen, maar afgezien dat ik ook adressen >255 kan programmeren is daar in het DCC-gedeelte niets wezenlijks veranderd. Dat gedeelte vind je grotendeels vanaf regel 185.

In deze sketch zijn er dus 8 wisseladressen die met een rechtdoor of afbuigend commando worden aangestuurd vanuit koploper.

Ik weet niet of je er iets mee kunt.

groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina