Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 221 / Bezoekers Vandaag: 256
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 221
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 LS-DECns instellingen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Veroen

Netherlands
237 berichten

Geplaatst - 31 mrt 2024 :  15:22:26  Toon profiel  Reageer met citaat

Beste forumlezer,
Ik rij met koploper met besturingssysteem LENZ DCC icm LDT componenten.
Ik wil middels de LDT TT-DEC-R ( draaischijfdecoder ) instellen. Omdat de invoer icm de "oude" draaischijf niet werd opgeslagen heb ik nu een jongere ROCO draaischijf ( nieuwe versie ) geplaatst.
Tevens heb ik bij de instellingen per database - speciaal digitaal systeem , alle wisselopdrachten omkeren in Koploper te geactiveerd.
Ik heb daarna alle decoders aangepast ( eigenschappen " fout aangesloten " ), lukt bij alle decoders alleen bij de seindecoders voor lichtseinen LS-DECns gaat deze aanpassing niet. Door de aansluitdraden rood en groen aan de LS-DECns om te wisselen werkt het gele sein niet juist.
Iemand een tip?
Groet,
Coen.

JackvdW

Netherlands
341 Posts

Geplaatst - 01 apr 2024 :  00:20:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Coen,

Een vriend van mij gebruikt ook deze LTD NS seindecoder en had het zelfde probleem. We hebben dat opgelost door een nieuw 3 kleuren sein (2bits) aan te maken met eerst Rood, dan Groen en als laatse Geel.

Bij het sein wat al in KL zit is het Rood, dan Geel en als laatste Groen.

Bij de toewijzing van de adressen krijg je dan de seinbeelden niet goed omdat in de LTD decoder Rood en Groen op het eerste adres zit en Geel op het tweede adres.

Bij het nieuwe sein zit Geel dus wel op het tweede adres en werkt het prima.

Groet Jack.


Bewerkt door JackvdW op 01 apr 2024 00:21:55
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 01 apr 2024 :  08:51:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou nooit de volgorde of positie van de seinstanden aanpassen. Soms gaat het goed, maar soms is de plek in het rijtje wel van belang voor een juiste werking.

Maar ik begrijp het probleem niet helemaal. Als ik de handleiding van de LS_DECns lees, is er gewoon per stand een enkel adres dat gestuurd moet worden. Dus het 1e adres recht of het 1e adres afbuigend of het 2e adres recht of het 2e adres afbuigend. Klopt de handleiding dan niet of is het toch verkeerd ingesteld in koploper?
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
341 Posts

Geplaatst - 02 apr 2024 :  02:35:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat Hubertus schrijft klop wel, maar we hadden toen ook een wisseling van Lenz naar LocoNet (Multimause naar TwinCenter) waarbij de wissels dus andersom aangestuurt worden (recht wordt krom v.v.) en er veel bedrading gewisseld zou moeten worden. Dus dezelfde oplossing gekozen (verkeert aangesloten aangevinkt in KL), maar bij seinen gaat dat niet.

Je zou inderdaad ook bij alle seinen de instelligen bij de uitgebreide aansturing (seininstellingen in het baanontwerp) kunnen wisselen en verschuiven naar de goede adressen, minder werk dan draadjes wisselen op de decoders.

Dus Rood en Groen op het eerste adres houden en Geel op het tweede adres.
Weet zo niet wat dan Recht of Afbuigend moet zijn maar dat zie je direct bij testen dus even eerst 1 sein doen en met de testoptie van KL testen.

Succes.
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 02 apr 2024 :  15:47:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden/reflectanten,
Nadat ik de bedrading aan de LDT LS-DEC seindecoder weer in de "vorige" stand heb aangesloten, heb ik de digitale instellingen zoals door jullie aangegeven gewijzigd. Nu werken de seinen correct.
Dank voor jullie adviezen,
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina