Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 219 / Bezoekers Vandaag: 254
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 219
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Vaste treinroute is de weg kwijt
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

Ben

Netherlands
881 Posts

Geplaatst - 23 feb 2024 :  10:43:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat Kees 3railer is en massadetectie toepast? Dan speelt diodecompensatie op niet gedetecteerde stukken niet.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 23 feb 2024 :  13:42:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Overigens kan je wissels via bezetmelders aansluiten maar dat hoef je niet vast te leggen in Koploper.
Doe ik ook en werkt perfect, daar hoef je geen diode schakeling voor te gebruiken.

Je kan zelfs diverse wissels op dezelfde bezetmelder aansluiten als dat overbelasting zou geven kan je ook niet in tractie rijden met meerdere loks. Die staan ook met z'n allen op één bezetmelder in een blok.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 23 feb 2024 :  13:56:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Ik denk dat Kees 3railer is en massadetectie toepast? Dan speelt diodecompensatie op niet gedetecteerde stukken niet.



Oeps, dat kan natuurlijk ook, helemaal niet aan gedacht
Ga naar bovenaan de pagina

kees van veen

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 23 feb 2024 :  15:23:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hubertus,
weet niet precies wat je bedoelt, maar als ik een wissel bewust verkeerd zet, korrigeert koploper keurig tijdens de route. Ook is de laatste wissel bij het misgaan bezet.
Ga naar bovenaan de pagina

kees van veen

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 23 feb 2024 :  16:06:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Ook geprobeerd om handmatig te rijden. Heb eerst de lok met de hand wat vooruit geduwd, want met koploper rijden vanaf het begin, deed de log op hol slaan, bleef het startpunt (5.02) als een razende bezetten en vrijgeven? Na een stukje duwen koploper over laten nemen, ging lang goed totdat ik in blok27 melder 4.01 miste. Met de hand stukje terug en hij vond 'm gewoon?
Heb nu ook het idee dat koploper sommige meldingen gewoon te laat door krijgt. Zie beide voorbeelden. Bij de eerste is 2.10 te laat. Bij de tweede 2.13 te laat.
Ga een nieuwe kabel bestellen.

Download Attachment: 2.10.jpg
808,29 KB

Download Attachment: 2.12.jpg
1136,69 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
881 Posts

Geplaatst - 23 feb 2024 :  16:37:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarom ga je een nieuwe kabel bestellen, is die kapot?
Ga naar bovenaan de pagina

kees van veen

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 23 feb 2024 :  17:13:13  Toon profiel  Reageer met citaat
heb het uiteinde een keer platgedrukt, waarin die verbinding (mannetje-mannetje) met de S88LN verbonden was. Weer rechtgebogen, maar heb toch twijfels. Ook negatieve reacties op die platte stekkertjes.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 23 feb 2024 :  18:19:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn opmerkingen mag je vergeten, de oorzaak die ik vermoedde heeft alleen betrekking op stroomdetectie.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 23 feb 2024 :  22:14:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Heb je wel eens gekeken hoe zwaar de PC wordt belast. Normaal gesproken kan een PC Koploper draaien met twee vingers in zijn neus. Het CPU gebruik is dan iets van een paar procent. Als de PC wat ouder wordt en veel met zichzelf bezig is, dan loopt het CPU gebruik vaak naar de 100%. Koploper gaat dan dingen missen. Wellicht ook iets om eens naar te kijken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

kees van veen

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 24 feb 2024 :  11:42:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,
inderdaad een oude laptop, maar koploper is het enige dat erop draait.
Kijk naar het verschil in CPU als ik koploper afsluit.

Download Attachment: cpu.jpg
1523,31 KB
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 24 feb 2024 :  15:34:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Dan ligt het zo te zien niet aan overbelasting van de PC.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
720 Posts

Geplaatst - 24 feb 2024 :  16:13:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Kees,

Ik zou toch even testen met een nieuwe kabel. Want een slechte verbinding daar kan ik wel in geloven. Maar we mogen ook te niet ver gaan. Je hebt al een nieuwe transformator, mogelijk nieuw kabel, er was even twijfel of je PC. Straks overbelast je de centrale nog :-)
Bekijk het resultaat even met nieuwe kabel.

grts

Marcel

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 24 feb 2024 :  16:16:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Welke centrale gebruik je?
De DR5000 van Digikeys is onbetrouwbaar.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

kees van veen

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 24 feb 2024 :  18:20:17  Toon profiel  Reageer met citaat
CS1R
Ik reed tot mijn verbazing net een volledige route met Koploper?
Ga naar bovenaan de pagina

kees van veen

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 24 feb 2024 :  19:49:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog een paar keer gereden en iedere keer zonder problemen de hele route afgemaakt.Enige verschil is het feit dat ik een andere draad aan de massa van de 1e melder heb gezet.
De oude massa-draad was een keer verlengd en heeft er misschien toch voor gezorgd dat af en toe een melding niet doorkwam.
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 24 feb 2024 :  20:07:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Goedenavond,

Ik heb dit draadje gevolgd en de vele goede adviezen en suggesties van gerespecteerde forummers gelezen. Petje af.

Als ik dit hele verhaal eens bekijk van een afstandje heeft, wat er geb3urt, helemaal niets met het programma Koploper te maken. Software matig niks aan de hand.

Zoals ook al gesuggereerd; het is puur hardware matig.
In eerste instantie niet goed het baanplan vastgelegd, las ik. Daarna suggesties gedaan om de nodige testen te gaan doen. Weet niet of die allen zijn gedaan en wat de uitkomst is. Maar mochten die geen juiste uitsluitsel geven heeft ook dit te maken het niet juist implementeren van het programma.

Op een gegeven moment vroeg ik mij zelfs af waarom niet begonnen is met de “ beginners handleiding” en een proefbaan.

Tenslotte komt eruit dat er een stekkertje plat gedrukt is geweest en dat, waarschijnlijk, dat de storing veroorzaakt.

Wat ik zelf zo jammer vindt is dat, zoals ik al aangaf, het niks met het programma te maken heeft.
Toch veel tijd en energie gestoken door de “ helpers” om de problemen op te lossen, terwijl de vragensteller werkt met een kabeltje waarvan hijzelf de stekker heeft vernield.

Jammer……..

Wellicht een goede leerschool voor de toekomst ?

Groetjes,
Fred.

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
720 Posts

Geplaatst - 24 feb 2024 :  20:28:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad Fred,

Het betreft hier het programma koploper. Als iemand hier hulp vraagt mogen we wel aannemen dat de hardware up to the point is. geen versleten transfo's, plat gedrukte kabels, oude massa draden enz... Ik geef hierin Fred volkomen gelijk.

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
881 Posts

Geplaatst - 25 feb 2024 :  07:58:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza



Als iemand hier hulp vraagt mogen we wel aannemen dat de hardware up to the point is. geen versleten transfo's, plat gedrukte kabels, oude massa draden enz...




Dat is wijsheid achteraf. Bovendien bleek uit de database dat er van alles mis was.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 25 feb 2024 :  09:04:20  Toon profiel  Reageer met citaat
In de database van 21 februari is nog steeds een en ander mis.
Kan zijn dat Kees later nog aanpassingen heeft gedaan.

Maar in deze database kloppen in blok 23 de keervinkjes niet. Idem in blok 24 waar ook nog een richting ontbreekt. Misschien nog meer zaken in de blokken, maar daar verder niet naar gekeken.
In de wisselstraat van 7 naar 3 ontbreekt een wissel, van 14 naar 12 en van 23 naar 22 juist een wissel teveel. Her en der lijnen opgenomen in de wisselstraten, die er niet thuishoren.
Als dit de actuele database is, lijkt het meer geluk dan wijsheid dat de vaste route wordt gevolgd.

groet, Huub



Bewerkt door hubertus op 25 feb 2024 09:05:28
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
458 Posts

Geplaatst - 25 feb 2024 :  09:32:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Van blok 7 naar blok 3 ontbreekt de wissel niet.
Kees heeft op diverse plekken de lijnen over het wisselsymbool door laten lopen.
Daarom lijkt het alsof er geen wissel getekend is.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 25 feb 2024 :  09:39:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos,

Wissel 21 is niet opgenomen in de wisselstraat van 7 naar 3, maar hoort er wel in.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 25 feb 2024 :  09:52:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Goedemorgen,

Dat bedoel ik heren. Er klopt, als ik jullie berichten nu lees, erg weinig van het baanplan in Koploper. Geen wissels, verkeerde vinkjes ed.

De vragensteller zal toch echt, of hij wil of niet, naar de tekentafel terug moeten. Ik denk dat de beginnerscursus daar een goed uitgangspunt in is. En met goede en degelijke kabels en een trafo.

Zo blijft het “ dweilen met de kraan open” en kost het enorm veel energie. Nogmaals mijn waardering voor de helpers, maar dit is uitzichtloos op deze manier, volgens mij.

Suskes in ieder geval en ben benieuwd waar dit gaat eindigen….

Groetjes,
Fred.

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
458 Posts

Geplaatst - 25 feb 2024 :  09:59:16  Toon profiel  Reageer met citaat
@Huub,

In je bericht schreef je dat er een wissel van blok 7 naar 3 ontbreekt.
Dat de wissel niet in de wisselstraat opgenomen is, is een ander verhaal.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 25 feb 2024 :  10:21:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos,

Ik schreef:
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus
In de wisselstraat van 7 naar 3 ontbreekt een wissel


Kunnen we er een semantische discussie van maken of er een verschil is tussen "niet opgenomen" en "ontbreekt", maar daar heeft denk ik niemand wat aan.

Groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
458 Posts

Geplaatst - 25 feb 2024 :  10:33:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry Huub.
Te vlug geoordeeld.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina