Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 89 / Bezoekers Vandaag: 944
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 228
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Vragen over handmatige wisselstraten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

PaulRoman

128 berichten

Geplaatst - 12 feb 2024 :  10:05:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Momenteel ben ik wat aan het experimenteren met handmatige wisselstraten. In simulatie-mode. Maar ik krijg niet echt de vinger achter een aantal zaken.

1) Ik definieer een handmatige wisselstraat van A naar B door in volgorde alle wissels te selecteren. Dan selecteer ik alle blokken en lijnen die op deze wisselstraat liggen. Plaats ik een locomotief in het eindblok bij A, dan kan ik de wisselstraat selecteren en na weer opheffen van de wisselstraat vraagt koploper of de loc moet worden teruggeplaatst in het eindblok bij B. Dat lijkt me dus goed.
2) Ik doe hetzelfde voor een handmatige wisselstraat van A naar C. Plaats ik een locomotief in het eindblok bij A, dan kan ik de wisselstraat selecteren en na weer opheffen van de wisselstraat vraagt koploper in welk blok de locomotief moet worden teruggeplaatst. Ik heb dan op een of andere manier de keuze uit meerdere blokken. Een van deze blokken is het eindblok bij C. Ik zou verwachten dat koploper direct het eindblok bij C voorstelt, net als in geval 1).
3) Laat ik in geval 2) de lokomotief terugplaatsen in het eindblok bij C dan kan ik de wisselstraat wel opnieuw selecteren, maar koploper geeft de melding dat de wisselstraat bezet is. Verwijder ik de lokomotief uit het eindblok bij C dan wordt de wisselstraat wel geselecteerd.

Ik doe in alle twee de gevallen hetzelfde bij de definitie van de wisselstraat, maar ik zie drie verschillende reacties. Er moeten dus ergens verschillen zijn. Ik weet dat er verscheidene ervaren gebruikers zijn die met handmatige wisselstraten werken.
Wie kan hier zijn licht eens over laten schijnen ? In de koploper handleiding is over dit soort zaken niets te vinden.

Alvast bedankt,

Paul


Schäßburg an der Kokel

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 12 feb 2024 :  11:52:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Je schrijft dat je aan een handmatige wisselstraat de lijnen, blokken en wissels koppelt.

Dat is niet juist.
Je moet de lijnen en het knopje van de handmatige wisselstraat koppelen aan een blok.

In de handmatige wisselstraat selecteer je dan de wissels en blokken.

Geef je dan de wisselstraat vrij dat weet koploper welk knopje bij welk blok hoort.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

128 Posts

Geplaatst - 12 feb 2024 :  12:13:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Bedankt voor je antwoord. Een tijd geleden had ik een aantal wisselstraten gedefinieerd waar alles goed bij werkte. Zie mijn punt 1).
Lijnen zijn bij mij wel gekoppeld aan een blok. Maar in mijn model komen ook wat lijnen voor die niet aan een blok zijn gekoppeld. Om een mooier doorlopend geheel te krijgen. Bijvoorbeeld een stukje van 1 hokje tussen twee wissels. Wat ik me totaal niet meer kon herinneren is dat je ook het knopje van de handmatige wisselstraat aan een blok moet koppelen. In mijn geval 2) had ik een nieuwe wisselstraat gedefinieerd, maar het knopje aan 1 kant van de wisselstraat niet aan een blok gekoppeld. Vandaar het beschreven gedrag.

Jouw commentaar, met name over dat knopje, zette me weer op het goede spoor.

Ik moet nog even verder testen, maar ik vermoed dat ook mijn geval 3) is opgelost.

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

128 Posts

Geplaatst - 13 feb 2024 :  08:31:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim (en anderen),

Mijn handmatige wisselstraten werken nu naar behoren.
Nu heb ik nog 1 vraag. Ik heb zelf een werkend voorbeeld waarbij ik twee bezetmelders gebruik om de wisselstraat te activeren. Maar ik heb geen idee meer hoe ik die bezetmelders aan die wisselstraat heb weten te koppelen. In de help-file lees ik wel hoe je ze kunt/moet gebruiken, maar niet hoe je die koppeling vastlegt. Kan iemand me uit de droom helpen ?

Groet,

Paul

Ik was iets te snel. Ik geloof dat ik het heb gevonden. In baanontwerp > tool:wissel/waar in blok/lijn bezet bij...
Correct me if I'm wrong.

Schäßburg an der Kokel

Bewerkt door PaulRoman op 13 feb 2024 08:41:37
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 13 feb 2024 :  09:22:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Bezetmelder koppelen aan het knopje van de handmatige wisselstraat.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

128 Posts

Geplaatst - 13 feb 2024 :  14:47:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat is exact wat ik heb gedaan. Nu kan ik mijn wisselstraten direct vanaf een paneeltje bedienen.

Wim, bedankt voor je antwoorden.

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina