Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 354 / Bezoekers Vandaag: 6418
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 443
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Keerlus perikelen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

janspoor

256 berichten

Geplaatst - 05 dec 2023 :  21:48:06  Toon profiel  Reageer met citaat
In mijn baan zitten twee keerlussen (blokken 3 en 28). Blok 28 is geen probleem, want die werkt maar één kant op, nl. richting blokken 38-39-40. In eerste instantie werkte blok 3 ook maar één kant op, nl. van 13 of 6 en dan via keerlus blok 3 naar 13 of 30. Dat werkt allemaal prima. Echter, nu kwam ik op het idee om deze keerlus blok 3 ook in omgekeerde richting te gaan gebruiken, nl. van 13 via 3 weer terug naar 13. Ik heb bij blok 3 (de keerlus) het hokje "tweerichtingverkeer" aangevinkt. Maar als ik vervolgens het wisseltraject wil instellen, ontstaat het probleem, want ik kan maar één keer een wisselstraat vastleggen. Zoals je kunt zien heb ik wel een tweede wisselstraat geprogrammeerd, maar hoe weet koploper nou in welke richting de keerlus wordt bereden? Rara, wie het weet, mag het zeggen. Ik ben benieuwd ......

2023125214537_blokken-130.zip

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*

janspoor

256 Posts

Geplaatst - 05 dec 2023 :  22:37:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij is de upload niet helemaal goed gegaan. Ik krijg de volgende foutmelding als ik de file wil toevoegen.
There is a problem with the resource you are looking for, and it cannot be displayed.

Wat doe ik verkeerd?

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 06 dec 2023 :  05:21:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo.
Het is eigenlijk vrij simpel. Een keerlus die je in twee richtingen wil berijden moet minimaal uit twee blokken bestaan, anders kan KL niet bepalen of hij Linksom of rechtsom moet, er wordt nu immers naar hetzelfde blok gereden. Een rondje rijden moet daarom ook altijd minimaal met drie blokken en dit is eigenlijk een variant op een rondje.

Bij één richting is dit probleem er niet. Dus in de lus een blok toevoegen zodat je wisselstraten naar beide blokken kunt instellen en zo de richting kan bepalen.

In de uitgebreide versie van KL zou dit eenvoudig met een virtueel blok kunnen (Blok met virtuele melder(s) dus Rijden x cm of x sec).

Succes,

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 06 dec 2023 05:22:15
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

256 Posts

Geplaatst - 06 dec 2023 :  12:40:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack. Dank voor je suggestie. Ik ga daar eens even over nadenken. Ik gebruik KeerlusExtreme van DTS (Martin Domburg), dus de keerlus is al opgedeeld in drie secties met elk een eigen terugmelder, cq bezetmelder. De hele keerlus heb ik wel als één blok gedefinieerd. Kon jij de bijgevoegde file wel downloaden?

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1024 Posts

Geplaatst - 06 dec 2023 :  13:00:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack, geen idee hoe je aan dit verhaalt komt.

Een keerlus module maakt gebruik van één blok en wat er voor of er achter zit maakt niet uit.
En deze module zorgt gewoon bij binnenkomst, ongeacht van welke kant, dat de polariteit goed komt te staan.


Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

256 Posts

Geplaatst - 06 dec 2023 :  15:54:45  Toon profiel  Reageer met citaat
De baan nog eens overziend, maakt het uiteindelijk niet uit hoe een trein van blok 13 via de keerlus (blok 3) terugrijdt naar blok 13 of blok 30, linksom of rechtsom. Treinen zullen hoe dan ook "kruisen" met verkeer van blok 6 naar blok 7. Dus ik beschouw het niet zozeer als een praktisch probleem, maar meer als een technisch vraagstuk hoe je met zo'n situatie om zou kunnen gaan. Bedankt zover voor het meedenken. En nog graag een reactie waarom het mij kennelijk niet lukt om een bestand toe te voegen, want ik heb geprobeerd mijn eigen geüploade bestand te downloaden, maar dat lukt dus niet.

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
554 Posts

Geplaatst - 06 dec 2023 :  18:52:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Ook even geprobeerd met een file.
Maar die foutmelding krijg ik ook.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

256 Posts

Geplaatst - 06 dec 2023 :  23:21:00  Toon profiel  Reageer met citaat
In andere draadjes heb ik gelezen dat dit euvel kennelijk wel vaker voorkomt. Hopelijk wordt het opgelost en ligt het niet aan mij of mijn computer......

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 07 dec 2023 :  03:11:20  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Jack, geen idee hoe je aan dit verhaalt komt.

Een keerlus module maakt gebruik van één blok en wat er voor of er achter zit maakt niet uit.
En deze module zorgt gewoon bij binnenkomst, ongeacht van welke kant, dat de polariteit goed komt te staan.


Mvtgr,

Wim Romijn.

N - YaMoRc YD7001 - loconet



Dit heeft ook niet met het keerlusmoduul te maken maar met hoe KL bepaald hoe hij er doorheen moet rijden. Lees "de volgorde van de blokken".

Als je een rondje zou maken bestaande uit twee blokken en de trein zou hier rondjes rijden en daarna in een blok stoppen, weet KL daarna niet meer of hij vooruit of achteruit moet naar het volgende blok, het is immers hetzelfde blok.

Dit is ook het geval bij de keerlus en in één richting zal het werken maar bij twee richtingen niet. Je keert uit de lus terug naar hetzelfde blok. Een tweede blok in de lus lost dit op, er zit dan een blok tussen zodat er richting kan worden bepaald.

Groet Jack.

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1024 Posts

Geplaatst - 07 dec 2023 :  09:15:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Nu begrijp ik er niets meer van.
De trein rijdt in "Koploper" vooruit van blok 1 naar blok 2 door de keerlus, Koploper schakelt de trein niet van vooruit naar achteruit, hij blijft vooruit rijden in Koploper.

Koploper poolt niet om dat doet de keerlusmodule.

Trouwens bij 2 blokken maakt het voor de trein niet uit of hij vooruit of achteruit rijdt na blok 1 komt altijd blok 2, ongeacht de richting.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1992 Posts

Geplaatst - 07 dec 2023 :  11:38:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Jack heeft volkomen gelijk en ook correct uitgelegd.
Als je in koploper zowel linksom als rechtsom door een keerlus wilt kunnen rijden, moet de keerlus minimaal uit twee blokken bestaan.
Dit staat los van het ompolen, dat zou ik wel altijd in maar 1 blok doen.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1024 Posts

Geplaatst - 07 dec 2023 :  12:36:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij mij bestaan mijn keerlussen echt niet uit meerdere blokken en ze rijden zowel links als rechtsom.

Ik heb het ook nergens in de handleiding van Koploper kunnen vinden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 07 dec 2023 :  18:17:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Even ter verduideling waar het echte probleem zit.

De keerlus moduul werk gewoon autonoom en heeft niets met KL te maken.
Als je daar doorheen rijdt zal er, als je doorrijdt, niet veel fout gaan.

Maar....... Als je bij "Blokken" de "Te verwachten melders" gaat invullen ontstaat het probleem.
Je kunt daar niet Linksom of Rechtsom apart invullen.
Daar kom je dan de melders dus in verkeerde volgorde tegen.
Bij doorrijden zal KL dan na de stopmelder in de keerlus gewoon naar het volgende blok gaan. Maar invul technisch klopt het niet.

Als je vanuit twee verschillende blokken naar en van de keerlus kan rijden zou je dus wel de melders goed kunnen invullen als je maar niet terug rijdt naar het blok waar je uit komt.

Verder komt bij het instellen van de wisselstraat ook geen mogelijkheid voor een straat naar de ander rijrichting in dien naar hetzelfde blok wordt terug gereden. Wel weer als de Van en Naar blok verschillend zijn.

De optie van meerder wisselstraten is ook niet van toepassing en is voor meerder mogelijkheden om naar het volgende blok te rijden als een wissel in de eerste straat bezet is door een andere wisselstraat (tweede trein van/naar andere blokken door hetzelfde wisselgebied). De trein kan dan via een tweede straat die wel vrij is dan naar het volgende Blok rijden.
Deze tweede wisselstraat zal alleen worden gekozen als de eerste niet vrij is.

Ook de optie "Twee richtingsgroep" is niet van toepassing en is voor een enkelspoor bestaande uit meerder blokken zonder wissels om te voorkomen dat er van twee zijdes gelijktijdig wordt ingereden en de zaak met de neuzen naar elkaar tot stilstand komt.

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 07 dec 2023 18:45:39
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1024 Posts

Geplaatst - 07 dec 2023 :  22:34:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack,

je schreef dit:
Als je een rondje zou maken bestaande uit twee blokken en de trein zou hier rondjes rijden.
Met dat is er niets aan de hand en hoef je ook niet de verkeerde melder tegen te komen. Maar dat moet je werken met één melder per blok en virtuele melders voor het stoppen.

Maar als je uitgaat van een steelpan voorbeeld, van de steel rij je naar de cirkel, dan moet een wissel geschakeld moet worden dan klopt het dat er in het rondje 2 blokken moeten zitten.
Overigens kan dat een heel klein blok zijn, theoretisch zou je zelfs één van de melders van de keerlus hiervoor kunnen gebruiken en hoef je niets te slopen om een bezetmelder te plaatsen.

Je moet wel een deadlock of twee richting groep maken.

Maar dit heeft niets met het probleem van een keerlus te maken.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 07 dec 2023 22:36:58
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 09 dec 2023 :  04:02:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Heb er even lang over nagedacht :-)

Je oplossing binnen een rondje met twee blokken is best creatief bedacht en met een echte en een vituele melder zal er in KL technisch niets mis gaan, alleen wat nu de rijrichting is weet KL niet en bepaal je bij de loc in het rijwindow. Er wordt Van en Naar hetzelfde blok gereden in beide richtingen.

Maar...... zet je bij één van de blokovergangen er een wissel tussen naar een derde blok, dan kun je bij Blokken de zaak niet meer goed invullen omdat er komende uit een Blok, via een blok, naar een blok een "Keervinkje" gezet moet worden. Linksom of rechtom rijden is dezelfde regel voor Uit en Via Naar het derde blok alleen uit de ene richting moet de keervink aan in de andere juist niet.

Dus gewoon niet doen. Een rondje altijd met drie blokken maken.

Als de dingen die je bedacht hebt voor jou werken is dat toch prima, Ik gebruik ook wel eens opties anders als waar Paul ze voor bedacht had. Dat is juist het mooie van onze hobby.

Voor Janspoor geld de steelpan situatie Uit blok 13 via de lus Blok 3 terug Naar Blok 13 en dan is er een tweede blok nodig in de lus bij twee richtingsverkeer.

Allemaal een goed weekend,

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina