Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 250 / Bezoekers Vandaag: 1591
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 287
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Default rijrichting
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

haco

Netherlands
15 berichten

Geplaatst - 12 apr 2007 :  19:46:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Sinds enige tijd heb ik last dat bij het opstarten van een vaste- en ook variabele route, diverse locomotieven de verkeerde kant op rijden. Bij het opstarten wordt dus de rijrichting van sommige loks veranderd, terwijl op mijn baan alle loks de sleper (Märklin) vooraan hebben (default). Ik heb al diverse keren in het rijwindow de default waarde opnieuw ingesteld, maar het euvel komt toch weer boven. Dit gebeurt zowel met de oudere alsook de nieuwste Märklin decoders. Is er ergens in Koploper een instelling die ik mogelijk vergeten ben goed te zetten ?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Vriendelijke groeten,
Hans Martens

Bewerkt door haco op 12 apr 2007 19:49:12

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 12 apr 2007 :  21:30:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hi Hans,

Gebruik je een IB, MRDirect of de Marklin interface?

Mels


Ga naar bovenaan de pagina

haco

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 12 apr 2007 :  21:58:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Mels,

Ik gebruik de Märklin control unit 6021 en interface 6051.

groeten
Hans
Ga naar bovenaan de pagina

waal01

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 13 apr 2007 :  13:43:32  Toon profiel  Reageer met citaat
wat goed dat je dit meldt
ook ik heb er last van mn in de vaste trein route s waar de loks aan het eind daarvan van rij richting moeten veranderen
wie oh wie helpt ons
wouter


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door haco

Hallo,
Sinds enige tijd heb ik last dat bij het opstarten van een vaste- en ook variabele route, diverse locomotieven de verkeerde kant op rijden. Bij het opstarten wordt dus de rijrichting van sommige loks veranderd, terwijl op mijn baan alle loks de sleper (Märklin) vooraan hebben (default). Ik heb al diverse keren in het rijwindow de default waarde opnieuw ingesteld, maar het euvel komt toch weer boven. Dit gebeurt zowel met de oudere alsook de nieuwste Märklin decoders. Is er ergens in Koploper een instelling die ik mogelijk vergeten ben goed te zetten ?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Vriendelijke groeten,
Hans Martens

Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 13 apr 2007 :  18:56:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hans en Wouter,

Ik heb zelf geen 6051, maar ik heb een test gedaan met IB en MRdirect.
1 loc met mfx en 1 met een hoogvermogen decoder, ingesteld op Motorola oud protocol. Het waren de enige twee aanwezige locs. Met de initialisatie van Koploper wordt de richting ook gezet. Het gebeurde niet altijd, maar af en toe reden ze de verkeerde kant op. De omschakeling tussen Motorola oud en nieuw gebeurd namelijk verschillend van elkaar.
Het enige wat ik hieruit kan afleiden is, controleer of je control unit op nieuw of oud + nieuw protocol staat.

Ik ben benieud of dat verbetering brengt,
Mels
Ga naar bovenaan de pagina

waal01

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 13 apr 2007 :  20:21:20  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi
ik rij al een paar jaar met koploper maar na verandering van mijn baan en aanpassen van wat meer vaste route s is het mij nu opgevallen
mi licht het niet aan de 6051 waar dan wel dat weet ik niet
hoe zet je trouwens je control unit op dat door jou aangegeven protocol?
wouter

wouter
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mels

Hans en Wouter,

Ik heb zelf geen 6051, maar ik heb een test gedaan met IB en MRdirect.
1 loc met mfx en 1 met een hoogvermogen decoder, ingesteld op Motorola oud protocol. Het waren de enige twee aanwezige locs. Met de initialisatie van Koploper wordt de richting ook gezet. Het gebeurde niet altijd, maar af en toe reden ze de verkeerde kant op. De omschakeling tussen Motorola oud en nieuw gebeurd namelijk verschillend van elkaar.
Het enige wat ik hieruit kan afleiden is, controleer of je control unit op nieuw of oud + nieuw protocol staat.

Ik ben benieud of dat verbetering brengt,
Mels


Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 13 apr 2007 :  20:49:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Is ook in het rijwindow de default richting opgegeven ?.
Activeer het rijwindow en klik op Help, Help actief window, zie Märklin en default rijrichting.

Met vriendelijk groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

haco

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 13 apr 2007 :  22:15:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mels, Wouter en Hub,
Ik heb zoals Mels voorstelde de schakelaars van mijn Control unit op Motorola nieuw ingesteld (1-2-3 on en 4 off), daarna via Koploper de baan diverse keren aangezet en de loks reden alle in de juiste richting. Vanzelfsprekend moet ik dit nog diverse keren testen, maar ik ben gematigd positief dat dit de oplossing is. Mocht dit niet zo zijn dan laat ik het weten. Jullie alle bedankt voor je adviezen en inbreng.
groeten
Hans Martens
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina