Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 282 / Bezoekers Vandaag: 10518
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Rijrichting wisselen en draaischijf
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Roadman

137 berichten

Geplaatst - 27 feb 2023 :  15:33:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Goedemiddag.

Ik zit met het volgende vraagstuk. De ingrediënten zijn, zoal# bekend, N-spoor. Verder een Fleischmann draaischijf, aangestuurd met een LDT draaischijfdecoder. Alles werkt uitstekend, daar zit niet het vraagstuk. Maar wel het volgende.

Stel de situatie dat een lok “ vooruit” de loods in gaat. Dat is ook zo ingevuld bij de lok eigenschappen.De lok rijdt in een vaste route.
Op een gegeven moment verlaat de lok “ achteruit rijdend” de loods en gaat zijn rit uitvoeren. Dat is ook gewenst zo.

Na zijn rit komt de lok “ achteruit rijdend” bij de draaischijf. Lok erop en de lok draait 180 graden en gaat met zijn neus weer de loods in.

Na enige tijd moet de lok weer een andere rit maken. Lok komt “ achteruit” de loods uit, maar nu moet hij “.vooruit “ zijn weg vervolgen. Een verschil dus met de andere rit. Het vraagstuk van mij is, hoe kan ik de lok nu vooruit van de draaischijf laten vertrekken. Na veel puzzelen is het mij nog niet gelukt.

Weet iemand raadt ? Dank bij voorbaat.

Waarom moet de lok draaiden ? Het betreft de BR 41 van Arnold. Die heeft alleen de mogelijkheid om aan de achterzijde te koppelen.

Bedankt vast.

Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 27 feb 2023 :  18:58:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Maak in koploper een dummy kruising aan.
Ga naar onderhouden wisselstraat van het blok van de draaischijf naar het blok van het uitrijspoor. Geef daar aan dat de loc de draaischijf vooruit moet verlaten en voeg aan die wisselstraat ook de dummy kruising toe.
Maak vervolgens een alternatieve wisselstraat, maar dan zonder de dummy kruising. En hier geef je aan dat de loc de draaischijf achteruit moet verlaten.
Maak een variabele route aan, waarbij je in het tabblad divers aangeeft dat die dummy kruising is uitgesloten.
De variabele route wijs je toe aan die BR41 en laat je afhankelijk zijn van een logische actie.
Het resultaat, als de logische actie niet waar is, is de variabele route niet actief. Koploper zal dan gewoon voor de 1e wisselstraat kiezen, de loc rijdt vooruit de draaischijf af richting uitrijspoor.
Als de logische actie waar wordt, wordt de variabele route actief. Het dummy wissel is uitgesloten en daarmee is de 1e wisselstraat niet meer mogelijk, dus koploper zal de alternatieve wisselstraat kiezen. De loc rijdt dan achteruit de draaischijf af.
Je moet dan alleen nog de trigger bepalen hoe de logische actie waar en niet waar wordt.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 27 feb 2023 :  20:29:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Dank voor het meedenken Huub.

Ik ga het proberen met jouw oplossing.

Groetjes,
Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina