Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 197 / Bezoekers Vandaag: 5766
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 670
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 2de sleper treinstel geeft spookmelding
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Stij

Belgium
110 berichten

Geplaatst - 27 feb 2023 :  08:47:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede morgen,

De laatste systematische bron van onterechte spookmeldingen op m'n baan:

Bij stroomdetectie maakt de tweede sleper van m'n Thalys die geen stroom afneemt contact tussen een zone zonder stroomdetectie en een zone met stroomdetectie wat een nieuwe bezetmelding kan geven in een bezet blok.

Dit gebeurt enkel als de trein zeer traag rijdt (bvb. vertrekken uit stilstand) en dat contact dus vrij lang duurt... Bij hogere snelheden wordt de bezetmelding blijkbaar niet opgemerkt.

Bijkomende misschien belangrijke informatie:

- De Thalys houdt meerdere blokken bezet.
- De lengtes van de blokken en treinen zijn ingegeven en de blokken worden lang genoeg bezet gehouden.
- Ik heb de indruk dat ik er vroeger geen last van had... en dat ik dus "iets" veranderd heb...

In bijlage m'n DB.

Alvast bedankt om mee te denken...

Download Attachment: Mancave.zip
44,51 KB

De treintjesgek

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 06 apr 2023 :  00:57:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Stijn,

Ik had met de Edelweiss van Märklin hetzelfde probleem.
Heel kort door de bocht: het sleepcontact onder de laatste wagon verwijderen. Wel bij de cv's de juiste instelling doen.
Dan is dit geen probleem als je de trein in één richting laat rijden i.v.m. de melders in de blokken. Rangeren is gewoon mogelijk.
De Plan-U's van Artitec worden ook zonder 2e sleepcontact geleverd.

M.v.g.,

Ursmar Ronteltap
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
110 Posts

Geplaatst - 11 apr 2023 :  08:48:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ursmar,

dat is voor mij helaas geen optie gezien de lengte van de Thalys... 233cm...

Toch bedankt voor de tip!

Stijn
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 11 apr 2023 :  13:28:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Stijn,

Geen idee of het helpt of dat dit al aan staat maar in het rijwindow, tabblad "Rijgedrag" kan je aangeven "Gehele detectie"
Misschien helpt dit als je dat aan zet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
110 Posts

Geplaatst - 11 apr 2023 :  16:26:02  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Geen idee of het helpt of dat dit al aan staat maar in het rijwindow, tabblad "Rijgedrag" kan je aangeven "Gehele detectie"
Misschien helpt dit als je dat aan zet.


Hallo Wim,

Ik zal eens proberen!
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 11 apr 2023 :  18:52:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat je kunt proberen bij instellingen per database -> remmen/spooktrein/massa de waarde bij "Minimaal vrije tijd bezetmelder/spooktrein" te verhogen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
110 Posts

Geplaatst - 12 apr 2023 :  08:25:21  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Wat je kunt proberen bij instellingen per database -> remmen/spooktrein/massa de waarde bij "Minimaal vrije tijd bezetmelder/spooktrein" te verhogen.


Hallo Huub,

Ik ga het straks proberen, maar zou het veel doen? De slepers staan 225cm uit elkaar... daar gaan heel wat seconden over...
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 12 apr 2023 :  10:46:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Geen idee, ik heb zelf nooit met spooktreindetectie gewerkt, dus ik weet niet wat nog een acceptabele waarde is.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 12 apr 2023 :  12:09:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Stijn heb je wel eens naar deze instelling bij de database gekeken:

Alleen voor- en achterkant trein worden gedetecteerd
Deze optie wordt ook uitvoerig beschreven in de beschrijving over spooktreinen »Page 389. Als je treinen hebt waarvan alleen de voor- en achterkant worden gedetecteerd en dus enkele wagons in het midden van de niet worden gedetecteerd, moet je deze optie aanzetten. Spookmeldingen veroorzaakt door de staart van de trein worden dan zoveel mogelijk buiten beschouwing gelaten.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 12 apr 2023 :  12:11:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Geen idee, ik heb zelf nooit met spooktreindetectie gewerkt, dus ik weet niet wat nog een acceptabele waarde is.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
110 Posts

Geplaatst - 12 apr 2023 :  13:42:34  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Stijn heb je wel eens naar deze instelling bij de database gekeken:

Alleen voor- en achterkant trein worden gedetecteerd
Deze optie wordt ook uitvoerig beschreven in de beschrijving over spooktreinen »Page 389. Als je treinen hebt waarvan alleen de voor- en achterkant worden gedetecteerd en dus enkele wagons in het midden van de niet worden gedetecteerd, moet je deze optie aanzetten. Spookmeldingen veroorzaakt door de staart van de trein worden dan zoveel mogelijk buiten beschouwing gelaten.


hallo Wim,

Yep! Staat aan!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 12 apr 2023 :  14:28:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Blijkbaar houdt Koploper dan onvoldoende rekening met de afstand/tijd tussen de voorste en achterste sleper.
Je zou ook kunnen zorgen dat alle assen stroomgebruiken bijvoorbeeld door weerstandslak, dan is en geen onderbreking tussen de voorste en de achterste stroomgebruiker en anders, zoals Huub schrijft, de minimale tijd hoger zetten.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 12 apr 2023 :  19:54:41  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Je zou ook kunnen zorgen dat alle assen stroomgebruiken bijvoorbeeld door weerstandslak




Dat gaat echt niet helpen, Stijn is 3railer.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 12 apr 2023 :  21:31:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry, daar denk ik bij schaal N die ik zelf heb niet aan.

Alleen begrijp ik niet waarom je bij 3-rail gebruik maakt van stroomdetectie, dus de slepers, en niet van massadetectie.
Massadetectie is veel simpeler en goedkoper en alle assen doen mee en de slepers doen niet mee voor detectie.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 13 apr 2023 09:07:44
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 13 apr 2023 :  10:21:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat hij met de metalen Marklin rail rijdt.

Ik zou spookdetectie uitzetten, dan is ook het probleem weg.

Gr, Ben.

Bewerkt door Ben op 13 apr 2023 10:41:26
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
110 Posts

Geplaatst - 13 apr 2023 :  10:35:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben
Ik zou spoordetectie, dan is ook het probleem weg.


Klopt! Nostalgische M-rail rijder.
Stroomdetectie is dan eigenlijk het makkelijkste... want massadetectierails bestaan enkel voor R1 en rechte rails van 18cm. R2 en speciale lengtes zijn dus moeilijk.

Maar Ben, wat bedoel je met spoordetectie?

Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 13 apr 2023 :  10:42:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry, spookdetectie.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina