Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 142 / Bezoekers Vandaag: 7496
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 519
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Oefenen met omlopen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

zuyderduyn

96 berichten

Geplaatst - 26 feb 2023 :  22:54:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond,

Ik ben druk aan het experimenteren met het omlopen dmv koploper. Met dank aan oa phdirk ben ik al een eindje op weg, in ieder geval met het maken van een vaste route.

Met de filmpjes van TMN van der Burgh als voorbeeld even een database gemaakt om te oefenen. De trein gaat helemaal goed alleen bij de eerste keer vertrekken uit blok 3 'na ontkoppelen' wacht hij op bezetmelding. Dit moest ik ingeven volgens het voorbeeld in de video. Hier gaat iets mis denk ik?

Verder heb ik bij de 2e keer ingevuld 30 cm doorrijden maar hij blijft op dezelfde plek stoppen als voor dat ik die 30 cm invoerde.

Ik oefen nu zonder aut. koppeling en zonder ontkoppelrail. Deze week komt er iemand met een lok met automatische koppeling, maar dan heb ik in ieder geval de database vast klaar.

Ik hoor graag waarom hij wacht op bezetmelding en of en waarom ik dat wel of niet moet aangeven. En waarom het doorrijden niet gebeurd. De wagons hebben detectie dmv binnenverlichting. Bedankt en gr Hans

Download Attachment: Omlopen.zip
2,96 KB

Bewerkt door zuyderduyn op 27 feb 2023 07:09:13

Stij

Belgium
113 Posts

Geplaatst - 27 feb 2023 :  08:57:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

ik begrijp dat je wil af- en aankoppelen in blok 3.

Ik weet niet hoe je 't wil opzetten, maar 1 ding zie ik wel...

Je vraagt in de je vaste route route Koploper te stoppen en weer te vertrekken als bezetmelder 70.2 bezet is.
70.2 ligt in blok 2, niet in blok 3.

In blok 3 heb je enkel bezetmelders 69.7 en 69.8...

Misschien even kijken of je wel de juiste bezetmelder geselecteerd hebt.

Idem trouwens voor het tweede bezoek aan blok 3 in de vaste treinroute... Daar zijn 70.1 en 70.2 geselecteerd...

Groetjes,

Stijn

Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 27 feb 2023 :  09:25:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Stijn,

Wat dom van me, haha. Ik ga er mee aan de gang. Bedankt!
Moet ik bij aanvulling blokgegevens ook nog dat doorrijden in CM ingeven of zou het moeten werken als ik het alleen in vaste route doe?

Alvast bedankt weer,
Gr Hans

Bewerkt door zuyderduyn op 27 feb 2023 09:25:43
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
113 Posts

Geplaatst - 27 feb 2023 :  10:14:02  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door zuyderduyn
Moet ik bij aanvulling blokgegevens ook nog dat doorrijden in CM ingeven of zou het moeten werken als ik het alleen in vaste route doe?



Hallo Hans,

Wat je in de vaste route ingeeft gaat voor. Maar dient eigenlijk als uitzondering. Als iedere locomotief daar moet doorrijden geef je t beter in bij aanvullende blokgegevens. Indien het enkel voor dit specifieke geval is, best in de vaste route.

Merk wel op dat je -50.0cm ingegeven hebt. dat lijkt me raar...

groetjes,

Stijn

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 27 feb 2023 :  10:53:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoeft op zich niet raar te zijn.
Uit mijn hoofd, een - voor doorrijden geeft aan dat de loclengte er nog bij moet komen (dus hier 50 cm + loclengte).
Bij een + is het gewoon het aantal cm.

Ik kan nu niet in deze database kijken, dus of het hier logisch is, kan ik niet zeggen.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
113 Posts

Geplaatst - 27 feb 2023 :  11:05:51  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Hoeft op zich niet raar te zijn.
Uit mijn hoofd, een - voor doorrijden geeft aan dat de loclengte er nog bij moet komen (dus hier 50 cm + loclengte).
Bij een + is het gewoon het aantal cm.




Ik heb weer iets bijgeleerd!

Stijn
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 27 feb 2023 :  16:31:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Weer even een update. Het gaat een stuk mooier! Eigenlijk is heel het proces gelukt al reed hij bij aankoppelen wat ver door (achteruit met wagons). Ik had hiervoor nog geen treinlengte ingevoerd in rijwindow, dat is noodzakelijk toch?

Gr Hans
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 27 feb 2023 :  22:13:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Mooi dat je al een eind op weg bent. Je moet inderdaad wel een treinlengte hebben opgeslagen, anders weet Koploper niet waar de trein staat. Dat opgeven doe je normaalgesproken bij het afkoppelen, waar je dan ook treinlengte en treintype opslaat. Bij het aankoppelen haal je die dan weer op.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina