Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 114 / Bezoekers Vandaag: 964
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Rolbrug aansturen?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mmhajvth

Netherlands
6 berichten

Geplaatst - 09 apr 2007 :  15:20:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mede spoorders,

Kan ik met Koploper ook een Rolbrug aansturen? Ik wil het geheel met een stappenmotor aansturen maar de vraag is kan koploper ook iets dergelijks aan? en hoe ziet dat er dan uit op het beeldscherm?

m.v.g.

Mark

Love to built realistic,.. Let's be kind.

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 11 apr 2007 :  14:21:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mark, is misschien de print DRAAI15 niks voor jouw rolbrug, deze is wel voor een draaischijf,( ik ga hem gebruiken ism koploper ) maar miischien dat hem qau werking wel kunt gebruiken

Een schot in het wild

Misschien zijn er meer mensen met ervaring betreft de draai15 print

Suc6 ermee Ferdinand

There's nothing beter than Full-Speed

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 11 apr 2007 14:22:20
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 29 apr 2007 :  15:08:08  Toon profiel  Reageer met citaat
mmhajvt.

Ik heb vrij lang geleden hierover iets geschreven. Om je lang zoeken te besparen hier nog even mijn bijdrage:

Allen,

Ik heb zeer goed nieuws voor bezitters van de oude schuifbrug 7294 van Märklin en ook voor degenen die nog een oude draaischijf van Märklin hebben. Ze zijn volledig digitaal vanuit Koploper aan te sturen. In Duitsland heeft een electronicus een digitale module ontwikkelt die het mogelijk maakt rechtreeks vanuit Koploper de schuifbrug en de oude draaischijf aan te sturen. Ik heb vanmorgen de decoder voor de schuifbrug uitgeprobeerd. Voor alle duidelijkheid: de schuifbrug schuift van links naar rechts of van voren naar achteren zoals je wilt.

De decoder wordt geleverd met een heldere beschrijving. Het aansluiten stelt dan ook niets voor. Drie draden die uit de decoder komen, worden aan de schuifbrug bevestigd, een rode naar de digitaalstroom de gele naar de voeding en de bruine aan de massa.

Als je ervoor gezorgd hebt dat de schuifbrug schoon is en functioneert, kun je meteen kijken of het werkt om van het ene naar het andere aansluitspoor te gaan. Het adres van de decoder is ingesteld op keyboard 12, dat zijn de adressen (11 keer 16 plus 1) 177 tot en met 192. Intelliboxgebruikers zullen dus in de Keyboard mode 177 in moeten stellen voor de rechtstreekse bediening. Met knop 3 rood en groen kun je nu al handmatig een stap naar rechts of naar links doen. Je gaat met deze "steptoetsen" naar de eerste positie, dat is de kant waar de aansluitingen zitten en de uitsparing voor het bedieningshuisje. Vervolgens druk je 8 keer op knop 3 groen. Alles is nu geprogrammeerd. De adressen kun je nu in Koploper direct gebruiken.

Toets 179 zijn rood step rechts en groen step links
Toets 180 zijn rood positie 1 groen positie 2
Toets 181 rood positie 3 en groen positie 4

Toets 184 rood positie 9 en groen positie 10

De tussenliggende toetsen zijn hier uit af te leiden

Vanuit Koploper kun je deze adressen rechtstreeks aansturen, ook in een wisselstraat. Koploper schakelt namelijk adressen, niet noodzakelijkerwijs wissels. Je kunt nu de rolbrug eenvoudig in een vaste route opnemen. De opstelsporen moeten een bezetmelder hebben en het is aan te bevelen om ook bezetmelders te zetten op de aansluitsporen. De bedoeling is dan dat er een bezetmelding komt op het moment dat de schuifbrug bij de goede aansluiting is aangekomen. Dat is uiterst eenvoudig. Märklin heeft de schuifbrug ook bedoeld voor bovenleiding. De schuifbrug is zo gemaakt dat hij stroom geeft aan de bovenleidingsaansluiting als de brug bij het gekozen spoor is aangekomen. In plaats van rijstroom sluit je massa aan voor de "bovenleiding". Aan de aansluiting van de bovenleiding, direct naast de aansluiting voor de rail, bevestig je je stekkertje en draadje naar de s88. Als je een vaste route rijdt, kun je instellen dat de loc pas mag gaan rijden als de bezetmelder is bereikt. Een vaste route is daarmee volledig veilig en verder kinderspel.

De schuifbrug was na 5 minuten werkend. Ik heb het niet uitgeprobeerd met de oude draaischijf 7186, maar wel gezien dat het principe en de aansturing hetzelfde is. Het motortje van de draaischijf verzorgt een draaiende beweging en die van de schuifbrug een schuivende maar de aansturing is natuurlijk hetzelfde. Dat zal dus ook feilloos werken.

De decoder kost in Duitsland ongeveer 45 euro. Zoals sommigen weten heb ik met behulp van wisseldecoders, Viessman relais en s88 de besturing van de schuifbrug met Koploper werkend gekregen. Mijn oplossing is echter aanmerkelijk duurder dan de aanschaf van deze decoder. Bovendien is de aansturing veel eenvoudiger.
Wie de decoder op een ander adres dan 12 wil instellen kan dat zeer eenvoudig doen. Decoder openen, op de programmeerknop drukken en met de steptoetsen een keyboardnummer naar beneden of naar boven gaan. Na de laatste step 20 seconden wachten en klaar.


Ik vind het geweldig nieuws, het werkt feilloos met Koploper en is niet al te duur. Oude draaischijfbezitters waren tot op heden gedwongen over te gaan op de 7286 met decoder. Een prachtding is dat, maar wel duur. Uw oude draaischijf werkt nu ook in Koploper.

Email van de maker: DieterBodenschatz@t-online.de




Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 29 apr 2007 :  15:13:54  Toon profiel  Reageer met citaat
mmajvt,

Ook een Brawa rolbrug kun je aansturen met zes adressen op een schakeldecoder, twee adressen op een wisseldecoder en een 2 x 2 um relais van viessmann oid.

Het is volledig met Koploper aan te sturen want dat doe je met wisselstraten en zaken als centimeters doorrijden die de logica en opzet van Koploper gewoon volgen.
Als je belangstelling hebt dan hoor ik dat wel, het kan probleemloos.
Voor degenen die mijn oude oplossing kenden van de Marklin rolbrug raad ik aan de decoder van Dieter Bodenschatz te gebruiken. Die werkt net zo goed en is goedkoper.

Tom Prins

Tom Prins

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl

Bewerkt door tomprins op 30 apr 2007 10:46:02
Ga naar bovenaan de pagina

mmhajvth

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 30 apr 2007 :  14:15:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Dankje Tom!
Ik zal je tekst eerst nog eens een paar keer goed doorlezen zodat ik ieder detail goed in me op kan nemen.

Het is wel zo dat ik een N schaal rolbrug zelf ga bouwen doormiddel van een stappenmotor en een draadeind dat er globaal op deze manier uit zou gaan zien. (ik weet nog niet of de electronica van die duitse meneer daarop ook aangesloten kan worden)


Bron:http://modeltreinbaan.nl/ (Site, modelbaan, en onderkant rolbrug van dhr. Jaap)

Verder ben ik ook heel benieuwd naar het hoe en wat als het gaat om Bezetmeldingen op en rond de rolbrug, blokken op en rond de rolbrug, variabele en vaste treinroutes over de rolbrug, En misschien klinkt het wat vreemd, maar hoe ziet een rolbrug er uit op je scherm? Dus hoe teken ik zo'n bewegend onderdeel?

Wederom heel erg bedankt alvast!

m.v.g.

Mark




Love to built realistic,.. Let's be kind.

Bewerkt door mmhajvth op 30 apr 2007 14:24:41
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 30 apr 2007 :  17:10:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn verhaal richt zich op bestaande schuifbruggen. De decoder stuurt de Marklin goed aan. In principe is het zo dat je een range van adressen opgeeft. Adres 195 stuurt de rolbrug naar spoor 3. bij het automatisch aansturen maak je een wisselstraat van het blok voor de schuifbrug(bijv 80)naar een van de opstelsporen (blok 83). De wisselstraat die normaal wissels schakelt, schakelt feitelijk adressen, Je geeft dan bijv in de wisselstraat van 80 naar 83 adres 195 op. Als je vanuit het blok voor de schuifbrug de loc een x aantal centimeters door laat rijden, komt hij precies op de goede plek op de schuifbrug te stasn.

Dat zit allemaal al in koploper ingebouwd en volgt dus ook de logica van Koploper

Ik ben wel in staat wat dingen te combineren maar hoe je een zelfbouwschuifbrug aanstuurt is voor mij niet te bepalen.

De rolbrug ziet er op het scherm ongeveer zo uit


____________0 0______________
____________0 0______________
____________0 0______________
____________0 0______________
____________0 0__________0 0______________


Als een loc op de schuibrug staat, heeft hij de bezetkleur. Een 0 staat voor een bezetmelder De brug in het midden schuift niet maar je kunt aan de bezetmelders die oplichten als de verschuivende brug bij een aansluitspoor is aangekomen kun je dat zien doordat de bezetmelder bij dat spoor dan wordt geactiveerd. Doordat de bezetmelders dan achter elkaar oplichten, zie je hem als het ware bewegen. De Brawa heeft een systeem waarbij de bezetmelders direct worden geactiveerd. Bij de Marklin moet je een truc toepassen door massa in de bovenleidingaansluiting te doen. De busjes waar de voeding voor de bovenleiding uit zo moeten komen voorzien de s88ers van massastroompjes en daarmee van een bezetmelding als de brug er is.
Ik raad je aan om een schuifbrug eens goed te bekijken voordat je er zelf eentje maakt. Maar een leuk initiatief!





Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl

Bewerkt door tomprins op 30 apr 2007 17:13:45
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 30 apr 2007 :  17:20:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog even als aanvulling: je kunt heel goed met vaste of variabele routes werken omdat alles werkt met blokken en verbindingen van blok naar blok, Vaste routes zijn dus zonder meer toepasbaar en eigenlijk noodzakelijk, omdat je toch met locwisselingen zult gaan werken. Als je in Koploper even naar de vaste routes kijkt en de mogelijkheden goed bestudeert verhoog je de speelwaarde aanzienlijk. Variabele routes kunnen ook, maar dan moet je goed weten wat je doet. Ik raad je aan met vaste routes te werken want dan kun je voorwaarden voor stoppen en doorrijden goed instellen. Ook met speciale en logische acties zijn aanvullende grappen uit te halen.


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

evers420

18 Posts

Geplaatst - 02 mei 2007 :  20:55:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van evers420  Reageer met citaat
Hier

http://www-users.rwth-aachen.de/Markus.Herzog/schiebdec.html

Staat ook een rolbrug variant aandrijving obv Maerklin Motorola.
Of die werkt icm KL is me niet helemaal duidelijk daar die meneer
met een ander programma treint...

Als er interesse is kan ik mijn draaischijf besturing software
matig aanpassen voor het aansturen van een rolbrug obv de Draai15
optie....

http://members.home.nl/robert.evers/

quote:
doormiddel van een stappenmotor


Voor dit is reeds een oplossing bedacht samen met Albert de Heer.
E.e.a. past met gemak in een Tiny2313 van Atmel, of een Mega8
voor wat meer speeltjes (Atmel = microcontroller). Mijn multi
functie Atmel Tiny2313 decoder is ideaal hiervoor.... Een euri
of zeven aan onderdelen excl motor....

Mvg,

Robert

Bewerkt door evers420 op 02 mei 2007 20:58:46
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina