Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 138 / Bezoekers Vandaag: 454
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 156
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Afstand tussen laatste bezetmelder en eerste bezetmelder volgend blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Stij

Belgium
110 berichten

Geplaatst - 07 feb 2023 :  07:32:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

is er een minimum afstand tussen de laatste bezetmelder van een blok en de eerste bezetmelder van het blok erna?

Ik heb op een bepaald stuk van de baan de snelheid verhoogd en ik krijg daar spookmeldingen... niettegenstaande de bezetmelders toch in de juiste volgorde bediend worden.

De snelheid terug verlaagd... en het werkt wel perfect.

In alle eerlijkheid... er zit maar 13,5cm tussen...

Groetjes,

Stijn

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 07 feb 2023 :  07:56:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat antwoord kan heel kort zijn: 0 cm.

Ik heb alles gedetecteerd, inclusief wissels, en alles sluit gewoon op elkaar aan. Is geen enkel probleem.

Die 13,5 cm, die zal niet gedetecteerd zijn, hoe zit die aangesloten? Rechtstreeks aan je centrale of via een diodeschakeling.
Als het rechtstreeks is lijkt het erop dat je bezetmeldingen daardoor niet goed doorkomen omdat stroom de weg van de minste weerstand kiest. Daardoor kan een bezetmelder niet of later pas reageren.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 07 feb 2023 :  07:58:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Stijn,

Mijn bezetmelders zaten gewoon tegen elkaar aan.
Dus rail van 20 cm, isolatie, en weer rail van 20 cm, en dat werkte perfect.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
110 Posts

Geplaatst - 07 feb 2023 :  09:49:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor jullie tips.

Er is een massadetectie (laatste bezetmelder van een blok) van 9cm lang... dan 4,5cm niets en dan een stroomdetectie van 108cm (eerste bezetmelder van volgend blok).

Ik ga ervanuit dat de loc juist geijkt is.

Als de loc er tegen 80km/u over gaat wordt die massadetectie 500msec bediend.

Als de loc er tegen 160km/u over gaat wordt die massadetectie 250msec bediend.

85msec na het verlaten bedient de sleper dan de stroomdetectie...

Misschien is 250msec een te korte bezetmelding om betrouwbaar te zijn?

Groetjes,

Stijn
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 07 feb 2023 :  10:39:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Zie dat Eric mij net voor was.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
110 Posts

Geplaatst - 08 feb 2023 :  06:14:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de detectiezone eenvoudig wat langer kunnen maken: 13cm ipv 9cm.
En nu werkt het perfect... ook aan een snelheid van 160mk/h.

Case closed... op naar t volgende!

Stijn
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 20 feb 2023 :  12:45:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb ook veel blokken rechtstreeks op elkaar aangesloten, dus isolatie as als scheiding tussen 2 blokken. Ik heb soms wel het probleem dat een lok te ver doorrold en dus net stopt al in de inrijsectie van het volgende blok. Minimum snelheid verlagen heeft dit probleem vrijwel geheel getackeld. Maakt het nog uit hoelang een stopsectie is voor waar hij stopt?
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 20 feb 2023 :  14:09:01  Toon profiel  Reageer met citaat
De minimum snelheid verlagen is een mogelijkheid. Maar je kan beter de remvertraging van de locdecoder (CV4) verlagen.

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina