Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 132 / Bezoekers Vandaag: 221
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 156
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Lichtwissel (ook met stuurstandrijtuig)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

janspoor

253 berichten

Geplaatst - 19 jan 2023 :  22:30:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik dacht dat ik het (eindelijk) doorhad, maar toch ook weer niet: ik heb een (Piko) loc met voor- en (rood) achterlicht. Op de Ecos wordt het achterlicht geschakeld met F1 de ene kant uit en met F2 de andere kant uit. Dit moet eenvoudig te schakelen zijn in Koploper (dacht ik) door op het tabblad Functies F1 en F2 in te vullen, maar ik weet niet of ik nu moet kiezen voor "Aan" of voor "rijwindow". Soms lijkt het wisselen van rijrichting even goed te gaan en ik zie het achterlicht even aan gaan, maar ook meteen weer doven. Wat doe ik niet goed of wat zie ik over het hoofd?

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 19 jan 2023 :  22:59:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Het makkelijkste regel je dat met de uitgebreide aansturing van F1 en F2. Je kiest dan voor 'Toggle' bij 'Richtingwissel' voor F1 en F2. Je moet dan als je de baan start wel even zorgen dat de trein de juiste configuratie van de seinen heeft, maar voor de rest gaat het dan vanzelf.

Als je het helemaal automatisch wil laten lopen moet je Logische Acties aanmaken die kijken of de loc voor of achteruit rijdt. Deze Logische Acties sturen dan via 'Soorten Functies Locomotief' weer de juiste seinen aan.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 19 jan 2023 22:59:46
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 20 jan 2023 :  12:11:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Een nog eenvoudiger oplossing is om bij [Onderhouden Locomotieven] de betreffende functies op [Aan] te programmeren en dan in het rijwindow van de loc bij [Functies] voor de seinen die moeten branden als de loc vooruit rijdt bij 'Wanneer actief' te te kiezen voor [Vooruit], en bij de seinen die moeten branden als de sein achteruit rijdt te kiezen voor [Achteruit]

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 20 jan 2023 :  16:48:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk. Dank voor je suggesties. Ik voel me heel erg dom, maar wat ik ook doe, het lukt niet. Het blijft zo, dat als de loc "vooruit" rijdt, de drie witte lichten branden en op het stuurstandrijtuig de twee rode achterlichten. Verandert de rijrichting, dan gaan op zowel het stuurstandrijtuig alsook op de loc de drie witte lichten aan (terwijl ze op de loc dan eigenlijk niet moeten branden). Maar nu zouden de twee rode achterlichten op de loc aan moeten gaan en dat doen ze niet. De F2 functie werkt wel rechtstreeks vanuit Ecos, dus "offline". Alleen je suggestie met Logische Acties heb ik nog niet geprobeerd, want dan moet ik me eerst eens gaan verdiepen in dit fenomeen. Als je nog meer tips hebt, houd ik me aanbevolen.

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 20 jan 2023 :  22:40:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Zet je database eens hier op het forum en vermeld erbij om welke trein het gaat. Dan kunnen eens meekijken of er wellicht nog een instelling verkeerd staat.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 20 jan 2023 :  23:15:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik weet op dit moment niet meer wat ik wel of niet heb ingesteld, maar alle hulp is welkom. Het betreft de loc Regio BR216.

Download Attachment: blokken-128.zip
66,23 KB

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 21 jan 2023 :  16:53:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Na eindeloos experimenteren heb ik wat gevonden: voorheen reden loc en stuurstandrijtuig op aparte adressen. Omdat het me wel handig leek, heb ik op enig mment loc en stuurstand (omdat ze toch altijd in die combinatie rijden) op hetzelfde adres gezet. Vanaf dat moment begon het gedonder. Nu heb ik de instellingen gezet zoals Dirk in zijn tweede tip aangaf et voilą: alles doet het zoals het hoort, hoewel ........ eigenlijk moet de frontverlichting van de loc docen als hij duwt, maar dat lukt nog niet.

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 21 jan 2023 :  21:01:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Mooi dat het nu werkt, althans gedeeltelijk. Bedoel je dat als de loc de stam duwt de frontseinen op de stam rijtuigen schijnt.
Dat zou te verhelpen moeten zijn door in het rijwindow van de loc in het Rijwindow bij de functie 'Licht aan' te kiezen voor [] Achteruit

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 23 jan 2023 :  22:24:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Als ik dat doe, dus vinkje zetten bij Achteruit, dan gaat inderdaad de frontverlichting van de loc uit, maar ....... van het stuurstandrijtuig ook, dus ergens klopt er nog steeds iets niet.

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina