Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 115 / Bezoekers Vandaag: 2023
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 172
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Eerste begin
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Knootje

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 16 dec 2022 :  19:53:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Helaas is nu mijn Win7 baanPC overleden, even naar Win10 updaten vanavond.
Morgen weer verder met koploper opleiding.

Tot morgen


JKD
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 16 dec 2022 :  21:10:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees,

Zoals Jos ook al vroeg, waarom zou je in deze baan een variabele route willen hebben? Wat denk je dat een variabele route doet?
Hetzelfde voor de vaste route, wat wil je daarmee bereiken?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Knootje

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 16 dec 2022 :  23:15:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Het was een probeersel, nu ik er over nadenk is een vaste route logischer, zal er morgen mee aan de slag gaan(als de PC mee werkt)

JKD
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 17 dec 2022 :  07:16:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarom denk je dat je überhaupt routes nodig hebt in deze baan?
Wat wil je bereiken dat je niet zonder routes kunt oplossen?
Voor de duidelijkheid, in Koploper zijn geen routes nodig om te kunnen rijden.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Knootje

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 17 dec 2022 :  10:26:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Om automatisch te rijden dacht ik ze nodig te hebben.
Moet toch meer lezen/leren.
Als iemand zo vriendelijk wil zijn om de sneltrein van 6 naar 1 en weer terug te zetten als voorbeeld, dan zal ik weer verder kunnen

JKD
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 17 dec 2022 :  10:45:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals je het nu hebt ingericht, gebeurt zonder routes het volgende.
In gemiddeld 4 van de 5 rondjes stopt de trein tussen de 15 en 60 seconde in blok 6, vertrekt dan weer, rijdt een rondje en zal opnieuw stoppen in blok 6.
Maar gemiddeld 1 op de 5 keer zal de trein in blok 6 doorrijden.
Dit stel je in bij gegevens treintype/bloktype.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Knootje

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 18 dec 2022 :  15:02:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub, geprobeerd jouw advies te doen maar na een ronde stop de V200 na blok 6 en houd blok 9 bezet.
Ik denk dat hij te laat stopt in 6

Download Attachment: Kopbaan18-12-22.zip
8 KB

JKD
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
558 Posts

Geplaatst - 18 dec 2022 :  17:22:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Koos,

Heb je misschien in de decoder van de loc de afrem vertraging te hoog staan ?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Knootje

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 18 dec 2022 :  20:19:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat zal dan de cv4 zijn?
Daar zal ik morgenochtend gelijk naar kijken.
Welke waarde is wenselijk?

Bedankt voor de suggestie Jos

JKD
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
558 Posts

Geplaatst - 19 dec 2022 :  08:30:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Is inderdaad CV4.

De waarde zul je even moeten uitproberen.
Ik zie ook bij treintype dat je de massasimulatie van de V200 bij van 50 naar 0 ingesteld hebt op 15 seconden.
Probeer anders die eens lager te zetten.
Bijvoorbeeld op 10 sec.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Knootje

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 19 dec 2022 :  12:19:04  Toon profiel  Reageer met citaat
OK lok stop in 6 op de juiste plaats, alleen stopt hij daar na elke ronde.
Kan ik hier meer variatie in aan brengen?

JKD
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
558 Posts

Geplaatst - 19 dec 2022 :  14:05:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Kees,

Huub heeft je op 17 december al een voorbeeld gegeven.
Dus even naar treintype/bloktype gaan, en stopkans voor station anders instellen.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Knootje

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 19 dec 2022 :  20:34:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Helaas moet ik er een tijdje tussen uit, de slepen liepen steeds naast het spoor in het schaduwgedeelte.
Knoop door gehakt en de boel gaat overnieuw op 1 niveau.
Laatste vraag over de plaats van de melder

I----------×----------------//-----------------------×------------I
Iso Melder iso melder iso

cm? cm? cm? cm?
Wat is de verhouding van maten in het blok.
Hopelijk snappen jullie mijn gekrabbel.

JKD
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2583 Posts

Geplaatst - 19 dec 2022 :  22:30:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Ik houd over het algemeen bezetmeldsecties van 40 cm aan (HO). Dat is vrij lang, maar dan kun je wel mooi spelen met het netjes stoppen van de trein. De lengte tussen de bezetmeldsecties kan natuurlijk variëren. Ik heb blokken van 50 cm, maar ook van 300 cm.
Als waarde voor de afremvertraging in CV4 gebruik ik altijd 2. Dat geeft een mooi remgedrag, ook bij een noodstop.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Knootje

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 28 dec 2022 :  13:43:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk, even een vraag n.a.v jou reactie.
Ik maak nu blokken met aan weerzijde 40 cm melder.
Moet ik het tussen liggende deel ook voorzien van een melder?

zal proberen een schets te maken

JKD

Download Attachment: img001.jpg
180,99 KB

Bewerkt door Knootje op 28 dec 2022 13:52:56
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1113 Posts

Geplaatst - 28 dec 2022 :  15:56:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Ik ben Dirk dan wel niet maar wil hierop wel even reageren.
Het is niet strikt noodzakelijk om het tussengelegen deel van een melder te voorzien. Koploper kan met twee melders aan het begin en einde prima uit te voeten.
Maar zorg dan wel dat het niet gedetecteerde deel aangesloten is via een diodeschakeling. Zie hier voor meer info https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Detectieschakelingen#Zelfbouw_diodeschakeling
Een detectieschakeling werkt met 4 diodes waarover een spanningsval gemeten wordt en daardoor een sectie bezet meld. Dit geeft een kleine spanningsval voor dat deel van de baan. Delen die niet gedetecteerd worden zitten rechtstreeks aan je centrale en hebben daardoor een iets hogere spanning. Een aangezien stroom de weg van de minste weerstand volgt zal een loc dus via deze weg zijn stroom krijgen. Hierdoor zal je gedetecteerde sectie niet of veel later stroom detecteren en je melding dus niet of te laat komen. Door nu de diodeschakeling te gebruiken worden de spanningsniveaus weer gelijk gebracht en zal je detectie wel goed werken.
Je hoeft niet voor ieder niet gedetecteerd deel een aparte diodeschakeling te gebruiken. Deze mag voor meerdere delen gebruikt worden. Beetje afhankelijk van de gebruikte diodes en delen die er mee gevoed worden kan dit er eentje zijn of een paar die je verdeelt over de baan. Gebruik je er eentje en er worden veel delen mee gevoed en bij druk treinverkeer zwaar belast dan kan je eventueel tegen de limiet aanlopen. Veiliger is dan er meerdere te gebruiken. Dan kan je die dichter bij een baandeel plaatsen en met een draad naar de centrale verbinden.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Knootje

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 28 dec 2022 :  17:16:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Eric, bedankt maar met mijn lage elektronica kennis ga ik toch maar voor de BR 4088 bezetmelders, heb nog er voldoende over.
Draadjes solderen en aansluiten gaat nog wel.

JKD
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina