Auteur |
Onderwerp |
|
Patrick Smout
Belgium
89 berichten |
Geplaatst - 11 nov 2022 : 20:01:05
|
Door in het rijwindow met de rechtermuistoets op de dagteller te klikken kan men een tabel raadplegen die voor de desbetreffende loc de lengte van de remweg laat zien voor verschillende snelheden. Mijn verwachting was dat dit een berekende waarde was in de vorm van s = 1/2*a*t^2. Nu blijkt dat niet zo te zijn. De grafiek heeft behoorlijk wat onregelmatigheden. Verder is het ook zo dat er discrepanties zijn tussen 2 locs met exact dezelfde remvertraging die ingesteld is. Verwijderen van de remgegevens voor beide locs laat nog altijd verschillen zien in de tabel. Zelfs als het treintype voor beide locs ingesteld wordt blijken er verschillen te zijn in lengte van de remweg bij een ongeveer gelijke snelheid.
Is er iemand die meer achtergrondinfo heeft over hoe deze tabel opgebouwd wordt?
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout
2-rail zelfbouw DCC op basis van ARM7/PIC/STM8 |
Bewerkt door Patrick Smout op 12 nov 2022 09:47:08 |
|
Patrick Smout
Belgium
89 Posts |
Geplaatst - 13 nov 2022 : 19:18:24
|
Voor de geïnteresseerden.
De meest plausibele (en ook logische) uitleg is dat de afwijkingen tussen de theoretische remweg en de berekende remweg te herleiden zijn naar hoe de loc geijkt is. Een berekende snelheid vanuit een formule moet omgezet worden naar een rijstap. Dit zal altijd een afrondingsfout opleveren (naar beneden of naar boven, onbekend hoe koploper dit exact doet). Ik heb e.e.a. eens getest door een nieuwe loc aan te maken met 28 rijstappen netjes verdeelt tussen 0 en 50km/u. De berekende remweg in koploper komt dan aardig in de buurt van de theoretische remweg. Ook bij een loc waar er de nodige sprongen zitten in de schaalsnelheid bij oplopende rijstap komt de remweg aardig overeen als je de afronding meeneemt in de berekening.
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout
2-rail zelfbouw DCC op basis van ARM7/PIC/STM8 |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 13 nov 2022 : 23:39:06
|
Hallo Patrick,
Dat klopt wel wat je schrijft denk ik.
Na het ijken van een loc moet je soms enkele waarden handmatig aanpassen om de ijking sowieso op te kunnen slaan, die waarden gaan nog meer afwijken van de oorsronkelijke meting.
Test: Treintype: 50 km/h naar 0 > 10 seconden Snelheid loc: 79 km/h Schaal: 1/87
Remafstand berekend en in de tabel, allebei 199,2 cm.
Vervolgens handmatig de snelheid in de ijktabel veranderd in 89 km/h
De remafstand in de tabel blijft 199,2 cm.
Koploper maakt dus gebruik van de snelheid die daadwerkelijk gemeten is en niet wat je na de meting nog aan de waarden hebt zitten te rommelen.
Maarrr, de snelheid die je in de tabel ziet is wel de waarde van de afgeronde snelheid c.q. de waarde van de snelheid nadat je er aan hebt zitten rommelen.
Kleinere afwijkingen lijken hiermee wel te verklaren. Ik ben echter ook grotere afwijkingen tegen gekomen, daar zal ik me aankomende week eens in verdiepen.
Groeten,
Jan
|
|
|
jojoman2003
6 Posts |
Geplaatst - 15 nov 2022 : 11:51:51
|
Wat gebeurd er met de remafstand als je in koploper de massasimulatie kleiner of groter zet? Wat gebeurt er met de remafstand als je de deceleratie in de decoder kleiner of groter maakt?
Groeten, Israël Steven |
|
|
Henny
Netherlands
105 Posts |
Geplaatst - 15 nov 2022 : 14:27:23
|
Vraag 1 Dan verandert de rem eigenschap en zal de trein eerder of later de minimum snelheid bereiken.
vraag 2 Dat is in de loc en dat weet Koploper niet, dus de oude waarden blijven gelden. heb je die waarden van cv 3 of 4 aangepast dan de remgegevens weggooien van de loc en Koploper zal de gegevens opnieuw berekenen en bepalen.
Henny Noordhoek (Duiven gld) IB-H0m-LTD-Koploper |
|
|
|
Onderwerp |
|