Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 212 / Bezoekers Vandaag: 4241
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Kopstation geblokkeerd voor treinstel
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Antoine

56 berichten

Geplaatst - 13 okt 2022 :  14:25:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn baan bestaat uit een `hondebot` met een enkelsporige aftakking naar een 3 sporig kopstation met draaischijf en stoomdepot. Gepland is een tweede kopstation via de wissel tussen blok 8 en 9.

Blok 10 is gereserveerd voor de stoomtreinen die hier kunnen omlopen via de draaischijf en het stoomdepot. Dit gaat via een vaste route `omlopen station Sibbe´. Blok 11 wordt gebruikt voor het omlopen en voor de treinstellen die hier aankomen en weer vertrekken. Blok 13 is gereserveerd voor de kolentrein.

Vanwege het enkelspoor heb ik om deadlocks te voorkomen de betreffende blokken geblokkeerd in blok 3, 10, 11 en 13.

Dit werkt allemaal goed echter heb ik de volgende wens:
Het omlopen neemt geruime tijd in beslag. Gedurende dit omlopen lukt het mij niet om te zorgen dat blok 11 bereikbaar is voor de treinstellen. Dit kan volgens mij alleen als ik de deadlock blokkade voor blok 11 weghaal. Maar dan komen de stoomtreinen ook in dit blok.
En dat wil ik niet. Alvast bedankt voor jullie meedenkenken!

Groetje, Antoine

Download Attachment: Antoine.zip
12,55 KB

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 14 okt 2022 :  16:51:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Antoine,

Ik heb even in je database gekeken. Is het niet het makkelijkste om via variabele routes blok 11 alleen beschikbaar te maken voor treinstellen, of, andersom geredeneerd, uit te sluiten voor stoomtreinen. Wat het handigste werkt, hangt af van de vraag of blok 11 ook nog door andere treintypen wordt gebruikt. Als dat zo is, is de uitsluiting voor stoomtreinen het makkelijkste.

Je maakt dan een variabele route, waarin blok 11 is uitgesloten en die alleen geldig is voor bepaalde treintypes. Daarbij kies je dan voor stoomtreinen.

Als er alleen treinstellen in dat blok wilt hebben, sluit je blok 11 uit voor alle treintypen, behalve treinstellen.

Je kunt dan volgens mij de Deadlocks weghalen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 15 okt 2022 :  23:33:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

De deadlocks blijven volgens mij noodzakelijk. De stoomtrein kan alleen de enkelsporige afslag nemen als blok 10 vrij is. Dat is denk ik met alleen een variabele route niet gegarandeerd. Ik heb reeds een variabele route stoomtrein in gebruik waar blok 11 is uitgesloten. Ik hoor graag jouw mening.

Groetjes, Antoine
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 okt 2022 :  09:05:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou in dit soort situaties altijd zo specifiek mogelijk een controle doen. Dus als alleen voor de stoomtrein blok 10 vrij moet zijn, zou ik een combinatie maken van een logische actie die naar blok 10 kijkt en een variabele route die voor de stoomtrein geldt.
Blok 7, 8 en 9 in de deadlock opnemen, vind ik sowieso wat vreemd. Mits goed ingericht, zou blok 10 genoeg moeten zijn. Blok 7 en 8 vormen een 2-richtinggroep en dat moet je nog aangeven. Zoals het nu is getekend hoort blok 9 ook nog bij die 2-richtinggroep, maar ik weet niet wat de bedoeling van dat wissel tussen 8 en 9 is.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 16 okt 2022 :  10:00:07  Toon profiel  Reageer met citaat
De wissel tussen blok 8 en 9 is bedoeld voor een tweede kopstation. Daarom denk ik dat het niet mogelijk is om een richtingsgroep te gebruiken.

Groetjes, Antoine
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 okt 2022 :  10:45:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar zolang dat tweede kopstation er niet is, vormen 7, 8 en 9 wel een 2-richtingsgroep en moet je dat ook zo instellen.
Zodra dat kopstation er is, verandert de situatie en vormen alleen 7 en 8 een 2-richtingsgroep. Dan zul je ook weer moeten kijken wat voor oplossing er bedacht moet worden om het treinverkeer te krijgen zoals je wilt.
Met de manier zoals je nu de deadlock gebruikt, camoufleer je in wezen een verkeerde instelling in je database.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 16 okt 2022 :  15:59:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Het tweede kopstation zal inderdaad nog even duren. Zeker gezien de lange levertijden in de bouw . Ik ga aan de slag met jullie advies om de deadlocks te verwijderen en de 2-richtingsgroep aan te maken met een logische actie en variabele route.
Dirk en Huub, dankjewel voor jullie advies!

Groetjes, Antoine
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 19 okt 2022 :  11:33:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste heren, ik kom er helaas niet uit en ik hoop dat jullie mij verder op weg kunnen helpen. Ik zal eerst samenvatten wat ik wil.

Mijn kopstation heeft 3 sporen, blok 10, 11 en 13. Blok 13 is een kolenspoor waar regelmatig wagons zullen staan dus die laat ik hier verder buiten beschouwing. Blok 10 is voor stoomtreinen die hier kunnen omlopen via de draaischijf, stoomdepot en omloopspoor (blok 11). Dus stoomtreinen kunnen alleen stoppen in blok 10.

Mijn treinstellen wil ik laten stoppen in blok 10 maar ook in blok 11. Blok 11 is tijdens het omlopen via het draaischijf en stoomdepot geruime tijd vrij (minimaal 5 minuten).

Mijn 4 treinen (2 stoom en 2 treinstellen) rijden hun rondjes op mijn hondebot.

Stoomtrein
Wanneer mag een stoomtrein de afslag nemen naar het kopstation? De stoomtrein mag de afslag (blok 3 naar 7) nemen als blok 10 vrij is. Vrij betekent ook dat er geen wagons staan agv omlopen. Welke logische en speciale acties adviseren jullie? Let op dat de tweede stoomtrein de eerste niet achterna rijdt. Want tijdens het rijden naar het vrije blok 10 blijft dit blok nog vrij en kan de tweede stoomtrein er achter aan....

Treinstel
Wanneer mag een treinstel de aflag nemen naar het kopstation?
Als blok 10 en/of blok 11 vrij is. Ook hier geldt hetzelfde probleem als bij de stoomtrein voor wat betreft achterna rijden..
Een extra probleem is hier blok 11. Het kan voorkomen dat de een stoomtrein blok 11 inrijdt ivm omlopen. Dit kan gebeuren terwijl een treinstel de afslag heeft genomen want toen was blok 11 nog vrij.

Ik heb een nieuwe backup bijgevoegd met daarin diverse logische en speciale acties. Plus de 2 richtingsgroep en de variabele routes zoals Huub adviseerde.

Groetjes, Antoine

Download Attachment: Antoine.zip
12,97 KB
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 21 okt 2022 :  17:51:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Antoine,

Ik ga er eens naar kijken. Ik denk dat er met logische acties en variabele en/of korte vaste routes wel te realiseren is wat je wilt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 21 okt 2022 :  18:48:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Na lang zoeken en proberen is het mij gelukt! Inderdaad via variabele routes en logische acties. Het loopt nu precies zo als ik wil!
Bedankt voor je tijd en moeite.

Groetjes Antoine

Download Attachment: Antoine.zip
12,17 KB
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 23 okt 2022 :  12:54:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Antoine,

Goed te horen dat het is gelukt om een en ander goed te laten werken. Met inderdaad de juiste combinaties van logische acties en variabele routes is heel veel aan te sturen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina