Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 571 / Bezoekers Vandaag: 871
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 571
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Stop in blok x dan niet in blok y
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

bertbecker

Netherlands
67 berichten

Geplaatst - 08 okt 2022 :  13:42:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal, een aantal van mijn stationssporen bestaan uit 2 blokken, voor het gemak even x en y genoemd. Kom een trein uit A naar naar het stationsspoor en stop hij bij x dan moet hij daarna niet in Y stoppen en omgekeerd. Hoe regel ik dat? Tips zijn welkom, ik vermoed een logisch actie, maar hoe?

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, FLM Piccolo, Dinamo P&P, beginner!

bverbiest

Netherlands
101 Posts

Geplaatst - 08 okt 2022 :  14:45:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert
Via onderhouden, baanontwerp, blokken:sporen station. Je kunt daarin de diverse wensen aangeven, ook als er nog een overloopwissel tussen zit. Extra hulp via F1

Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 08 okt 2022 :  15:25:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kan ook bij variabele routes opgeven dat er een stopverbod is uit stilstand.
Als hij dan gestopt is in x dan verbied je hem te stoppen in y.
Of gestopt in y verbod om in x te stoppen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 08 okt 2022 :  17:18:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Bij mijn station ligt er een kruiswissel tussen de sporen 1a <> 2b en 2a <> 1b en vice versa natuurlijk. Ik heb gemerkt dat dan het gebruik van de optie Blokken: Sporen Station niet helemaal goed werkt, de door Wim Romijn aangedragen optie wel. Je moet dan wel beide sporen opgeven, dus gestopt op spoor 1a dan niet meer stoppen op 1b en 2b.
In Spoor 3a en 3b, waar geen overloopmogelijkheden zijn, werkt de optie Sporen Station zonder mankeren.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 09 okt 2022 :  14:51:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Dirk (en anderen),
Bedankt voor de tips, maar als ik kijk bij variabele route, dan zie een een wirwar van opties. Welke concreet moet ik kiezen? Van blok 10 naar blok 138 via 8 en 9 en omgekeerd. Als een trein stopt in blokt8 dan niet bij 9 en als een trein stopt in blok 9 komende uit 138 dan niet in 8. Ik hoor het graag.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hi All,

Bij mijn station ligt er een kruiswissel tussen de sporen 1a <> 2b en 2a <> 1b en vice versa natuurlijk. Ik heb gemerkt dat dan het gebruik van de optie Blokken: Sporen Station niet helemaal goed werkt, de door Wim Romijn aangedragen optie wel. Je moet dan wel beide sporen opgeven, dus gestopt op spoor 1a dan niet meer stoppen op 1b en 2b.
In Spoor 3a en 3b, waar geen overloopmogelijkheden zijn, werkt de optie Sporen Station zonder mankeren.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, FLM Piccolo, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 09 okt 2022 :  17:39:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Je moet bij de Variabele Routes kiezen voor het tabblad Stopverbod Stilstand.

Je moet dan bijvoorbeeld vinkjes zetten bij:
10 -> 8 (uit blok voor blok 10)
10 -> 9 (uit blok voor blok 10)
Opmerking: als er vanuit verschillende blokken naar blok 10 kan worden gereden, moeten die opties ook worden aangegeven
Voor de andere richting"
9 -> 8 (uit 138)
Opmerking: ook hier weer de andere opties invoeren als er uit andere blokken naar blok 9 kan worden gereden.

Je kunt alle doorrijdopdrachten in één variabele route opnemen.

Voor verdere informatie voeg ik mijn database bij. Het gaat dan om de blokken 10, 11, 12 en 13.
Dat wordt geregeld in Variabele Route "NOST1 Geen dubbele stop personentreinen".


Download Attachment: PuttenLN04.zip
103,04 KB


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 12 okt 2022 :  12:16:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Dirk,

Het werkt prima, dank, maar .... de trein stopt nu altijd bv in 8 dan niet in 9 en omgekeerd, de variatie is weg, klopt dat?

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Bert,

Je moet bij de Variabele Routes kiezen voor het tabblad Stopverbod Stilstand.

Je moet dan bijvoorbeeld vinkjes zetten bij:
10 -> 8 (uit blok voor blok 10)
10 -> 9 (uit blok voor blok 10)
Opmerking: als er vanuit verschillende blokken naar blok 10 kan worden gereden, moeten die opties ook worden aangegeven
Voor de andere richting"
9 -> 8 (uit 138)
Opmerking: ook hier weer de andere opties invoeren als er uit andere blokken naar blok 9 kan worden gereden.

Je kunt alle doorrijdopdrachten in één variabele route opnemen.

Voor verdere informatie voeg ik mijn database bij. Het gaat dan om de blokken 10, 11, 12 en 13.
Dat wordt geregeld in Variabele Route "NOST1 Geen dubbele stop personentreinen".


Download Attachment: PuttenLN04.zip
103,04 KB


Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, FLM Piccolo, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 12 okt 2022 :  13:34:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Mooi dat het, in ieder geval gedeeltelijk, werkt. Wat bedoel je met variatie?

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 12 okt 2022 :  14:40:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Dirk,
Normaal gesproken bepaalt KL of een lok in 8 of in 9 of in beide stopt. Die variatie is nu weg; hij stopt in 8 en niet in 9, maar niet b.v. niet in 8 maar wel in 9.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Bert,

Mooi dat het, in ieder geval gedeeltelijk, werkt. Wat bedoel je met variatie?

Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, FLM Piccolo, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 13 okt 2022 :  23:10:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Ik zou dat op mijn baan eens moeten nakijken, maar volgens mij wordt er in beide blokken gestopt. Ik ga daar de komende tijd eens goed op letten. Ik laat weten wat er bij mij gebeurt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 21 okt 2022 :  17:49:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Ik heb inderdaad de indruk dat de treinen wel in het eerste stationsblok stoppen en dan netjes het station weer uitrijden, maar niet doorrijden naar het tweede blok, stoppen en dan weer vertrekken.
Nu gebruik ik in mijn station beide systemen, dus zowel het systeem met variabele routes voor de sporen met een kruiswissel en de optie Blokken Station voor de sporen 3a en 3b, waar geen wissel in zit.
Ik ga er de komende tijd eens verder induiken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 21 okt 2022 :  20:41:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij de blokken kan je opgeven het percentage kans dat een trein moet stoppen.
Als het eerste blok op 100% staat dan komt hij nooit bij het tweede blok.

Probeer de stopkans eens lager te zetten en kijk wat er dan gebeurt.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 23 okt 2022 :  13:04:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en Bert,

Bij mij staat de stopkans voor de combinatie personentrein/stationsspoor op 80%. Ik zal dat eens lager zetten en kijken wat er dan gebeurt. Ik moet daar wel bij vertellen dat elk type personentrein zijn eigen treintype heeft, dus bijvoorbeeld Hondekop, Koploper en dergelijke. Per trein zou de trein dus, statistisch gezien, nu eens in de vijf keer naar het tweede spoor moeten rijden.
Ik laat natuurlijk mijn bevindingen weten.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina