Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 133 / Bezoekers Vandaag: 100
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 706
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Maximum aantal bezetmeldpunten per blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mhlvdijk

Netherlands
70 berichten

Geplaatst - 14 sep 2022 :  17:57:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Lijkt mij een beginnersvraag, maar ik dacht vrij gevorderd te zijn. Letterlijk: baan begint af te raken en heb een behoorlijk station waar lange sporen in 2 richtingen zijn te berijden. Op die sporen zitten aardig wat bezetmeldpunten om verschillende lengtes op verschillende plaatsen te laten stoppen.

Ook heb ik melders die al voor de blokken liggen (ivm op tijd seinen te op rood te zetten). Nu voer ik e.e.a. in Koploper en loop (vrees ik) tegen de beperking aan dat ik per blok maximaal 10 bezetmeldpunten kan invoeren. Oeps! Ik heb er voor het spoor waar ik nu mee bezig ben in ieder geval al 12 nodig....

Gaat mij dit op een andere manier lukken of kan ik de hoop opgeven?
Ik wilde niet 1-2-3 met virtuele bezetmelders gaan werken. En ze liggen al fysiek in de baan.

Ben nog niet eerder tegen dit probleem aan gelopen, domweg omdat ik het in vorige banen niet zoveel punten nodig had...

Dank en groet,

Michiel

Bewerkt door mhlvdijk op 14 sep 2022 18:00:26

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 14 sep 2022 :  20:42:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michiel,

Bij de "te verwachten bezetmelders" kun je er inderdaad max. 10 invoeren.

De melders voor de "alternatieve stopplaatsen" hoef je niet ook nog eens bij de te "verwachten bezetmelders", in te voeren. Misschien dat je dan wel uitkomt.

In het onderste vak "Bezet bij ....", kun er wel meer dan 10 invoeren.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 14 sep 2022 :  20:57:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michiel,

Als er inderdaad een maximum aantal bezetmelders per blok is (ik ben dat net als jij, nog niet tegengekomen), is wellicht de simpelste oplossing het blok te verdelen in twee blokken.
Ik volg overigens niet helemaal waarom je bezetmelders gebruikt voor het stellen van de seinen. Koploper doet dat op basis van de ingestelde route. Bovendien kun je in wisselstraten een sein opnemen en daarbij ook bepalen op welke bezetmelder het sein weer op onveilig wordt gezet.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

mhlvdijk

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 14 sep 2022 :  21:48:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren, dank u wel!

@Jan
Slim! Maar ik weet niet of die combi goed gaat. Koploper zal toch moeten weten waar die bezetmelder ergens op de route ligt of denk ik te moeilijk?

@Dirk
Dat is precies de reden dat ik dus bezetmelders in mij wisselstraat heb opgenomen. Anders komt een sein pas onveilig bij de eerste melder van het nieuwe blok dat achter de wisselstraat ligt. En dat vind ik zelf geen mooi gezicht. Nu ligt de eerste melder meteen bij de eerste wissel en valt het sein dus na het passeren van een trein vrijwel direct op onveilig


@Ieder
Kwam zelf nog op het idee (en heb het zojuist ook zo toegepast) om niet alle melders in de wisselstraat op te nemen (alleen de eerste) en de andere melders op te geven bij het negeren van spookmeldingen. Volgens mij zou dat ook goed moeten gaan ;-)

Groet,

Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 14 sep 2022 :  22:36:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mhlvdijk
Slim! Maar ik weet niet of die combi goed gaat. Koploper zal toch moeten weten waar die bezetmelder ergens op de route ligt of denk ik te moeilijk?


Koploper kan heel veel. Melders die bij mij in de wisselstraten zitten, worden nooit bij de te verwachten melders aangegeven, alleen de melders in de blokken zelf. En er zijn zelfs blokken waar in verschillende richtingen melders wel of niet meedoen.
Gaat altijd goed, maar wel een disclaimer: ik gebruik geen spookdetectie. Ik kan me voorstellen dat het met spookdetectie wel problemen kan geven, omdat er niet verwachte meldingen binnenkomen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 15 sep 2022 :  21:19:21  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mhlvdijk



@Jan
Maar ik weet niet of die combi goed gaat. Koploper zal toch moeten weten waar die bezetmelder ergens op de route ligt of denk ik te moeilijk?


Groet,

Michiel



Hallo Michiel,

Die combi gaat goed, je denkt inderdaad te moeilijk.

Als jij die alternatieve bezetmelders juist invuld, dus ergens voor de stopmelder van het betreffende blok, dan weet Koploper precies wat hem te wachten staat. Voor de detectie van spooktreinen hoef je ze dan ook niet op te geven in de lijst uitsluiten bezetmelders.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 15 sep 2022 :  22:22:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michiel,

Al mijn wissels hebben een bezetmelder, dat zijn er in totaal zo'n dikke 70. Die bezetmelders zijn echter niet toegewezen aan een blok, omdat ze daar niet bij horen. Ze zijn via de functie 'Waar in Blok' wel toegewezen aan het betreffende wissel en een eventueel bijbehorend lijnstuk. Als je dan ook nog opgeeft dat de wisselstraat, waarin de betreffende wissels liggen bezet zijn als de aan het wissel toegewezen bezetmeldpunt bezet is, dan kleuren de wissels en wisselstraten ook mooi rood mee wanneer ze bezet worden.
Ik gebruik de bezetmelders in de wissels inderdaad ook voor het mooi tijdig laten afvallen van de seinen.
De aan de wissels toegewezen bezetmelders worden bij mij niet opgenomen in de lijst 'Te verwachten Bezetmelders'. Dat betekent dat het lastiger is de wissels in een wisselstraat individueel vrij te geven.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 15 sep 2022 22:24:15
Ga naar bovenaan de pagina

mhlvdijk

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 18 sep 2022 :  21:46:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan toch nog even een vraagje Dirk ;-)

Als jij ze ook gebruikt voor het laten afvallen van seinen, dan moet toch sowieso de eerste van je wisselstraat wel in het lijstje staan met 'te verwachten bezetmelders'? Anders valt je sein niet af.
En rijd je dan ook met spooktreindetectie?
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 19 sep 2022 :  21:21:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michiel,

Ik heb de seinen ook aan de wisselstraat gekoppeld en dan kun je opgeven bij welke bezetmelder het sein moet afvallen, ook als ze niet worden genoemd bij "te verwachten bezetmelders". Tegenwoordig rijd ik zonder Spookmeldingen, omdat te vaak een trein iets doorschoot en dan meteen de Spookmelding actief werd. Nu zou het overigens wel weer kunnen. Vroeger reed ik wel met Spookmeldingen en dat gaaf geen problemen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

mhlvdijk

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 20 sep 2022 :  21:38:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Aha, maar dat kan toch alleen bij handmatige wisselstraten en niet als je automatisch rijdt? Tenminste.... niet dat ik weet ;-)

Groet,

Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 21 sep 2022 :  23:02:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michiel,

Je kunt aan de wisselstraten die je bij het Baanontwerp definieert ook seinen toekennen. Onderin het menu voor de wisselstraat staat bij 'Onderhouden van' rechts een knop O (Rangeer)sein.
Als je daar op drukt verschijnt een regel met de kolommen
Nr | Vrij op | Sn | |

Naar het vakje Nr kun je het sein slepen dat je aan de wisselstraat wilt toevoegen. Bij Vrij op geef je op op welke bezetmelder het sein moet afvallen en bij Sn kun je het gewenste seinbeeld dat het sein moet tonen opgeven. In de laatste kolom verschijnt een X als je iets hebt ingevuld. Daarmee kun je de regel wissen. Zie ook de onderstaande afbeelding.


Download Attachment: Sein.jpg
184,63 KB

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

mhlvdijk

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 29 sep 2022 :  19:50:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Juist, zo ja! Dank je wel!

Ik ben vandaag weer druk geweest met de baan en ook met de fysieke seinen bezig geweest. Ik open even een nieuw draadje, want ik kom (weer) ergens niet uit.

Groet,

Michiel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina