Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 161 / Bezoekers Vandaag: 2865
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 589
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Welk vervolgblok gekozen?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jongslog

18 berichten

Geplaatst - 07 sep 2022 :  18:47:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jongslog  Reageer met citaat
Automatisch rijden gaat steeds beter maar er zijn nog situaties waar een deadlock ontstaat. Hoe kan ik zien bij automatisch rijden welk vervolgblok Koploper heeft gekozen? Dan snap ik misschien beter wat er fout gaat.

De loc-standen in het bijgevoegde bestand laten zien hoe de boel nu vast staat. Misschien ziet iemand zo al wel hoe je die situatie kunt voorkomen? Ik ben nog wat aan het stoeien met eenrichtingsblokken en andere voorwaarden om deadlocks te voorkomen.

Groet,
Henk

Download Attachment: LoreleyGotthard.zip
18,79 KB

Modelbaanthema St. Gotthard van Erstfeld naar Bellinzona.
Märklin, Ecos, Koploper, FCS, Grolsch ;)

Bewerkt door Jongslog op 08 sep 2022 13:19:41

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 08 sep 2022 :  10:29:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb je database ingelezen maar dat gaf direct een crash op m'n programma Koploper.

Iemand anders dit geprobeerd?

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 08 sep 2022 :  10:46:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hier hetzelfde probleem.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Henny

Netherlands
102 Posts

Geplaatst - 08 sep 2022 :  10:46:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij mij ook een crash

Henny Noordhoek (Duiven gld)
IB-H0m-LTD-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 08 sep 2022 :  10:54:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Database naam veranderd maar probleem blijft.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 08 sep 2022 :  12:42:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Vreemd. Ik kon de database gewoon inlezen. Koploper 9.4.9.
Download met Firefox 104.0.2, Windows 10 Home version 21H1.

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 08 sep 2022 :  13:14:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste medespoorders,

Ik heb ook geen enkel probleem met het inladen van de database van Jonglog. Maar heb nu even geen tijd om naar het probleem van de deadlock te kijken.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 08 sep 2022 :  14:40:35  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jongslog


Ik ben nog wat aan het stoeien met eenrichtingsblokken en andere voorwaarden om deadlocks te voorkomen.

Groet,
Henk





Hallo Henk,

Om met het laatste te beginnen. Ik neem aan dat je "tweerichtingsgroep" bedoelt.

Blok 30, 32 en 34 is een tweerichtingsgroep. Blok 37, 39 en 41 is een andere tweerichtings groep. Bij beide heb jij 2 ingevuld, bij een van de twee moet dit een ander getal worden.

Blok 55, 57, 59 en 61 (tweerichtinsgroep 5), blok 55 hoort volgens mij hierin niet thuis.

Ik heb de hele database niet tot in detail doorgespit, maar het ziet er verder niet verkeerd uit.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Jongslog

18 Posts

Geplaatst - 08 sep 2022 :  17:11:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jongslog  Reageer met citaat
Dank Jan, inderdaad bedoelde ik tweerichtingsgroepen. Blijkbaar snap ik de werking niet helemaal.

Naar mijn idee moeten aansluitende blokken eenzelfde nummer krijgen zodat treinen niet tegenover elkaar komen te staan. Als je met een wissel een andere route kunt kiezen kan de trein dus ontsnappen aan een deadlock.
Nu vind ik het lastig om dit te bepalen omdat niet alle wissels kunnen schakelen. Die wissels hebben nr 0. In het plan heb ik die met een vaste lijn getekend zodat ook duidelijk is dat die niet schakelen. Dat is niet helemaal een correcte weergave omdat je dan niet kunt zien in welke richting de wissel staat. Uitgangspunt is links rijden in het Zwitserse deel. Alleen voor het stijgende traject kan een rechtse buitenbocht worden gekozen waarna de trein weer op het linkerspoor wordt gedwongen.

Maar dit topic gaat meer over de vraag hoe je deadlocks kunt voorkomen. Als de boel vast staat weet ik niet hoe je kunt zien welke route Koploper voor de diverse treinen had gekozen. Het lijkt mij handig om dat te weten zodat je iets kunt bedenken om zo'n situatie te voorkomen.

Groet,
Henk

Märklin, Ecos, Koploper, FCS, Grolsch ;)

Bewerkt door Jongslog op 08 sep 2022 17:12:19
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 08 sep 2022 :  18:32:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Als er wissels zijn die niet kunnen schakelen, beperkt dat de rijmogelijkheden en zal je dus eerder last hebben van deadlocks.

Van blok 40/41 naar 42/43 en van blok 45 naar 43, heb je helemaal geen wisselsymbolen gebruikt. De wissels kunnen hier niet schakelen terwijl daar wel wisselstraten aangemaakt zijn.
Bij wissels met adres 0, die dus ook niet kunnen schakelen, kun je in het baanoverzicht bij deze wissels defect selecteren. Beter is om ze wel schakelbaar te maken.

Een trein hoeft steeds maar één blok verder te kunnen rijden om een deadlock te voorkomen. Volgens mij kun je het beste eerst zo min mogelijk beperkingen in Koploper opgeven. Ga dan rijden met een paar treinen en haal zoveel mogelijk fouten uit de database. Daarna ga je met meer treinen rijden en zie je vanzelf waar de deadlocks gaan ontstaan, dan kun je gaan puzzelen om het op te lossen in onderhouden blokken "voorkom deadlock".
Opschrijven wat je gedaan hebt en als het niet werkt, de instellingen die je gamaakt hebt verwijderen en wat anders verzinnen.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 08 sep 2022 :  22:19:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Wellicht ten overvloede hierbij een korte omschrijving van de werking van de tweerichtingsgroep.

Als je twee blokken of meer achter elkaar hebt liggen (bijvoorbeeld 1,2,3), waarin de treinen van twee kanten in kunnen rijden, dus in de richting 1,2,3, maar ook 3,2,1, dan kunnen twee treinen tegenover elkaar komen te staan. Als treinen dan niet kunnen of mogen keren, staat de zaak vast. Dat los je op door van de blokken 1,2,3 een tweerichtingsgroep te maken. Koploper houdt dan in de gaten vanaf welke kant een trein de blokken in komt rijden en houdt dan de treinen vanaf de andere kant tegen, totdat de blokken weer vrij zijn.

Van elke serie blokken die zo achter elkaar liggen maak je dan een tweerichtingsgroep, die elk een eigen nummer krijgt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
337 Posts

Geplaatst - 09 sep 2022 :  02:43:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Dan nog een handige tip over het nummeren van tweerichtingsgroepen.

Geef de groep het nummer van het laagste bloknummer wat er in voor komt, zo wordt voorkomen dat verschillende groepen hetzelfde nummer krijgen, een blok zal immers nooit in twee verschillende groepen zitten.

Het is niet nodig dat de eerste groep nummer 1 krijgt en de volgende nummer 2. Ze mogen willekeurige nummers hebben.

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Jongslog

18 Posts

Geplaatst - 09 sep 2022 :  08:54:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jongslog  Reageer met citaat
Dank voor de tips en uitleg! Het rijdt nu weer langer door en ontstaan er deadlocks op andere plaatsen. Het blijft een beetje trial and error maar het komt goed.

Als de boel vast staat weet ik niet hoe je kunt zien welke route Koploper voor de diverse treinen had gekozen. Tijdens het rijden wordt dat wel getoond maar bij stilstand niet? Waar is dat zichtbaar?

@Jan: Natuurlijk beter om alle wissels schakelbaar te maken maar daar wil ik nu nog even geen geld aan besteden. Iets met energiekosten...



Märklin, Ecos, Koploper, FCS, Grolsch ;)
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 09 sep 2022 :  14:37:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Inmiddels ben ik nog met jouw database bezig geweest.

In onderhouden Blokken > Eigenschappen Blok > Voorkom deadlock, hier had jij nogal veel ingesteld. De bedoeling is om hier zo min mogelijk in te stellen, anders staan deze instellingen de treinenloop zelf in de weg.

Ik heb de instellingen bij "Voorkom deadlock" domweg allemaal verwijderd en dan de treinen in demomode laten rijden. De treinen hopen zich dan op/lopen vast links onder in het baanoverzicht (Blokken 1,2,4,5,6,7,11,13,15,16,17,18,23).
Ik denk dat dat door het baanplan komt.
De hele baan is dubbelsporig behalve blok 1 en 15 dat is al een flessenhals.
Blokken 2 en 19 en de aansluiting van blok 4 bij wissel 57 zorgen er nog extra voor dat treinen in de hoek linksonder blijven hangen.
Om dit goed te krijgen in Koploper kan denk ik lastig worden (of iemand anders moet nog mogelijkheden zien). Beter is het denk ik om wat aan het baanplan te doen, zodat de baan van nature al een betere doorstroming heeft.

Ik zou blokken 2 en 19 verwijderen (dan houd je meteen wat wissels + aandrijvingen over) en extra blokken maken naast blokken 1 en 15 zodat het hier ook dubbelsporig wordt. Blok 4 aan de kant van wissel 57 onderaan wissel 6 aansluiten.

Groeten,

Jan

Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 09 sep 2022 :  14:40:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je wilt weten welke blokken de trein heeft afgelegd, klik in het rijwindow van de betreffende loc met de rechter muistoets in het vakje "Huidig blok", je krijgt dan de laatste 5 blokken te zien die de trein heeft gereden. Misschien helpt je dat, succes.

Pecro.
Ga naar bovenaan de pagina

Jongslog

18 Posts

Geplaatst - 09 sep 2022 :  16:14:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jongslog  Reageer met citaat
Het gaat nu heel lang goed met automatisch rijden! De treinen zijn nu ook beter verdeeld over de gehele baan. Ongetwijfeld zitten er nog fouten in maar voor nu vind ik het al heel goed. Misschien dat ik met het bekijken van de 'laatste 5 gereden blokken' nog wat wijzer kan worden.

Globaal de gekozen oplossingen:
- Nog eens goed gekeken naar de tweerichtinggroepen. Omdat enkele overloopwissels niet schakelen en de treinen worden gedwongen links te rijden is er al veel éénrichtingsverkeer. Overbodige richtingsgroepen weggehaald.
- Op het gedeelte linksonder na de flessenhals van blok 15 mogen maar 2 treinen rijden. Het baanplan is zo gekozen vanwege de beoogde scenery en wil ik eigenlijk niet aanpassen.
- Op de sporen daar naar toe (16, 17, 18, 19) altijd een vrije route houden zodat de treinen weg kunnen naar de rest van de baan.
- Vanuit Göschenen naar Locarno vanaf 46, 47, 48 mag alleen een trein vertrekken als er bij Locarno geen treinen staan op 25 en 30, filevorming voorkomen.
- De beperking dat goederentreinen niet langs het station/perron mogen rijden of daar niet mogen stoppen bleek niet houdbaar.

Dank voor het meedenken! Tips natuurlijk altijd nog welkom.

Groet,
Henk


Märklin, Ecos, Koploper, FCS, Grolsch ;)

Download Attachment: LoreleyGotthard.zip
19,01 KB

Bewerkt door Jongslog op 09 sep 2022 16:39:37
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 09 sep 2022 :  19:26:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Met deze database loopt het veel beter zo, je hebt toch zelf opgelost, top.

In demomode liep het uiteindelijk na 40 minuten vast.
Dit kwam door een lange, 230 cm, trein in blok 15 richting blok 16, blok 17 bezet. Melding in Koploper dat deze trein te lang was voor blok 27.

Bij aanvulling blokgegevens een vinkje gezet bij "Stopverbod in huidig blok" en de trein ging weer rijden.

Daarna nog 45 minuten de treinen in demomode laten rijden zonder één probleem.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Jongslog

18 Posts

Geplaatst - 09 sep 2022 :  19:41:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jongslog  Reageer met citaat
Wow Jan, wat leuk dat je dit ook hebt geprobeerd en het bij jou dus ook werkte! Dank voor je hulp, daardoor kon ik de juiste dingen leren en doen. Groet, Henk.

Märklin, Ecos, Koploper, FCS, Grolsch ;)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina