Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 119 / Bezoekers Vandaag: 12702
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Driewegwissel
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

flyerman

Netherlands
209 berichten

Geplaatst - 13 mei 2022 :  19:50:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Al hoewel ik geen beginner ben zet ik het hier neer, want het is wel een beginners issue.

Ik heb zelf geen driewegwissels in mijn baan, maar ik help iemand met zijn baan en daar zit eeb driewegwissel in.

Wat is het probleem. De wissel staat getekend als een driewegwissel ( uiteraard) in koploper, de wissel die rechtsaf staat als eerste adres, de wissel die linksaf regelt als tweede.

Het probleem, de wissel schakelt alleen maar naar rechtsaf en rechtdoor, niet naar links af. Teken ik twee aparte wissels op desbetreffende adressen, dan werkt het wel.

Op de driewegwissel niet. Iemand een oplossing hier voor? Had het forum al doorzocht, maar niets kunnen vinden wat de oplossing biedt.

Er hangt een ECOS 2 als centrale aan de baan.

Ecos 2 met Koploper

Bewerkt door flyerman op 14 mei 2022 17:47:49

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 13 mei 2022 :  20:11:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martin,

Ik vermoed dat het probleem in de ECos zit. In de ECos moet het wissel exact zo zijn geconfigureerd als in Koploper en op de baan, anders werkt het niet.
Ik heb zelf geen ECos, dus kan je niet meteen zeggen hoe je het dan goed in de ECos moet zetten. Het zou best kunnen dat de ECos alleen maar enkele wissels kent.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 13 mei 2022 :  20:13:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martin,

Als je de nummers van de wissels eens omdraait, 2e aandrijving als eerste maken.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 13 mei 2022 :  20:17:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Ik had al in de ecos en drieweg wissel gemaakt, maar kan maar 1 adres invoeren in de ecos, geen twee.

Volgens het forum, waar ik een topic had gevonden hier over, moet je zo ingesteld worden dat het adres op rechtsaf het eerste adres is, het adres voor linksaf als tweede. Antwoord was van Paul zelf.

Omdraaien werkt ook niet.

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 13 mei 2022 :  20:20:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschien bij een van de twee vinkje zetten fout aangesloten.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 13 mei 2022 :  20:35:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Ze zitten goed aangesloten, als ik ze apart test, op twee aparte wissels, dan schakelt het goed zoals beschreven hier boven.

Vinkje fout aangesloten werkt niet wanneer er een ecos aan hangt.

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 14 mei 2022 :  10:11:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarom dan niet 2 wissels tekenen? Probleem dan toch opgelost.
Ik rijd met een ECoS 1 en gebruik in Koploper gewoon 2 wissels. Werkt al een paar jaar probleemloos.

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche III / Koploper (Windows7) / ECoS 1 / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / LDT / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 14 mei 2022 :  11:34:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Dat is symptoom bestrijding, het moet gewoon werken

Ecos 2 met Koploper

Bewerkt door flyerman op 14 mei 2022 11:42:27
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 14 mei 2022 :  11:42:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik herken dit probleem, omdat ik zelf ook enkele driewegwissels in mijn baan heb en met ECOS werk. De oplossing is "simpel": de driewegwissel alleen in Koploper configureren, dus NIET in ECOS. Dat werkt goed. Hetzelfde geldt bv. ook voor armseinen met twee seinarmen en dubbele spoel (Fleischmann 9206). Succes!

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 14 mei 2022 :  13:02:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Opgelost. De adressen moeten opvolgend zijn, dus niet 33 en 35. Het is nu 35 en 36. Het werkt prima nu.

Wissel 35 in de Ecos aangemaakt als 3 wegwissel, tip op 3 rail forum, met adres 35, de Ecos gebruikt dan adres 36 als het tweede adres.

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 14 mei 2022 :  16:55:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je alleen in Koploper configureert, hoeven de adressen niet opvolgend te zijn. Maar fijn dat het is opgelost.

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 14 mei 2022 :  16:57:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Ik heb van alles geprobeerd een niks werkte, totdat ik de adressen opvolgend maakte, toen werkte het wel.

Persoonlijk denk ik dus wel dat het uitmaakt.

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 14 mei 2022 :  23:30:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij mij zijn de adressen van de driewegwissels niet opvolgend en werkt het ook, maar dan op de manier die ik aangaf. Maar goed, het gaat om het eindresultaat en als dat goed is, is het klaar.


*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 16 mei 2022 :  12:39:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Ook de optie om alleen in Koploper de wissel te zetten en niet in de ecos werkte niet. Dat is zoals ik het als eerste geprobeerd heb.

Gelukkig werkt het nu allemaal goed.

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina