Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 422 / Bezoekers Vandaag: 12608
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 437
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Geluiden voor stoomdepot
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Antoine

56 berichten

Geplaatst - 12 mei 2022 :  21:49:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor mijn stoomdepot ben ik op zoek naar de volgende geluiden:

-bekolen
-verwijderen van de as
-ontslakken
-water vullen
-zand bijvullen

Ik wil deze gebruiken in de speciale acties zodat bij elke stap van het depot het betreffende geluid wordt afgespeeld.
Alternatief is een ESU LokSound 5 FX kopen want deze bezitten al diverse geluiden. Maar misschien wetten jullie waar ik geschikte geluiden kan downloaden.

Groetjes Antoine

phdirk

Netherlands
2585 Posts

Geplaatst - 12 mei 2022 :  22:03:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Antoine,

Heb je op deze site al bij Geluiden voor Koploper gekeken. Daar kun je een heel arsenaal aan geluiden vinden en misschien zitten daar voor jou bruikbare tussen. Je kunt die wav-bestanden dan via logische en speciale acties laten afspelen in de situaties die je wilt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 12 mei 2022 :  23:21:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Daar heb ik al gekeken maar helaas niet wat ik zoek….Het is wel erg leuk om hiermee te stoeien in logische en speciale acties.

Ik twijfel over de aanschaf van 1 Loksound decoder en die voor al mijn 5 stoomtreinen te gebruiken. Deze decoder krijgt ergens een vaste plek bij het depot. Maar ik weet nog niet hoe ik dit kan programmeren. Ik wil dan dat deze Loksound door elke stoomloc wordt aangestuurd op het moment dat deze het stoomdepot oprijdt. Ik gebruik nu een vaste route met logische en speciale acties. Ik hoor graag jullie ideeën!

Groetjes Antoine
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
938 Posts

Geplaatst - 13 mei 2022 :  16:14:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Maak 5 dummy stuurstanden met allemaal hetzelfde adres van je Loksound decoder en koppel elke dummy stuurstand aan 1 van je 5 stoomloks.

Is dat iets?

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 13 mei 2022 :  17:29:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Helaas Ben, dat gaat niet.

Je kan een adres van een stuurstand maar één keer gebruiken.

En als een stuurstand gekoppeld is aan een lok en je koppelt dezelfde stuurstand aan een tweede lok, dan verdwijnt de koppeling aan de eerste lok.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 13 mei 2022 :  17:47:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ben,

Dat klinkt heel interessant! Ik heb nog geen ervaring met stuurstand decoders. Maar ik heb net gekeken naar de koploperhandleiding en ik zie veel mogelijkheden. Ik ga me er verder in verdiepen. Mocht je nog tips hebben dan zijn die van harte welkom. Bedankt voor jouw tip!

Groetjes Antoine
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2585 Posts

Geplaatst - 13 mei 2022 :  20:15:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Antoine,

Als je met een losse Sounddecoder gaat werken, kun je ook via logische acties en speciale acties de betreffende geluidsfuncties inschakelen als een stoomloc op het depot komt. Mogelijk is dat ook een begaanbare route.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 13 mei 2022 :  23:09:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk en andere meedenkers,

Ha, ha, het lijkt net Monopoly. Ga terug naar start. En weer opnieuw beginnen.
Maar ik denk dat het idee van Dirk wel weer perspectief biedt. Met een speciale actie kun je de geluidsfunkties van een locomotief of funktiedecoder aansturen. Aangezien ik een vaste route gebruik in het stoomdepot, kan ik de logische en speciale acties benutten.
Ik weet alleen nog niet hoe ik bijv. een geluid op F15 kan afspelen bij de speciale actie.
Maar ik ga zoeken en hou jullie op de hoogte. Verder zijn jullie ideeen van harte welkom.

Groetjes Antoine
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2585 Posts

Geplaatst - 14 mei 2022 :  19:58:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Antoine,

Bij het aantal functies heb je wel een beperking. Je kunt bij speciale acties 8 functies en het licht aansturen. Met functiemapping kun je daar wel de juiste geluidsfuncties achter krijgen. Als je een ESU decoder gebruikt kun je de Lokprogrammer software gratis downloaden en de functiemapping instellen. Je kunt dan de gewijzigde CV's uitprinten en vervolgens met je centrale programmeren.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2004 Posts

Geplaatst - 14 mei 2022 :  20:28:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Met "soorten functies locomotief" en logische acties kun je de locfuncties ook aansturen en zit je niet vast aan de beperking van de 8 functies uit de speciale acties.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 15 mei 2022 :  10:18:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub, kun je mij wat meer info geven hierover?
Ik heb een DE1 met esu sound van Artitec. Hier kan ik mee gaan testen. De opzet is dan dat een stoomloc het geluid van de DE1 kan laten klinken. Dus de stoomloc gaat via een vaste route het naar het stoomdepot. Via speciale acties laat hij in de gewenste blokken (bekolen, as verwijderen etc.) een geluid klinken van de DE1 die ergens op de baan staat.

Als dit werkt kan ik één losse sounddecoder kopen die wordt aangestuurd door één mijn 5 stoomlocs zonder sounddecoder als ze in het stoomdepot komen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes Antoine
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2004 Posts

Geplaatst - 15 mei 2022 :  11:48:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Soorten functies locomotief is een optie in het menu onderhoud.
Daar kun je dus diverse soorten aanmaken en voor iedere soort aangeven op welke logische actie moet worden gereageerd.
Een soort functie die je daar aanmaakt, kun je selecteren bij onderhouden locomotieven in het tabblad functies.
Je gebruikt dan dus geen speciale actie meer.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2585 Posts

Geplaatst - 15 mei 2022 :  17:13:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Bedankt voor deze informatie. Ergens in mijn geheugen had ik het idee dat je het aansturen van locfuncties ook met 'soorten functies' moest kunnen doen. Ik kon echter niet zo snel terugvinden hoe. Die vraag heb je nu beantwoord.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 02 jun 2022 :  16:31:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste heren,

Het is gelukt! Via speciale acties kan ik een externe geluidsdecoder aansturen. Ik heb toch voor speciale acties gekozen omdat ik hier met de optie "Vertraging" meerdere acties na elkaar kan laten plaatsvinden.
Op het 3railforum kunnen jullie mijn filmpje zien van de testritten met het geluid van de DE1.

Dank jullie wel voor jullie hulp, tips blijven welkom

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=88855.0

Groetjes,
Antoine
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2585 Posts

Geplaatst - 02 jun 2022 :  20:50:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Antoine,

Mooi dat je het voor elkaar hebt gekregen. Op het filmpje ziet het er ook mooi uit. Ook een handige toepassing gemaakt van de vertraging bij Speciale Acties.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Unpassodalmonte

6 Posts

Geplaatst - 30 sep 2022 :  17:33:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Unpassodalmonte  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoine

Maar misschien wetten jullie waar ik geschikte geluiden kan downloaden.



Ik heel regelmatig geluiden van https://freesound.org/

verder gebruik ik Audicity om fragmenten aan elkaar en over elkaar te plakken tot een geheel.

Dit samen met een DreamPlayer of andere media speler met schakelbare ingangen.

Mvgr,

Wijnand
-----
Un passo dal monte

Bemo H0m, DR5000, Koploper 9.4, Digikeijs DCC, ESU chips en veel fanatsie.

Bewerkt door Unpassodalmonte op 30 sep 2022 17:34:22
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina